افزایش چشمگیر اتریوم‌های سوزانده شده در 24 ساعت گذشته

به‌روزرسانی EIP-1559 نوید اضافه‌کردن عامل تورم‌زدایی را به شبکه اتریوم داده بود که به نظر می‌رسد به هدف خود رسیده است.

افزایش چشمگیر اتریوم‌های سوزانده شده در 24 ساعت گذشته

افزایش نرخ سوزاندن اتریوم نسبت به نرخ تولید

هنگامی که طرح پیشنهادی بهبود اتریوم 1559 در ماه گذشته به شبکه اضافه شد، قرار بود سرعت رشد عرضه اتریوم را کند، اما در 24 ساعت گذشته، عرضه اتریوم نه‌تنها رشد نداشته بلکه کاهش نیز داشته است!

در 24 ساعت گذشته تعداد اتریوم‌هایی که سوزانده شده‌اند از تعداد توکن‌هایی که توسط استخراج تولید شده‌اند بیشتر بوده است. این یعنی تعداد کل اتریوم‌های موجود در دنیا امروز از دیروز کمتر است. این اولین‌بار است که چنین چیزی در بلاک چین اتریوم مشاهده می‌شود.

EIP-1559 یک تغییر برنامه در بلاک چین اتریوم بود که اجازه می‌داد اندازه بلاک‌ها گسترش یابد تا تراکنش‌های بیشتری از طریق شبکه ارسال شوند. شبکه اتریوم به دلیل محبوبیت NFTها و برنامه‌های مالی غیرمتمرکز مانند پروتکل وام‌دهی Aave و صرافی غیرمتمرکز Uniswap با تراکم و شلوغی دست‌وپنجه نرم کرده است، زیرا چنین ابزارهایی از منابع محدود شبکه برای فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند.

بخشی از این طرح پیشنهادی این بود که برای هر تراکنش هزینه پایه تعیین شود و به‌جای پرداخت هزینه به استخراجگرانی تراکنش‌های شبکه را تأیید می‌کنند، هزینه پایه سوزانده شود (یعنی با ارسال به یک آدرس کیف پول غیرقابل‌دسترسی از گردش خارج می‌شوند). ایده اصلی این بود که کل عرضه اتریوم را که برخلاف بیت کوین یک حد مشخص ندارد، کاهش دهیم. در نتیجه، قیمت اتریوم برای پاسخگویی به تقاضا افزایش خواهد یافت.

درحالی‌که EIP-1559 نرخ رشد عرضه اتریوم را کاهش می‌دهد، لزوما خود عرضه را کاهش نمی‌دهد. این به این دلیل است که با تولید هر بلاک، استخراجگران هنوز می‌توانند اتریوم تازه استخراج شده را نگه‌دارند. تا زمانی که مقدار اتریوم استخراج شده بیشتر از هزینه‌های پایه سوزانده شده باشد، عرضه کلی اتریوم افزایش می‌یابد.

اما شرایط دیگر این‌چنین نیست، حداقل در روز گذشته که نبوده است.

در یک بازه 24 ساعته در روزهای پنجشنبه و جمعه، رشد عرضه اتریوم منفی شد. برای اولین‌بار، تعداد اتریوم‌های سوزانده شده، بیش از 12،500 تا 13،000 اتریوم تولید شده بود. این امر می‌تواند در شرایطی اتفاق بیفتد که به دلیل افزایش تقاضا، هزینه پایه نیز افزایش می‌یابد.

در روز گذشته در هر 2 دقیقه 9 بلاک استخراج می‌شد و پاداش هر بلاک نیز 2.1 اتریوم بود. از این داده‌ها می‌توان دریافت که در هر دقیقه 9.45 اتریوم تولید می‌شد، اما نرخ سوزاندن اتریوم در روز گذشته 9.6 اتریوم در دقیقه بود.

از 5 آگوست که این به‌روزرسانی در شبکه پیاده‌سازی شد، بیش از 192 هزار اتریوم سوزانده شده است که با نرخ 3937 دلاری کنونی، بالغ بر 759 میلیون دلار می‌شود.

این تغییر تأثیر بسزایی در رشد 56 درصدی اتریوم از 2516 دلار به 3937 دلار در ماه اخیر داشته است.

مدیرعامل پنترا کپیتال: ارتقای Eth2 به پیشی گرفتن اتریوم از بیت کوین کمک می‌کند

ارسال نظر