صیانتی‌ها علیه اینترنت | ترکیب هیئت رئیسه طرح صیانت چه می‌گوید؟

با مشخص شدن ترکیب هیئت رئیسه طرح صیانت، حالا چشم‌ها به سوی اولین جلسه این کمیسیون و تصمیماتی است که قرار است برای سرنوشت اینترنت 80 میلیون کاربر ایرانی بگیرند.

صیانتی‌ها علیه اینترنت | ترکیب هیئت رئیسه طرح صیانت چه می‌گوید؟

پس از مدت‌ها بحث، گمانه‌زنی، انتظار و اعتراض فعالان اینترنتی، مدیران کسب‌وکارهای آنلاین و کاربران و تمام آن‌هایی که با اینترنت سروکار دارند، سرنوشت طرح صیانت از اینترنت به مرحله جدید رسیده و با انتخاب هیئت رئیسه طرح صیانت، این کمیسیون وارد گام بعدی شده است. حالا چشم تقریباً 80 میلیون ایرانی به اولین جلسه این کمیته است تا ببینند در شرایطی که هنوز علی‌رغم انجام نشدن صیانت سرعت اینترنت چنین افت کرده، باید در آینده منتظر چه باشند.

ترکیب هیئت رئیسه طرح صیانت را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟

اولین جلسه کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت در مجلس 18 مهرماه تشکیل شد. طرح البته فراز و فرودهایی را طی کرده بود؛ از صحن مجلس به کمیسیون فرهنگی رفت و پس از اعتراض گسترده فعالان این عرصه و حتی به راه افتادن کارزارهای اعتراضی، قرار شد نه پشت درهای بسته و فقط در قالب تصمیم یک کمیته، که به صورت شورایی متشکل از نمایندگان کمیسیون‌های مختلف تشکیل جلسه بدهد.

در این جلسه اولیه که در دفتر علی نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس و با حضور اعضای منتخب برگزار شد، ترکیب هیئت رئیسه طرح صیانت انتخاب شد. بنابراین رضا تقی‌پور به عنوان رئیس کمیسیون، علی یزدی‌خواه و حسن نوروزی به عنوان نایب‌رئیسان اول و دوم، لطف‌الله سیاهکلی به عنوان سخنگوی کمیسیون و همچنین بیژن نوباوه وطن و مهرداد ویس کرمی به عنوان دبیر اول و دوم کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی تعیین شدند.

آیا جلسات حضوری است؟

پس از اینکه طرح صیانت از حقوق کاربران از قالب اصل 85ای بودن درآمد و قرار شد در کمیته‌ای مشترک مورد بحث و بررسی قرار بگیرد، عنوان شد این تصمیم‌گیری به این دلیل بوده که هم جلسات آن به صورت علنی برگزار شوند و هم نمایندگان بخش‌های مختلف بنگاه‌های اقتصادی، صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی و دیگر کسانی که حیات اقتصادی و اجتماعی‌شان وابسته و در گرو اینترنت آزاد است، بتوانند در جلسات حضور پیدا کنند و نظراتشان را بگویند.

با این حال لطف‌الله سیاهکلی که به عنوان سخنگوی کمیسیون طرح صیانت انتخاب شده، از نامعلوم بودن وضعیت برگزاری جلسات طرح در آینده به صورت حضوری خبر داده است.

بیشتر بخوانید: درخواست نمایندگان بخش خصوصی برای حضور در کمیسیون بررسی طرح صیانت

سیاهکلی در گفت‌وگو با مهر گفت: «در جلسه 18 مهرماه مقرر شد که نخستین جلسه کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی برای بررسی ابعاد این طرح، در روز یکشنبه ۲۵ مهرماه ساعت ۱۶ تشکیل شود. این جلسه با حضور حداکثر اعضا برگزار می‌شود و قرار است درباره روش کار، کلیات طرح و شیوه اقدام بحث و بررسی شود.»

او همچنین تأکید کرد که پس از این جلسه نحوه مشارکت نخبگان و صاحب‌نظران در بررسی جزئیات طرح و نیز حضور رسانه‌ها در این کمیسیون مشخص خواهد شد. بنابراین بر اساس این گفته او علنی برگزار شدن جلسه اول قطعاً منتفی است و در خصوص ادامه جلسات هم هنوز تصمیم‌گیری نشده است.

هیئت رئیسه طرح صیانت چه نگاهی به اینترنت دارند؟

نکته‌ای که در انتخاب ترکیب هیئت رئیسه طرح صیانت به چشم آمده و برای بسیاری از رسانه‌ها و همچنین کاربران اینترنت جای سؤال ایجاد کرده است، نگاه این افراد به اینترنت کشور و طرحی به نام صیانت است. تمام افراد نام برده در بالا، بارها در مصاحبه‌های خود با خبرگزاری‌ها اعلام کرده بودند که طرفدار اجرای طرح صیانت هستند و حالا این سؤال برای کاربران ایجاد شده که افرادی با چنین نگاهی چطور قرار است طرح را به چالش بکشند، کاستی‌ها و خلاء‌هایش را برطرف کنند و تصمیمی بگیرند که به حال همه مفید باشد؟ آیا چنین چیزی ممکن است؟

بیشتر بخوانید: سرنوشت طرح صیانت در دست مجلسی‌ها | وزیر طرح را به نمایندگان سپرد

این افراد البته در همین هفته‌ای که گذشت اظهارنظرهای جنجالی دوباره‌ای داشتند که در ادامه بخشی از این نظرها را مرور می‌کنیم.

20 هزار فحش خوردم ولی کار خودم را خواهم کرد!

حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس است؛ یعنی همان کمیسیونی که طرح صیانت به آن واگذار شده است.

آقاتهرانی اخیراً پس از بازدید از پارک صنایع فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ، با اشاره به طرح صیانت گفت: «در خصوص همین بحث هشتاد و پنجی شدن طرح صیانت از کاربران فضای مجازی ، در یک روز ۲۰ هزار فحش به من داده شد؛ در یک روز ۱۲۰ هزار پیج علیه ما راه انداختند. اگر ۱۰۰ میلیارد پیج هم ساخته می‌شد ما کار خودمان را خواهیم کرد؛ چراکه به راه خودمان یقین داریم. اگر پای اعتقادات بایستیم، کار فناورانه ما از همه کشورهای جهان بهتر خواهد بود. در صورتی که بهتر فکر کنیم، خیلی بیشتر از این ها می‌توانیم عمل کنیم.»

مخالفان طرح صیانت به دنبال فساد و فحشا هستند!

بیژن نوباوه وطن هم به عنوان دبیر اول کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی، به تازگی اظهارنظر تندی در خصوص مخالفان این طرح داشته است.

او با اشاره به اینکه کسانی که نسبت به این طرح هجمه‌هایی وارد می‌کنند به ضرس قاطع یا اصلاً طرح را نخوانده‌اند و اطلاعی از آن ندارند و یا کسانی هستند که در پازل دشمن بازی می‌کنند، گفت: «منتقدان به دنبال این نیستند که قانونی برای اینترنت شکل بگیرد، زیرا می‌خواهند ضدقانون عمل کنند و افراد آزادی هستند که فساد و فحشا ایجاد می‌کنند؛ به همین دلیل با این طرح مخالفت می‌کنند.»

نوباوه ادامه داد: «این حمایت از حقوق کاربران است. اصلاً بحث زیرساختی ندارد و در راستای این است که اگر اهانت و هتک حرمتی صورت گرفت و حیثیت کسی ریخته شد، حق کسی ضایع نشود. درست است که پلیس فتا در این موارد پیگیری‌هایی انجام می‌دهد، اما در بسیاری مواقع هم به بی‌قانونی برمی‌خورد. ما در جایگاه نماینده مردم به دنبال این هستیم که حقوق مردم پایمال نشود. اگر دولت الکترونیک شکل نگیرد، اصلاً دولت نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.»

در فضای مجازی خانواده‌ها از هم می‌پاشد

لطف‌الله سیاهکلی، سخنگوی کمیسیون طرح صیانت هم از جمله موافقان این طرح است.

او روز گذشته در مصاحبه‌ای گفت: «اصل این است که فضای مجازی باید دارای قانون باشد، چراکه می‌بینیم در فضای مجازی بعضی به هم تهمت می‌زنند، توهین می‌کنند و بسیاری از خانواده‌ها از هم می‌پاشند. کسی با اینکه باید در همه صحنه‌ها با قانون زندگی کنیم مخالف نیست، اما اینکه قانون چقدر تخصصی باشد مهم است. این کمیسیون هم برای همین است. برای اینکه تخصصی‌تر به موضوع نگاه کند، این طرح به کمیسیون مشترک آمده است.»

همچنین نماینده مردم قزوین در مجلس در پاسخ به این سؤال که چرا تعداد موافقان طرح در کمیسیون بیش از مخالفان آن است، مطرح کرد: «هر کمیسیون نمایندگانی را که در این زمینه تخصص دارند معرفی کرده و بر اساس موافق و مخالف بودنشان نبوده است.. این پیش‌فرض، پیش‌فرض درستی نیست.»

ارسال نظر