قطعی برق دیتاسنتر برج میلاد دوباره مشکل‌ساز شد | دلیل اختلال این هفته سرویس‌های اینترنتی همین بود؟

به نظر می‌رسد قطعی و اختلال خدمات آسیاتک که هفته گذشته باعث نارضایتی بسیاری از مدیران سایت‌ها و کسب‌وکارها شده بود، به قطعی برق دیتاسنتر برج میلاد مربوط است.

قطعی برق دیتاسنتر برج میلاد دوباره مشکل‌ساز شد | دلیل اختلال این هفته سرویس‌های اینترنتی همین بود؟

قطعی برق دیتاسنتر برج میلاد دوباره برای کسب‌وکارها و فضای وب فارسی، مشکل ایجاد کرد و باعث شد طی هفته‌ای که گذشت، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت چون آسیاتک، زیتل و صبانت دچار مشکل شده و بارها طی ساعاتی سرورهایشان قطع و از دسترس خارج شود.

برج میلاد که گفته می‌شود یکی از بزرگترین دیتاسنترهای کشور در آن قرار دارد، از سال 1392 با دریافت مجوز IDC از مرکز ملی فضای مجازی میزبان سرورهای آسیاتک شد.

در فاز اول خدمات دیتاسنتر آسیاتک در برج میلاد، تعداد 260 رک در تراز +284، 40 دستک با ظرفیت 160 لینک در تراز +297 و دکل مخابراتی در رأس برج به بهره‌برداری رسید. سپس فازهای بعدی تکمیل شد و حالا هم برج میلاد و هم آسیاتک که خدماتشان را در فضایی بالغ بر 900 متر مربع در آنجا مستقر کرده‌اند، ادعا دارند از بروزترین زیرساخت‌های امنیت داده و امنیت فیزیکی تجهیزات و همچنین تأمین برق موردنیاز برای این دیتاسنتر برخوردارند.

با این حال، مشکلی که اخیرا برای سایت‌های اینترنتی و کسب‌وکارهای مجازی ایجاد شده و در گذشته هم سابقه‌دار بوده، مشکل قطعی برق دیتاسنتر برج میلاد است.

آن‌طور که مدیران سایت‌ها خبر می‌دهند، از روزهای گذشته به صورت مدام با قطعی یا اختلال در دسترسی به سرور و همچنین کاهش سرعت مواجه بوده‌اند. سؤال بخش عمده این کسب‌وکارها اینجاست که __در صورت صحت این ادعا-- برج میلاد که بلندترین و پرتجهیزات‌ترین برج کشور هم هست، چطور ممکن است هنوز با قطعی برق مواجه بوده و تمهیداتی برای استفاده از برق اضطراری در چنین مواردی نداشته باشد؟

صاحبان کسب و کار اینترنتی همچنین می‌پرسند آیا این پاسخ از سوی تأمین‌کننده سرور، جواب منطقی و قابل پذیرشی محسوب می‌شود و آیا آن شرکت می‌تواند با این توجیه، مسئولیت را از سر خود باز کند؛ آن هم در مواردی که کسب‌وکارها و سایت‌ها فقط با لحظه‌ای قطع و اختلال، آسیب‌های سنگینی می‌بینند؟

مدیران فنی یکی از سایت‌های کشور با اشاره به مشکلاتی که قطع دسترسی به سرورها برای یک سایت ایجاد می‌کند، می‌گوید: با قطع شدن دیتاسنترها به همه کسب‌وکارهایی که در داخل کشور فعالیت دارند، ضررهای هنگفتی وارد می‌شود. این اتفاق یک بار به دلیل قطع برق می‌افتد، یک بار اینترنت ملی، بار دیگر طرح صیانت و ده‌ها بهانه دیگر که ما از آن‌ها خبر نداریم. با این حال وقتی سرور قطع می‌شود، هزاران مشکل برای سایت ایجاد می‌شود.

اختلال دیتاسنتر چه بلایی سر کسب و کارها می‌آورد؟

اختلال در دیتاسنتر علاوه بر ایجاد مشکلات جدی برای شرکت‌های ارائه‌دهنده سرور، دامن کسب‌کار‌های اینترنتی را هم می‌گیرد زیرا کسب و کاری که از دیتاسنتر استفاده می‌کند، نمی‌تواند حین بروز چنین اختلالاتی، حتی اقدام به توسعه سایت و اپلیکیشن‌هایش کند و در موارد جدی‌تر، فعالیت‌هایش عملا در حالت سکون و بلاتکلیف قرار می‌گیرد تا در نهایت مشکل جابه‌جایی داده‌هایش در دیتاسنتر‌های شرکت سرویس‌دهنده برطرف شود!

گاهی اوقات هم دسترسی‌ها، داخلی می‌شود و امکان استفاده از ابزارهای بین‌الملل وجود ندارد و عملا سایت کارایی‌اش را از دست می‌دهد. از سوی دیگر، داده‌هایی که برای تحلیل نیاز است، در زمان اختلال دیتاسنتر، کان‌لم‌یکن می‌شوند! (معنی کان‌لم‌یکن: انگار از اول وجود نداشت)

اما نکته قابل تامل این است که بخش فنی یکی از سایت‌های فعال کشور عنوان می‌کند: «هربار به پشتیبانی‌های این سرورها مراجعه می‌کنیم و مشکلمان را می‌گوییم، در پیگیری تعلل می‌کنند. به نظرم دلیلش یا این است که دانش کافی رفع مشکل را ندارند، یا واقعا مسئولیت را از سر خود باز کرده‌اند و حیات کسب‌وکارها برایشان کوچک‌ترین اهمیتی ندارد. در این صورت آن‌ها از آسیب‌هایی که به بخشی از جامعه وارد می‌شود، ناآگاهند و این اصلا اتفاق خوبی نیست.»

گفتنی است تا این لحظه آسیاتک و همچنین مسئولان دیتاسنتر برج میلاد واکنش مشخصی نسبت به این قضیه نداشته و توضیحی هم در خصوص دلیل این قطعی و اختلال نداده‌اند؛ مشکلی که برای بسیاری از کسب‌وکارها ایجاد شده و آن‌ها را به واکنش و طرح سؤال در فضای مجازی واداشته است.

آیا شما هم اخیرا مشکلی با سرویس‌دهندگان خدمات اینترنتی داشته‌اید؟ چنانچه مدیر سایت هستید این اختلال چه مشکلاتی برایتان ایجاد کرده است؟ حتما برایمان بنویسید. ضمنا کلیک آماده انعکاس پاسخ مسئولان آسیاتک و دیتاسنتر برج میلاد است.

ارسال نظر