زندگینامه والت دیزنی، پدر انیمیشن جهان

زندگینامه والت دیزنی به عنوان پدر انیمیشن جهان سراسر فراز و نشیب است. پشتکار ستودنی و هنر بی‌همتای او باعث خلق آثاری شده که گذشت زمان آن‌ها را پررنگ‌تر و ارزشمندتر می‌کند.  

زندگینامه والت دیزنی، پدر انیمیشن جهان

زندگینامه والت دیزنی

در این مجله کلیک با زندگینامه والت دیزنی بزرگ در خدمت شما هستیم. والتر الیاس دیزنی در تاریخ پنجم ماه دسامبر سال 1901 میلادی متولد شد. حتی کودکان و بچه‌های کم سن و سال نیز با نام والت دیزنی آشنا هستند. او خالق جهان انیمیشن و سرگرمی است.

والتر در یک خانواده فقیر در آمریکا چشم به جهان گشود و یک خواهر و سه برادر داشت. پدر خانوده که از وضعیت مالی نامناسب رنج می‌برد، اغلب رفتار تند و خشونت‌آمیزی با بچه‌ها داشت، به نحوی که دو بردار والتر از خانه فرار کردند. ولی والتر، برادرش روی و خواهرش روث تحمل بیشتری داشتند.

در زندگینامه والت دیزنی آمده که او در ده سالگی (1911) به همراه خواهرش روث در مدرسه‌ای به نام بنتون گرامر مشغول تحصیل شد. والتر در این مدرسه با دنیای سینما آشنا شد و به سبب مهارت فوق‌العاده در نقاشی، در یک مؤسسه هنری ثبت‌نام کرد تا هنر خود را ارائه دهد و همین‌طور تقویت کند.

البته پدر بچه‌ها هم بیکار نبوده و مسئولیت پخش روزنامه کانزاس سیتی استار را بر عهده گرفت و متعاقبا آن را به گردن والت و روی انداخت. این دو برادر به طور نوبتی روزنامه‌ها را پخش کرده و والتر توانست از همین راه و با کمی مخفی‌کاری، درآمدی را برای خود پس‌انداز کند.

زندگینامه والت دیزنی پدر انیمیشن جهان

با گذشت زمان، وضعیت زندگانی خانواده دیزنی بهبود پیدا کرد. پدر بخشی از سهام کارخانه ژله سازی (O-Zell) را خرید و والتر در کلاس‌های نوبت دوم آکادمی هنر شیکاگو تحت تعلیم لوئیس فدریک گرل بزرگ قرار گرفت.

در اواسط سال 1918، والتر تصمیم گرفت به ارتش ملحق شود و در برابر آلمان‌ها مبارزه کند. اما به خاطر سن کم تنها توانست به عنوان راننده در صلیب سرخ خدمت کند. البته جنگ چندان طول نکشید و در نوامبر سال 1918 آتش‌بس اعلام شد.

با این وجود، در طول این دوره کوتاه، والتر باز هم از نقاشی دست نکشید و بدنه آمبولانس را با هنر خود تزئین می‌کرد. حتی برخی کارهای این مرد جوان در روزنامه ارتشی Stars and Stripes منتشر شدند.

در اکتبر سال 1919، والتر به عنوان هنرمند شاگرد در استودیوی هنری تجاری Pesmen-Rubin مشغول به کار شد و هنر خود را صرف نقاشی‌های تبلیغاتی کرد و با هنرمند دیگری به نام اوب ایورکس دوست شد.

والت دیزنی در 18 سالگی از استودیوی Pesmen-Rubin بیرون آمد و با همکاری ایورکس، شرکت Iweks-Disney Commercial Artists را تأسیس کرد و به موفقیت خوبی نیز دست یافت. این شرکت در واقع یک نقطه عطف در زندگینامه والت دیزنی محسوب می‌شود.

با این حال، عمده درآمد والتر صرف علاقه بی‌انتهای او به تماشای کارتون و فیلم می‌شد. تا جایی که شرکت موفق خود را کنار گذاشت و به کمپانی Film Ad پیوست. انیمیشن‌های والتر مورد استقبال زیادی قرار گرفت و او توانست در شرکت جدید و البته با درآمد خوبی به کار خود ادامه دهد. در نتیجه شراکت خود با اوب را به پایان رساند و تمام تمرکزش را روی طراحی انیمیشن و کارتون معطوف کرد.

والتر خیلی زود خود را از انیماتورهای قهار دیگر متمایز ساخت و در سال 1922 شرکت انحصاری خود یعنی لفوگرام را تأسیس کرد. عرضه دو انیمیشن کوتاه به عنوان نخستین محصولات این شرکت به موفقیت خاصی نرسیدن و همین امر موجب ورشکستگی شرکت نوپای لفوگرام در سال 1923 شد.

والتر به ناچار، لفوگرام را فروخت و با یک کپی از کارتون آلیس در سرزمین عجایب و همین‌طور یک دوربین، از شرکت بیرون آمد و پس از مدتی به لوس‌آنجلس رفت. چون برادرش روی در آنجا بود و در دوران نقاهت بیماری سل به سر می‌برد.

تلاش والتر برای فروش سرزمین عجایب آلیس مدتی بی‌نتیجه ماند، اما بالاخره سروکله یک توزیع‌کننده فیلم به نام مارگارت وینکلر پیدا شد و قراردادی را با والتر جهت ساخت شش قسمت کمدی آلیس منعقد کرد. روی بخشی از سرمایه ساخت فیلم‌ها را در اختیار والتر جوان قرار داد. آن‌ها استودیوی برادران دیزنی را افتتاح کردند که بعدها به استودیوی والت دیزنی تغییر نام پیدا کرد. پس از مدتی ایورکس دوباره با دیزنی همکار شد.

در اوایل سال 1925، والتر هنرمندی به نام لیلیان باوند را در شرکت استخدام کرد که در ژوئیه همان سال همسر او شد. حاصل ازدواج والتر و لیلیان، دختری به نام دایان (1933) بود، ولی آن‌ها دختر شش‌ماهه‌ای به نام شارون (1936) را نیز به فرزندی قبول کردند.

شاهکار والت دیزنی، یعنی میکی ماوس در سال 1928 در انیمیشنی با عنوان کشتی بخار ویلی ساخته شد و درست از آن زمان، مسیرهای موفقیت کمپانی والت دیزنی هموار و هموارتر شدند. او تا مدتی صداپیشگی این موش دوست‌داشتنی را بر عهده داشت.

زندگینامه والت دیزنی

21 فیلم انیمیشنی بلند، 493 فیلم کارتونی کوتاه، 47 فیلم انیمیشنی میکس، 47 فیلم مبتنی بر واقعیت و 330 ساعت برنامه تلویزیونی میکی ماوس جزء آثار والت دیزنی تا پیش از فوت او به حساب می‌آیند.

پدر انیمیشن جهان موفق به دریافت 30 جایزه اسکار شده و در واقع رکورد بیشترین جایزه و نامزدی انفرادی اسکار را به نام خود ثبت کرده است. والت دیزنی بزرگ در 15 دسامبر سال 1966 بر اثر سرطان ریه درگذشت. جسد او در آتش سوزانده شد و هم‌اینک در آرامگاهی ساده در کالیفرنیا نگه‌داری می‌شود.

زندگینامه والت دیزنی پدر انیمیشن جهان

ارسال نظر