ماجرای دادگاه ریپل چه شد؟ | احتمال زیاد پیروزی در دادگاه

در ماه‌های اخیر یکی از پرسروصداترین مسائل حوزه ارزهای دیجیتال، ماجرای دادگاه ریپل و کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) بوده است، اما داستان این نبرد قانونی به کجا رسیده و سرنوشت این ارز دیجیتال و قیمت آن چه خواهد بود؟

ماجرای دادگاه ریپل چه شد؟ | احتمال زیاد پیروزی در دادگاه

ریپل چیست و برای چه هدفی ساخته شد؟

پیش از بررسی مباحث پیرامون این دادگاه و تأثیر آن بر قیمت ارز دیجیتال ریپل، بهتر است به ماهیت و اهداف این پروژه و همچنین تاریخچه آن نگاهی بیندازیم.

ارز دیجیتال ریپل که با نماد تیکر XRP شناخته می‌شود، رمزارز بومی شبکه RippleNet است که توسط شرکت RippleLabs مستقر در سانفرانسیسکو ایلات متحده ساخته شده است. این پروژه در ابتدا OpenCoin نام داشت و ایده آغازین آن در سال 2004 توسط رایان فوگر (Ryan Fugger) ارائه شد، اما تنها هنگامی که کریس لارسن (Chris Larsen) و جد مک کیلب (Jed McCaleb) در سال 2012 کنترل این پروژه را به دست گرفتند، مراحل ساخت و توسعه آن آغاز شد.

کریس لارسن و جد مک کیلب کریس لارسن و جد مک کیلب

شبکه ریپل در اصل مبتنی بر بلاک چین نیست و از فناوری دفتر کل توزیع شده (Disturbuted ledger Technolgy) استفاده می‌کند. (برای آشنایی بیشتر با فناوری دفتر کل توزیع شده به مطلب بلاک چین چیست بروید)

باوجوداینکه XRP رمزارز بومی شبکه ریپل است، می‌توان با ارزهای دیگر نیز به ایجاد تراکنش در اکوسیستم ریپل پرداخت.

پیش‌تر در مطلبی ریپل را به‌صورت کامل معرفی و بررسی کردیم که خواندن آن خالی‌ از لطف نخواهد بود.

معرفی ارز دیجیتال ریپل (XRP) | با ارز دیجیتال بانک‌ها آشنا شوید

ماجرای شکایت SEC از ریپل از کجا شروع شد؟SEC و ریپل

در تاریخ 22 دسامبر 2020، سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) اعلام کرد که از شرکت RippleLabs و دو مدیر آن به اتهام فروش یک اوراق بهادار ثبت نشده، شکایت کرده است. این سازمان ادعا کرد که شرکت ریپل لبز 1.3 میلیارد دلار سرمایه جمع کرده است و آن دو مدیر به شخصه 600 میلیون دلار XRP فروخته‌اند. SEC به طور خاص از کریس لارسن، مدیرعامل سابق شرکت و بردلی گارلینگ هاوس (Bradley Garlinghouse)، مدیرعامل فعلی شکایت کرده است.

سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا عقیده دارد که ارز دیجیتال XRP یک اوراق بهادار است و فروش آن به ثبت شدن و دریافت مجوز نیاز دارد. این ادعا توسط اکثریت فعالان حوزه ارزهای دیجیتال و همچنین کارشناسان حقوقی صنایع مالی مورد انتقاد واقع شده است.

تست هاوی چیست؟

SEC برای آنکه تشخیص دهد یک دارایی اوراق بهادار است یا نه، از تست هاوی (The Howey test) استفاده می‌کند. این تست از 4 سؤال زیر تشکیل شده است:

  1. آیا برای خرید این دارایی از پول استفاده می‌شود؟
  2. آیا این دارایی قابل معاوضه است؟ (آیا ارزش هر یک واحد از آن با دیگری برابر است؟ مانند دلار که هر اسکناس 1 دلاری با اسکناس‌های 1 دلاری دیگر ارزش یکسانی دارد.)
  3. آیا این دارایی با انتظار سود کردن خریداری می‌شود؟
  4. آیا خریداران از شرکت یا شخصی را که دارایی را به آنان می‌فروشد، عامل سود می‌دانند؟

بیشتر صاحب‌نظران عقیده دارند که پاسخ 3 سؤال اول برای XRP مثبت است، اما سوال چهارم است که این ارز دیجیتال را در تست هاوی رد می‌کند.

