بهترین زمان درس خواندن و آمادگی ذهن برای یادگیری مطالب

تاکنون تعریف دقیقی برای بهترین زمان درس خواندن ارائه نشده است. ولی در دو برهه زمانی در طول شبانه‌روز، آمادگی مغز انسان برای یادگیری و درک مطالب بیشتر است.

بهترین زمان درس خواندن و آمادگی ذهن برای یادگیری مطالب

بهترین زمان درس خواندن

انسان هر زمان که از لحاظ جسمی و روانی آماده باشد، قادر به یادگیری و درک مطالب است. به بیان بهتر، هر زمان که احساس کردید مشتاق درس خواندن هستید، کتاب و جزوه‌های خود را باز کنید!

با نزدیک شدن به فصل امتحانات، استرس دانش آموزان برای درس خواندن نیز بیشتر می‌شود. ولی گاهی تنها خواستن به معنای توانستن نیست. هر انسانی در موقعیت‌های متفاوت آماده فراگیری دانش است.

پس اگر دوست شما پس از غروب آفتاب شروع به درس خواندن کرد، دلیلی ندارد شما هم بتوانید در آن ساعت درس بخوانید و به نتیجه مطلوبی برسید.

با این حال به گفته محققین، دو برهه زمانی وجود دارد که درس خواندن در آن‌ها منطقی‌تر است. البته بازهم تأکید می‌شود که اکثر افراد، با بهترین زمان درس خواندن خود آشنا هستند.

درس خواندن هنگام صبح

مغز انسان در ساعات اولیه صبح سرحال و آماده است و به خاطر استراحت شب گذشته، خستگی ندارد. بنابراین به راحتی می‌تواند مطالب جدید را یاد بگیرد. فلسفه تنظیم کلاس‌های درسی مدارس در ساعات صبح نیز همین است.

البته کارایی مطالعه اول صبح بستگی زیادی به خواب کافی (6 الی 8 ساعت) دارد. پس از بیدار شدن و خوردن یک صبحانه مقوی، با انرژی بیشتری می‌توانید مطالب درسی را خوانده و یاد بگیرید.

در طول روز معمولا نیازی به روشن کردن چراغ و روشنایی مصنوعی نیست. نور آفتاب باعث حفظ هوشیاری ذهن شده و به نوبه خود، عامل مؤثری در یادگیری به حساب می‌آید.

به عنوان یک نکته مهم، حافظه کوتاه‌مدت و سرعت انتقال فکری تا قبل از ظهر به اوج خود می‌رسد. پس درس خواندن دقیقه نودی را دست‌کم نگیرید، مخصوصا اگر امتحان شما حوالی ظهر برگزار شود.

اما برای ثبت اطلاعات در حافظه بلندمدت، باید به سراغ ساعات تاریک‌تری بروید، مثلا قبل از خواب!

همچنین بخوانید: راه های تقویت حافظه برای درس خواندن

درس خواندن پیش از خواب شب

با توجه به مزایای درس خواندن در طول روز، پس چرا عده‌ای به مطالعه قبل از خواب اشاره می‌کنند؟ بسیاری افراد قبل از خواب منگ و گیج هستند، اما بد نیست بدانید با کمی تمرکز، هرچه قبل از خواب می‌خوانید به حافظه بلندمدت شما منتقل می‌شود!

به گفته برخی محققین عمل خوابیدن پس از خواندن مطالب، فرصتی عالی را برای تجزیه و تحلیل اطلاعات توسط ذهن فراهم می‌آورد. به بیان بهتر، مطالب خوانده‌شده قبل از خواب، بهتر در ذهن افراد ثبت می‌شود.

بهترین زمان درس خواندن

مطالب خوانده‌شده در شب، بهتر به خاطر سپرده شده و دیرتر فراموش می‌شوند. در ضمن، شب با سکوت و آرامش خاصی همراه است و معمولا فکر و ذهن انسان از تشویش و نگرانی‌های روزانه فاصله می‌گیرد. به همین خاطر است که نبوغ و مهارت یادگیری برای برخی افراد هنگام شب تقویت می‌شود.

کلام آخر

به طور کلی، هیچ زمان خاص و ثابتی برای مطالعه و یادگیری وجود ندارد. بهترین زمان برای درس خواندن همان وقتی است که در بهترین شرایط روحی و هوشیاری هستید، خواه اول صبح، خواه نزدیک غروب و خواه در طول شب.

صبح چون ذهن هنگام خواب استراحت کرده و پیوندهای حافظه ترمیم شده‌اند، می‌تواند زمان خوبی برای درس خواندن و درک مطالب باشد.

از طرف دیگر، انتهای روز (پیش از خواب) نیز می‌تواند زمان خوبی برای درس خواندن تلقی شود، چون بعد از مطالعه، ذهن فرصتی برای تثبیت اطلاعات و ذخیره آن‌ها در طول شب پیدا می‌کند.

* یک نکته مهم: هرگز پس از صرف ناهار یا شام سنگین، درس نخوانید. چون تمرکز خون به طرف سیستم گوارشی و هضم غذا معطوف می‌شود، احساس خواب‌آلودگی پیدا می‌کنید و هوشیاری مغزتان به دلیل کاهش خون، کمتر می‌شود.

در ضمن، هرگز حین درس خواندن خوراکی نخورید (نهایت یک لیوان نوشیدنی گرم). یک میان وعده کوچک آن‌هم در زمان استراحت، میل به غذا را برطرف کرده و انرژی کافی برای ادامه مطالعه را فراهم می‌آورد.

بهترین زمان درس خواندن شما چه وقت است؟ در کدام ساعات روز بهتر درس را متوجه می‌شوید؟ چه توصیه‌هایی برای دانش آموزان در طول امتحانات دارید؟

ارسال نظر