بازار رمز ارزها قابل اعتماد است؟

رسانه کلیک- سقوط بیت کوین و اتریوم بازار رمز ارزها را تحت‌فشار زیادی قرارداده است. باوجوداینکه بسیاری از تحلیل گران، کریپتوکارنسی‌ها را به‌عنوان ارز آینده معرفی کرده‌اند، هشدار دولت چین و مقررات ایالات‌متحده منجر به عدم اطمینان به بازار رمز ارزها شد.

بازار رمز ارزها قابل اعتماد است؟

نتیجه ناخوشایند جلسه بیت کوین و اتر در آمریکا موجب شک عظیم بازار رمز ارزها در این کشور شد؛ اما نتیجه این جلسه تنها بازار ایالت متحده را تحت تاثیر قرار نداد بلکه در آسیا نیز این دو نماد یعنی بیت کوین و اتر به پایین‌ترین قیمت خود رسیدند. افت بیت کوین تا 8.7 در صد و اتر نیز تا 15 در صد سقوط بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد. در هنگ‌کنگ بیت کوین باقیمت 39 هزار و 270 دلار فروخته شد.

چرا رمز ارزهای رمز پایه سقوط کردند؟

بازار رمز ارزها بعد از اعتراض ایلان ماسک بنیان‌گذار شرکت تسلا، سقوط را تجربه کرد. ایلان ماسک در حال حاضر بزرگ‌ترین کارآفرین دنیا شناخته می‌شود. وی مدیرعامل شرکت پی پال و اسپیس ایکس بوده و در حال حاضر نیز مدیر شرکت تسلا موتورز است. ایلان ماسک در سال 2003 این شرکت را با هدف تولید خودروهای الکتریکی به پا کرد. یکی از اهداف ایلان از تاسیس این شرکت تولید خودروهایی با سوخت‌های غیر فسیلی بود چراکه او بسیار به سلامت زمین اهمیت داده و یکی از حامیان سرسخت محیط‌زیست محسوب می‌شود.

با توجه به آنچه گفته شد، عجیب بود که تسلا چند ماه قبل حدود 1.5 میلیارد دلار در بیت کوین و دیگر رمز ارزها سرمایه‌گذاری کرد. درحالی‌که او می‌دانست که استخراج این رمز ارزها نیاز به سوخت فسیلی دارد. بااین‌حال این کارفرمای خبره، بعد از سود کلان از این ماجرا، ناگهان تغییر رفتار داده و استفاده از سوخت فسیلی برای این کار را محکوم کرد و این‌گونه بود که بازار رمز ارزها سقوط کرد. طبق داده‌های Bybt.com در بیست‌وچهار ساعت گذشته بازار رمز ارزها شاهد خروج بیش از 830 هزار معامله‌گر از این بازار بوده که معادل خارج شدن 8.9 میلیارد دلار ارز رمزنگاری‌شده است.

جولیان امانوئل استراتژیست BTIG در این مورد گفت:

اخطار چین و مقررات احتمالی ایالات‌متحده منجر به عدم اطمینان به بازار رمز ارزها می‌شود که ممکن است دارایی‌های دیجیتال را در کوتاه‌مدت تحت تاثیر قرار دهد و حتی منجر به باز آزمایی یا کاهش قیمت بیت کوین و اتر و رسیدن آنان به پایین‌ترین سطح شود.

وی افزود: باوجود چرخه رونق و سقوط دارایی‌های دیجیتال، فقط ۲ درصد از افراد در حال حاضر از رمزنگاری استفاده می‌کنند (همان رقمی که در سال ۱۹۹۶ از اینترنت استفاده شده است) احتمالا در سال‌های آینده این عرصه رونق بیشتری خواهد داشت.

در ادامه جفری هالی تحلیلگر ارشد بازار آسیا اقیانوسیه در اوآندا نیز تحلیل منفی‌گرایانه‌تری به شرح زیر داشته است:

یک دوره آرامش نسبی خریداران بیشتری را از بازار خارج می‌کند، به نظر می‌رسد بیت کوین مانند یک گربه مرده است، به‌ویژه هنگامی‌که فرد به عملکرد ضعیف آن‌ها در اواخر روز نگاه می‌کند. دیگر رالی‌های اواخر جلسه سکه‌های دیگر نگاه می‌کند. اگر بیت کوین امروز کمتر از ۴۰ هزار دلار بسته شود، یک‌بار دیگر پایین می‌آید و احتمال دارد دوباره قیمت ۳۰ هزار دلار را تجربه کند.

بااین‌حال بازار رمز ارزها برای سرمایه‌گذارانی که ماه‌هاست رمزهای خود را نگه‌داشته‌اند بی‌برکت نبوده است. در حالت کلی امسال بیت کوین رشد 30 درصدی داشته است و به همین دلیل است که تاد موراکیس یکی از بنیان‌گذاران شرکت ارائه‌دهنده محصولات و خدمات مالی دیجیتال «JST Capital» در این زمینه دید امیدوارکننده‌تری داشته و چنین گفت:

اخبار ناخوشایند، نمودارهای تکنیکال در حال نزول و حضور برخی از افراد که مجبور به فروش ارزهای خود هستند، یک رهنمود برای رفتن به سمت فاجعه بود. ما هفته آینده شاهد تحرک زیادی خواهیم بود اما امیدواریم که در محدوده‌ای حتی بیشتر از حد معمول باشد. این بازار اکنون فرصت‌هایی را برای مردم فراهم می‌کند اما من فکر می‌کنم مردم منتظر می‌مانند و اجازه می‌دهند تا بازار سامان یابد.

استفاده از ارزهای دیجیتال در ایران

در این میان کاربران ایرانی علاقه‌مند به بازار رمز ارزها بهتر است در معاملات خود به این نکات توجه کنند:

  • خرید رمز ارزها از سایت‌های معتبر و دارای صلاحیت
  • خرید رمز ارزهای معتبر به‌جای رمزهای ناآشنا و کم طرفدار
  • آموزش چگونگی خریدوفروش رمز ارزها از طریق سایت‌های معتبر
  • قیمت‌گذاری مناسب با توجه به بهترین قیمت‌های پیشنهادشده در بازار
  • فروش به‌موقع رمز ارزهای خریداری‌شده با توجه به روند سوددهی و وضعیت نمودار آن
ارسال نظر