کدام کشورها با کارت واکسن سینوفارم اجازه ورود می‌دهند؟

در حال حاضر فقط حدود ۷۰ کشور جهان در صورتی که افراد به‌صورت کامل با واکسن سینوفارم واکسینه شده باشند، به آنها اجازه ورود به مرزهای خود را خواهند داد.

کدام کشورها با کارت واکسن سینوفارم اجازه ورود می‌دهند؟

بالارفتن روزبه‌روز آمار واکسیناسیون در جهان این امید را در همه زنده کرده است که شاید زندگی درحال بازگشتن به شکل سابق است.

بازشدن تدریجی مرز کشورهای مختلف به روی مسافران این امید را زنده‌تر ساخته است. اگرچه بیشتر کشورها به شرط واکسیناسیون کامل، انجام تست پی‌سی‌آر یا قرنطینه دوهفته‌ای به مسافران مجوز ورود می‌دهند.

از آنجا که مقامات سلامت هر کشوری اختیار تصمیم‌گیری درباره پذیرفتن واکسن‌هایی که مسافران تزریق کرده‌اند را دارند، پیچیدگی‌ها برای ورود به کشورهای مختلف، بیشتر از همیشه شده است.

هزینه آزمایش پی‌سی‌آر در هر دو سوی مبدا و مقصد، هزینه دو هفته اقامت اجباری در هتل، هزینه زندگی دو هفته بیشتر از حد برنامه‌ریزی‌شده در مقصد به‌دلیل اجبار به قرنطینه، به‌اضافه قیمت چندبرابرشده پروازهای بین‌المللی همگی دست‌به‌دست هم داده‌اند تا سفرهای غیرکاری و غیراضطراری به‌شدت پرهزینه‌تر شوند و توجیه اقتصادی نداشته باشند.

در کنار تمامی این پیچیدگی‌ها، برای کشورهایی مانند ایران که بیشتر، از واکسن سینوفارم استفاده شده؛ سفر به تعداد زیادی از کشورها مقدور نیست. زیرا درحال حاضر فقط حدود ۷۰ کشور جهان درصورتی که افراد به‌صورت کامل با واکسن سینوفارم واکسینه شده باشند، به آنها اجازه ورود به مرزهای خود را خواهند داد.

اکثر کشورهای اروپایی به مسافرانی که سینوفارم دریافت کرده‌اند مجوز ورود نمی‌دهند، زیرا تنها واکسن‌های تولید خود را به رسمیت می‌شناسند.

بیشتر بخوانید: صدور کارت واکسن دیجیتال به فارسی و انگلیسی شروع شد

کشورهایی که سینوفارم را به رسمیت می‌شناسند کدامند؟

کشورهای اروپایی

کشورهای اروپایی‌ای که مسافران واکسینه‌شده با سینوفارم را به مرزهای خود راه می‌دهند کشورهای:

اتریش، مجارستان، ایسلند، بلاروس، صربستان، مقدونیه، اسپانیا، سوئد، سوئیس، قبرس، فنلاند، گرجستان، هلند و یونان هستند.

اسپانیا جزو نخستین کشورهای اروپایی‌ای است که تصمیم گرفت به واکسینه‌شده‌های سینوفارم اجازه ورود دهد.

بیشتر کشورهای اروپایی تنها به مسافرانی اجازه ورود می‌دهند که واکسن‌های تأییدشده آژانس دارویی اروپا را تزریق کرده باشند.

کشورهای آسیایی

در آسیا کشورهای عراق، چین اندونزی، بحرین، قزاقستان، پاکستان، مالدیو، مالزی، لبنان، سریلانکا، تایلند، فیلیپین و امارات به مسافرانی که کارت واکسن سینوفارم داشته باشند مجوز ورود می‌دهند.

کشورهای آفریقایی

تعداد زیادی از کشورهای آفریقایی مانند مصر، تونس، آنگولا، سنگال، سیرالئون و سومالی و تعدادی از کشورهای آمریکای لاتین مانند برزیل، آرژانتین و ونزوئلا واکسن سینوفارم را برای ورود به مرزهای خود مجاز اعلام کرده‌اند.

نباید فراموش کرد که تعدادی از کشورهایی که واکسن سینوفارم را به رسمیت پذیرفته‌اند، همچنان محدودیت‌هایی برای مسافران ورودی به مرزهایشان قائل هستند. برای مثال ممکن است مسافران اجازه ورود به اماکن عمومی یا رستوران‌ها را نداشته باشند و تنها بتوانند در خانه‌های اجاره‌ای یا منزل اقوام خود سکونت پیدا کنند.

در کنار این محدودیت‌ها، کشورهای زیادی هستند که سینوفارم را به رسمیت نمی‌شناسند و به مسافرانی که سینوفارم زده‌اند یا مجوز ورود نمی‌دهند یا مسافران را مجبور می‌کنند درصورت ورود دو هفته قرنطینه اجباری را تحمل کنند. برای مثال کشور آلمان دسته‌بندی پیچیده‌ای برای ورود مسافران به مرزهای خود ایجاد کرده است که براساس آن افرادی که واکسن‌های تأیید شده فایزر، مدرنا، آسترازنکا یا جانسون را زده باشند امکان سفر به این کشور را دارند. در غیر این صورت افرادی که از کشورهای قرار گرفته در فهرست امن قصد سفر به این کشور را داشته باشند، باید کارت واکسن‌های مجاز یا تأییدیه بهبود یافتن از کرونا را به مقامات نشان دهند یا به‌مدت ۱۰ تا ۱۴ روز خود را قرنطینه کنند.

تعداد زیادی از کشورهای جهان در فهرست کشورهای امن آلمان جایگاهی ندارند. درحال حاضر، برای یافتن سریع کشورهایی که سفر مسافرانی که سینوفارم زده‌اند به آنها ممنوع یا با محدودیت شدید مواجه است، باید به ابزاری جدید و آنلاین به‌نام ابزار کنترل واکسن مراجعه کرد که توسط وب‌سایت VisaGuide.World ایجاد شده است.

این ابزار براساس داده‌هایی که مقامات کشورهای مختلف درباره محدودیت‌های مسافرتی خود منتشر می‌کنند، می‌توانند به مسافران صرفا اعلام کنند که آیا با کارت واکسنی که در اختیار دارند امکان سفر به کشور مقصد را دارند یا خیر.

سایر جزئیات مانند محدودیت‌ها یا راهکارهای اخذ مجوز برای ورود به کشورها را مسافران باید مستقیما از منابع رسمی مسافرتی کشورهای مورد نظر خود به دست بیاورند. این ابزار درواقع تنها اعتبار واکسن‌ها در کشورهای مختلف را نمایش می‌دهد و دیگر اطلاعات تکمیلی را مسافران خود باید تهیه کنند.

بیشتر بدانید: درصد واکسن های استفاده شده در کشورهای اروپایی

سفر به کدام کشورها با سینوفارم محدود یا ممنوع است؟

آمریکا واکسن سینوفارم را برای تزریق به شهروندانش به رسمیت نشناخته است. با این‌همه مشخص نیست در ‌ماه نوامبر که قرار است محدودیت‌های سفر از ۳۳ کشور جهان به آمریکا به پایان برسد، افرادی که سینوفارم تزریق کرده‌اند مجوز ورود به آمریکا را داشته باشند یا خیر.

با این‌همه تعدادی از دانشگاه‌های آمریکایی ازجمله دانشگاه‌های هاروارد، کلمبیا، ییل و چندین دانشگاه دیگر اعلام کرده‌اند به دانشجویانی که واکسن سینوفارم را تزریق کرده‌اند اجازه ادامه تحصیل در این کشور را خواهند داد.

در بریتانیا هم سینوفارم برای تزریق به شهروندان تأیید نشده است و این به آن معنی است که ورود به این کشور با کارت این واکسن با محدودیت‌های زیادی مواجه خواهد بود.

بر اساس آمار کنونی ابزار آنلاین یادشده، در حدود ۱۱۹ کشور جهان واکسن سینوفارم را به رسمیت نمی‌شناسند. این به آن معنی است که ورود افرادی که این واکسن را تزریق کرده‌اند به تعدادی از این کشورها ممنوع است.

