درصد واکسن های استفاده شده در کشورهای اروپایی | غربی‌ها چطور علیه کرونا واکسینه شدند؟

آمار منتشر شده از واکسن های استفاده شده در کشورهای اروپایی نشان می‌دهد که فایزر و مدرنا در این کشورها با درصد بالاتری نسبت به دیگر واکسن‌های ویروس کرونا به شهروندان تزریق شدند.

درصد واکسن های استفاده شده در کشورهای اروپایی | غربی‌ها چطور علیه کرونا واکسینه شدند؟

در روزهایی که کرونا همچنان در کشور ما می‌تازد و هر روز رکوردی تازه -و البته سیاه و غم‌بار- از خود به جا می‌گذارد ( 709 فوتی کرونا در یک روز )، در اروپا اما این ویروس به شکلی تأثیرگذار کنترل شده و آمار ابتلا و فوتی‌های این بیماری همه‌گیر هر روز در آن کمتر می‌شود. حالا تقریباً دیگر می‌توان گفت که اروپایی‌ها تا حد زیادی به زندگی عادی و روزمره‌شان بازگشته‌اند و برگزاری مسابقه‌های مختلف ورزشی و استادیوم‌های لبالب پر از جمعیت گواه این موضوع است.

بیشتر بخوانید: چرا واکسن کرونا در ایران کم تأثیر داشته است؟

اما سؤال اینجاست که از بین واکسن‌های مختلف ویروس کرونا (فایزر، مدرنا، اسپوتنیک، آسترازنکا، سینوفارم و ...) کدام واکسن‌ها در کشورهای اروپایی بیشتر تزریق شدند؟

نمودار زیر درصد و نوع واکسن تزریق شده در برخی کشورهای اروپایی را نشان می‌دهد.

واکسن های استفاده شده در کشورهای اروپایی

توضیح رنگ‌های مختلف نمودار واکسن های استفاده شده در کشورهای اروپایی به این صورت است:

  • قرمز: فایزر
  • آبی: آسترازنکا
  • سورمه‌ای: مدرنا
  • خاکستری: جانسون
  • سبز: سینوفارم
  • زرد: اسپوتنیک

شاید خواندن این مطلب هم برایتان جالب باشد: کارت واکسن کرونا چیست و به چه دردی می‌خورد؟

همان‌طور که این نمودار نشان می‌دهد، فایزر اصلی‌ترین واکسنی است که در این کشورهای مختلف تزریق شده است و پس از آن واکسن آسترازنکا رتبه دوم را دارد. واکسن مدرنا هم در رتبه سوم قرار دارد؛ هرچند درصد تزریق واکسن مدرنا در کشور کوچک لیختن‌اشتاین بسیار بیشتر از دیگر انواع واکسن بوده است. اسلوواکی (با 3.2 درصد) و مجارستان (با 10.2 درصد) علاوه بر واکسن‌های دیگر اسپوتنیک هم به شهروندانشان تزریق کرده‌اند.

همچنین در میان این کشورها فقط مجارستان بخشی از جمعیتش (26.6) درصد را با سینوفارم واکسینه کرده و به نظر می‌رسد دیگر کشورهای اروپایی اعتماد چندانی به درصد اثربخشی این واکسن ندارند. همچنین هیچ‌کدام از این کشورها خودشان دست به تولید هیچ نوع واکسن داخلی نزده و به نمونه‌های معتبر و تأثیرگذار خارجی اکتفا کرده‌اند.

ارسال نظر