راه های تقویت حافظه برای درس خواندن

گاهی شما مطالعه‌ای داشته‌اید و زمان بسیاری برای مطلب خاصی صرف کرده‌اید، اما دقیقا زمانی که به آن مطلب احتیاج پیدا می‌کنید، آن را به یاد نمی‌آورید. کتاب را چگونه بخوانیم که فراموش نشود؟ راه های تقویت حافظه برای درس خواندن کدامند؟

راه های تقویت حافظه برای درس خواندن

زمان ارزشمندترین منبع ماست و نباید آن را هدر دهیم. سرمایه‌گذاری ما برای خواندن باید تأثیر مثبت و ماندگاری بر زندگی ما داشته باشد. استفاده از اطلاعات با کسب دانش یکسان نیست.

یادگیری به معنای توانایی استفاده از اطلاعات جدید است. فرایند اساسی یادگیری شامل تأمل و بازخورد است. اگر چیزی را می‌خوانید و وقت کافی نمی‌گذارید که به آنچه خوانده‌اید فکر کنید، نمی‌توانید در مواقع لازم از آن استفاده کنید.

راه های تقویت حافظه برای درس خواندن چیست؟

قبل از امتحان بزرگ بعدی خود، حتما برخی از این تکنیک‌های آزمایش شده برای بهبود حافظه را بررسی کنید. این 10 استراتژی توسط محققان اثبات شده و می‌تواند به طور موثری حافظه را بهبود بخشد.

  • متمرکز شوید

راه های تقویت حافظه برای درس خواندن

توجه یکی از اجزای اصلی حافظه است. برای اینکه اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت منتقل شوند، باید روی مطالب تمرکز کرد. سعی کنید در مکانی عاری از حواس‌پرتی مطالعه کنید.

از بین بردن حواس‌پرتی‌ها ممکن است یک چالش باشد، به خصوص اگر اطراف شما هم‌اتاقی‌های پرسروصدا یا بچه های شلوغ حضور داشته باشند.

مدت کوتاهی را به تنهایی اختصاص دهید.

از اطرافیانتان درخواست کنید که برای یک مدت مشخص، آرامش و سکوت را برای شما رعایت کنند.

  • مغز خود را تحت فشار قرار ندهید

تقویت حافظه

مطالب را بصورت منظم و روزانه بخوانید تا مغز شما زمان لازم برای پردازش کافی اطلاعات را داشته باشد. تحقیقات، نشان داده دانشجویانی که به طور منظم مطالعه می‌کنند مطالب را بسیار بهتر از کسانی که در یک جلسه تندخوانی می‌کنند، به یاد می‌آورند.

  • دروس را ساختاربندی و سازماندهی کنید

سازماندهی مغز برای درس خواندن

محققان دریافتند که اطلاعات در مغز بصورت دسته‌های مرتبط ذخیره می‌شود. سعی کنید مفاهیم و اصطلاحات مشابه را باهم گروه‌بندی کنید یا یک طرح کلی از یادداشت‌ها و کتاب‌های درسی خود تهیه کنید تا ساختار مفاهیم مرتبط را برای مغزتان بسازید.

  • از تکنیک نمونیک استفاده کنید

فلش کارت بسازید

نومنیک (Mnemonic) تکنیکی است که اغلب توسط دانش‌آموزان برای کمک به بازیابی حافظه استفاده می‌شود. نومنیک راهی ساده برای به خاطر سپردن اطلاعات است. به عنوان مثال، می‌توانید اصطلاحی را که باید به خاطر بسپارید با یک مورد رایج که بسیار با آن آشنا هستید، مرتبط کنید. بهترین نومنیک‌ها آنهایی هستند که از تصاویر مثبت یا طنز استفاده می‌کنند.

  • تکرار کنید

تکرار کردن دروس

برای یادآوری اطلاعات، باید آنچه را که مطالعه می‌کنید در حافظه بلند مدت جایگذاری کنید. یکی از موثرترین تکنیک‌های جایگذاری، تمرین زیاد است.

به عتوان مثال معنی کلیدی یک کلمه را بخوانید، سپس توضیحات آن را مطالعه کنید، و بعد از آن شرح مفصل‌تری از معنی این کلمه را بخوانید. پس از چند بار تکرار این روند، متوجه خواهید شد که به یاد آوردن این کلمه بسیار آسان‌تر شده است.

  • از حافظه بصری کمک بگیرید

حافظه بصری

بسیاری از دانشجویان از تکنیک تجسم مطالبی که مطالعه می‌کنند، استفاده می‌کنند. به عکس‌ها، نمودارها و سایر تصاویر کتاب‌های درسی خود توجه کنید. اگر نشانه‌های بصری در کتاب شما وجود ندارد، سعی کنید آن را برای خود ترسیم کنید. در حاشیه یادداشت‌های خود، نمودار یا عکس بکشید یا از هایلایت برای گروه‌بندی مطالب مرتبط استفاده کنید.

حتی ساختن فلش کارت هایی برای شما بسیار مفید است.

  • اطلاعات جدید را به مطالب قبلی مرتبط کنید

راه های تقویت حافظه برای درس خواندن

وقتی مطلب جدید را مطالعه می‌کنید، وقت بگذارید و به این فکر کنید که این اطلاعات چگونه با آنچه که از قبل می‌دانید مرتبط است. با برقراری ارتباط بین مطالب جدید و قبلی، می‌توانید احتمال یادآوری اطلاعات تازه را به طرز چشمگیری افزایش دهید.

  • با صدای بلند بخوانید

راه های تقویت حافظه برای درس خواندن

در سال 2017 تحقیقاتی منتشر شد که نشان می‌دهد، خواندن مطالب با صدای بلند، به طور قابل توجهی حافظه شما را بهبود می‌بخشد. شما ‎‌می‌توانید با صدای بلند برای خود بخوانید یا مطالب جدید را برای کسی توضیح دهید.

  • مطالب سخت را بیشتر بخوانید

دروس سخت

آیا تا به حال توجه کرده‌اید که به خاطر سپردن مطالب در ابتدا یا انتهای یک فصل راحت‌تر است؟ محققان دریافتند که ترتیب اطلاعات می‌تواند در فراخوانی آنها از مغز نقش مهمی داشته باشد.

حفظ کردن مطالب میانی مشکل است، می‌توانید با تمرین بیشتر بر این مشکل غلبه کنید. استراتژی دیگر این است که سعی کنید تجربیاتی را که آموخته‌اید تجدید ساختار کنید تا به خاطر سپردن آن راحت‌تر شود. وقتی با یک مفهوم بسیار دشوار روبرو می‌شوید، زمان بیشتری را به خاطر سپردن معنی آن اختصاص دهید.

  • روال مطالعه خود را تغییر دهید

تغییر در درس خواندن

یکی دیگر از راه‌های عالی برای افزایش به یاد آوردن، این است که گاه به گاه برنامه مطالعه خود را تغییر دهید. اگر به مطالعه در یک مکان خاص عادت دارید، سعی کنید در تایم مطالعه بعدی خود، به نقطه دیگری بروید. اگر عصر مطالعه می کنید ، سعی کنید هر روز صبح چند دقیقه وقت بگذارید و اطلاعاتی را که شب گذشته مطالعه کرده اید مرور کنید.

ممکن است شما موارد دیگری را بتوانید به راه های تقویت حافظه اضافه کنید. شما از چه راهی برای افزایش حافظه خود استفاده می‌کنید؟ با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: کشف راهی علمی برای افزایش چند برابری حافظه افراد

ارسال نظر