وزیر اقتصاد دولت رئیسی کیست؟ | بیوگرافی و سوابق احسان خاندوزی وزیر اقتصاد دولت سیزدهم

در خبری که رسانه‌ها از فهرست نهایی کابینه ابراهیم رئیسی برای ارائه به مجلس شورای اسلامی منتشر کرده‌اند، نام احسان خاندوزی به عنوان وزیر اقتصاد و دارایی دولت سیزدهم به چشم می‌خورد. اما خاندوزی کیست و چه سوابق علمی و اجرایی دارد؟

وزیر اقتصاد دولت رئیسی کیست؟ | بیوگرافی و سوابق احسان خاندوزی وزیر اقتصاد دولت سیزدهم

احسان خاندوزی کیست؟

احسان خاندوزی متولد سال ۱۳۵۹ در شهر گرگان و دانش‌آموخته دکترای علوم اقتصادی است. خاندوزی در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی توانست با کسب ۸۰۱ هزار و ۶۹۶ رأی، به عنوان نفر هفتم از حوزه انتخابی تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس از استان تهران انتخاب شود.

او که اکنون نماینده مجلس یازدهم، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و رئیس فراکسیون فضای تولید و کسب‌وکار مجلس است، در سوابق مدیریتی خود مدیر گروه اقتصاد اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی، دبیر شورای اقتصادی سازمان صداوسیما، مدیرکل مرکز پژوهش‌های اقتصادی مجلس شورای اسلامی و عضویت در هیئت مقررات‌زدایی و تسهیل مجوزهای کسب‌وکار را دارد.

بیشتر بخوانید: وزیر ورزش دولت رئیسی کیست؟ | بیوگرافی علیرضا فارسی وزیر ورزش دولت سیزدهم

خاندوزی تألیف و ترجمه ۵ عنوان کتاب و ده‌ها مقاله علمی و پژوهشی در حوزه اقتصاد را هم در کارنامه علمی و تحقیقاتی خود داراست.

سوابق اجرایی:

  • مدیر کل اقتصادی سابق مرکز پژوهش‌های مجلس
  • استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر گروه اقتصاد اسلامی دانشگاه
  • عضو هیئت‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت
  • کارشناس کمیسیون اقتصاد کلان و بازرگانی مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • عضویت در هسته اندیشه‌ورزی وزارت امور اقتصادی و دارایی، ۱۳۹۷/۱۱/۰۱، ۱۳۹۸/۱۰/۳۰، ایران، تهران
  • عضویت در شورای پژوهشی سازمان امور مالیاتی، ۱۳۹۸/۰۷/۱۶، ایران، تهران

دیدگاه‌های اقتصادی احسان خاندوزی چیست؟

خاندوزی قبلاً ایده راه‌اندازی اتاق ضد تحریم را در مجلس شورای اسلامی داده و گفته بود: «آمریکا برای مقابله با ایران یک اتاق جنگ اقتصادی، موسوم به اتاق تحریم تشکیل داده است. ما هم اگر می‌خواهیم در این جنگ به موفقیت دست بیابیم، باید یک اتاق جنگ به نام اتاق ضدتحریم تشکیل دهیم.»

او همچنین از مخالفان تصویب FATF در ایران است و پیش از این گفته بود: «تا زمانی که تحریم‌ها هست، بررسی و تصویب FATF دردی را دوا نمی‌کند؛ حتی تا زمانی که تحریم‌ها برقرار است. برآورده کردن خواست‌های گروه ویژه اقدام مالی (FATF) حیات اقتصادی ما را ذیل شرایط تحریمی سخت‌تر از این می‌کند. به نظرم حتی به لحاظ موضعی و در این ایام خاص، تصویب این دو لایحه باقی‌مانده و اجرای کامل الزامات FATF تصمیم قابل دفاعی نیست.»

او همچنین در یک مصاحبه دیگر تأکید کرده بود: «بحث FATF یک موضوع بسیار کم‌اهمیت در موضوع اقتصاد امروز کشور ماست. این یک آدرس غلط است که برخی مدام اصرار بر آن داشته و دائم از FATF حرف می‌زنند.»

حالا با توجه به انتخاب او به عنوان وزیر اقتصاد و امور دارایی دولت سیزدهم و در شرایطی که اقتصاد ایران دچار آشفتگی عمیق شده و با مشکلات مختلف دست‌وپنجه نرم می‌کند، باید منتظر بمانیم و ببینیم این وزیر جوان چه راه‌هایی برای مشکلات روزافزون معیشتی مردم دارد.

همچنین بخوانید: وزیر ارتباطات دولت رئیسی کیست؟ | بیوگرافی و سوابق عیسی زارع پور وزیر ارتباطات دولت سیزدهم

ارسال نظر