تعدادی از کشورها درصورت داشتن دلایل اضطراری اجازه ورود این افراد را به‌صورت محدود صادر خواهند کرد. بیشترین کشورهایی که برای ورود واکسینه‌شده‌های سینوفارم ممنوعیت ایجاد می‌کنند کشورهای اروپایی هستند. به بیانی دیگر ممنوعیت سفر با واکسن سینوفارم بیشتر شامل حال کشورهای اروپایی می‌شود و دیگر کشورها بیشتر با اجرای قرنطینه، دریافت نتیجه تست پی‌سی‌آر و دیگر تمهیدات امکان سفر را برای مسافران به‌صورت محدود فراهم آورده‌اند.

کشورهای اروپایی

کشورهای اروپایی‌ای که درصورت واکسینه‌شدن با سینوفارم امکان سفر به آنها وجود ندارد شامل بریتانیا، آلبانی، بلژیک، بوسنی و هرزگووین، بلغارستان، کروواسی، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فرانسه، آلمان، ایرلند، ایتالیا، کوزوو، لیختن‌اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، موناکو، نروژ، لهستان، پرتغال، رومانی، سن مارینو، اسلوواکی و اسلونی هستند.

ممکن است در میان این کشورها مواردی باشد که با اعمال محدودیت‌هایی امکان سفر این دست از واکسینه‌شده‌ها را فراهم کنند. برای مثال کشور فرانسه کشورهای مختلف جهان را در سه گروه قرمز، نارنجی و سبز دسته‌بندی کرده است. مسافران از کشورهای سبز می‌توانند با ارائه کارت واکسن (واکسن‌های تأییدشده اتحادیه اروپا) یا نتیجه منفی تست کرونا بدون محدودیت به فرانسه سفر کنند. مسافران کشورهای نارنجی که ایران هم عضوی از آنهاست، تنها درصورتی که واکسن‌های مجاز را تزریق کرده باشند مجاز به سفر به فرانسه خواهند بود. مسافران غیرواکسینه درصورت وجود دلایل اضطراری، با ارائه نتیجه منفی تست و پذیرفتن قرنطینه اجباری می‌توانند وارد مرزهای فرانسه شوند.

این به آن معنی است که افرادی که سینوفارم تزریق کرده‌اند امکان سفر به فرانسه را ندارند، مگر اینکه شرایط اضطراری مورد قبول مقامات فرانسوی را داشته باشند و تست کرونای آنها هم ۷۲ ساعت پیش از ورود به مرز منفی شده باشد.

کشورهای غیر اروپایی

تعدادی از دیگر کشورهایی که واکسن سینوفارم را به رسمیت نمی‌شناسند و افرادی را که این واکسن‌ را تزریق کرده‌اند برای ورود به مرزهای خود، با ممنوعیت یا محدودیت‌های احتمالی مانند الزام به قرنطینه یا ارائه نتیجه تست پی‌سی‌آر مواجه خواهند ساخت عبارتند از:

الجزایر، ارمنستان، استرالیا، آذربایجان، باهاماس، باربادوس، بورکینافاسو، برمه، کانادا، آفریقای مرکزی، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، ساحل عاج، کنگو، جیبوتی، دومنیکا، جمهوری دومنیکن، اکوادور، اتیوپی، فیجی، غنا، گرنادا، گواتمالا، گینه، هندوراس، هندوستان، جامائیکا، ژاپن، قزاقستان، کنیا، کویت، لاتویا، لسوتو، لیبریا، لیبی، ماداگاسکار، مالی، مالت، مکزیک، مغولستان، نیوزیلند، نیکاراگوئه، نیجریه، کره‌شمالی، عمان، پاناما، پاپوآ گینه نو، قطر، جمهوری کنگو، روسیه، روآندا، عربستان سعودی، سنگاپور، آفریقای جنوبی، افغانستان، کره‌جنوبی، سودان جنوبی، سودان، سوریه، تایوان، تاجیکستان، تیمور شرقی، ترکیه، ترکمنستان، اوگاندا، اوکراین، بریتانیا، آمریکا، اوروگوئه، ازبکستان، یمن و زامبیا.

منبع: همشهری

ارسال نظر