در صورت باخت ریپل در دادگاه چه خواهد شد؟

هنگامی که SEC شکایت خود را از شرکت ریپل لبز اعلام کرد، فروش عمده‌ای در بازار شکل گرفت و قیمت XRP شاهد ریزش بسیار شدیدی بود. بزرگ‌ترین باخت ریپل در تمام این مسائل، عقب ماندن آن از رشد دیگر ارزهای دیجیتال بود. از زمان آغاز این نبرد قانونی، بیت کوین، اتریوم و بسیاری از دیگر ارزهای دیجیتال بازار شاهد افزایش قیمت‌های زیادی بوده‌اند، اما XRP از این روند صعودی، عقب مانده و هم‌پای بازار حرکت نکرده است.

به دلیل حواشی پیش‌آمده، ریپل متحمل شکست‌ها و ضررهای دیگری از جمله حذف شدن از صرافی‌های متعدد و لغو قراردادهای همکاری نیز شده است.

در همان ابتدا درصد زیادی از سرمایه‌گذاران ریپل باور داشتند که این نبرد قانونی، پایان تلخی برای ریپل خواهد بود و اگر بتوانند ریپل خود را بالاتر از 20 سنت بفروشند، شانس آورده‌اند.

بااین‌وجود، حامیان از این اتفاق جلوگیری کردند و با خرید حجم‌های زیادی از XRP، از ریزش هرچه بیشتر این ارز دیجیتال جلوگیری کردند. البته این افراد ثمره اعتمادشان را هنگامی که ریپل به اوج سالانه 1.45 دلاری خود رسید، دیدند. اوج قیمت ریپل در سال 2021، پس از پیروزی‌های کوچک این شرکت در دادگاه رقم خورد.

حمایت SEC از اتریوم؟!

پس از رو شدن اطلاعاتی درمورد ویلیام هینمن (William Hinman)، انگیزه SEC در دادگاه زیر سوال برده شد و وکلای شرکت Ripple Labs ادعا کردند که تعارض منافع در تصمیمات این سازمان دخیل بوده است.

ویلیام هینمن ویلیام هینمن

گروهی که وظیفه آن‌ها نظارت بر SEC است، پس از تحقیقات خود اعلام کردند که ویلیام هینمن که یکی از اعضای ارشد کمیسیون در بخش تنظیم رمزارزهاست، هنگامی که از ماه مه 2017 تا دسامبر 2020 در این جلسات شرکت داشته، از کارفرمای پیشین خود، Simpson Tatcher میلیون‌ها دلار دریافت می‌کرد.

این موضوع به‌تنهایی چیز عجیبی نیست، اما اینکه شرکت Simpson Tatcher عضوی از موسسه ائتلاف اتریوم (Ethereum Enterprise alliance) است، قضیه را بسیار مشکوک می‌کند. وظیفه این موسسه، افزایش پذیرش و استفاده از اتریوم بوده و از قضا، ریپل نیز اصلی‌ترین رقیب اتریوم است.

پس از رو شدن این شواهد، وکلای شرکت ریپل درخواستی برای مشاهده دارایی‌های بیت کوین، اتریوم و ریپل کارکنان SEC صادر کردند. SEC به دلیل حفاظت از حریم شخصی کارکنانش، از ارائه این مدارک خودداری کرد، اما وکلای ریپل گفتند که نیازی به ذکر نام و جزئیات شخصی کارکنان نیست و ارائه آماری کلی از دارایی تمام افراد کافی است.

در نهایت SEC این مدارک را ارائه نکرد و برخی از کارکنان آن ممکن است به همین دلیل جریمه شوند و یا شغل خود را نیز از دست بدهند.

هنگامی که خزانه‌داری بریتانیا اعلام کرد که ریپل اوراق بهادار نیست و آن را یک توکن خواند، شرایط برای سازمان بورس آمریکا وخیم‌تر شد.

هم‌زمان با همین موضوع، ویدئویی از گری جنسلر (Gary Gensler) پیش از آنکه رئیس هیئت مدیره SEC شود، آشکار شد که وی در آن ریپل را یک «ارز» خطاب می‌کند. حامیان ریپل منافع جنسلر را زیر سؤال بردند و استدلال کردند که تغییر نگرش او درمورد ریپل، هنگامی که جایگاه و منافعش تغییر کرده، طبیعی نیست.

خود SEC هم نمی‌داند ریپل چیست!

اخیرا اظهارنامه‌ای از یک صرافی که درخواست بی‌هویت ماندن داشت، ارائه شد که در آن آمده است: «هنگامی که در سال 2019 از SEC سوال کردیم که آیا ریپل اوراق بهادار است یا خیر، آن‌ها گفتند ریپل اوراق بهادار نیست.»

در کل، مدارک و شواهد رو شده، شرایط را طوری نشان می‌دهد که گویی سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا به دنبال انتخاب برنده و بازنده میان ارزهای دیجیتال است. همان استدلال‌هایی که این سازمان برای اوراق بهادار بودن ریپل ارائه کرده است، می‌تواند برای سایر ارزهای دیجیتال مانند اتریوم نیز استفاده شود، اما SEC فقط از ریپل شکایت کرده و آن را اوراق بهادار خوانده است.

در حال حاضر شرایط این نبرد قانونی، آن‌قدر برای شرکت ریپل خوب است که سخنگوی آن عنوان کرد: «اعتمادبه‌نفس خوبی برای پیروز شدن داریم و با SEC توافق نخواهیم کرد.»

چرا ماه اکتبر برای ریپل بسیار مهم است؟

جلسه استشهادیه‌ای برای پرسش از ویلیام هینمن در تاریخ 27 جولای برنامه‌ریزی شده بود، اما صورت‌جلسه این رویداد هیچ‌گاه ارائه نشد. با استناد به همین موضوع، بسیاری از تحلیلگران استدلال کرده‌اند که این جلسه به دلیل آشکار شدن شواهدی که SEC را مورد اتهام قرار خواهد داد، اصلا انجام نشده و این سازمان از موضع خود کنار کشیده و با ریپل توافق کرده است.

البته باید توجه داشت که این تنها حدس و گمان بوده و هنوز چیزی به‌صورت رسمی اعلام نشده است.

تاریخ 16 اکتبر، آخرین مهلت ارائه شواهد به دادگاه است و اگر توافقی میان ریپل و SEC صورت گرفته باشد، پس از این تاریخ اعلام می‌شود. از این رو، ماه اکتبر و روزهای آتی برای این ارز دیجیتال بسیار سرنوشت‌ساز خواهد بود.

جمع‌بندی؛ عاقبت ریپل چه می‌شود؟ریپل

در صورتی که ریپل از این دادگاه پیروز بیرون بیاید، می‌توان پیش‌بینی کرد که ارز دیجیتال XRP شاهد یک رشد بسیار قوی خواهد بود. بررسی روند قیمت بازار نشان می‌دهد که اگر حواشی این دادگاه و درگیری قانونی برای ریپل پیش نمی‌آمد، این ارز دیجیتال در حال حاضر به قیمت 4 الی 6 دلار مبادله می‌شد.

می‌توان به‌صراحت گفت که ریپل اکنون به قیمتی بسیار پایین‌تر از ارزش ذاتی خود مبادله می‌شود و در صورت اتمام این دادگاه و پیروزی ریپل، می‌توان انتظار افزایش نجومی قیمت XRP را داشت. با اینکه با شرایط فعلی، احتمال این نتیجه بسیار کمتر است، اما اگر ریپل در این نبرد شکست بخورد، به‌احتمال بسیار زیاد پایان ریپل رقم خواهد خورد و این رمزارز تقریبا بی‌ارزش خواهد شد.

نظر شما در مورد دادگاه ریپل و ماجراهای آن چیست؟ به نظر شما نتیجه این نبرد چه خواهد بود؟ آیا در پیش‌بینی‌های خود آینده روشنی برای XRP می‌بینید؟ نظرات خود را حتما با کلیک و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر