امکانات سیستم عامل هارمونی هواوی | پاسخ به همه سؤالات کاربران

در این مقاله، امکانات سیستم عامل هارمونی هواوی به طور جامع مورد بررسی قرار می‌گیرد و مفاهیم و جنبه‌های مختلف آن به طور مفصل شرح داده می‌شود.

امکانات سیستم عامل هارمونی هواوی | پاسخ به همه سؤالات کاربران

امکانات سیستم عامل هارمونی هواوی

HarmonyOS یک سیستم عامل مبتنی بر میکرو کرنل جدید و توزیع‌شده است که تجربه کاربری بی‌نظیری را در دستگاه‌های مختلف فراهم می‌آورد. شرکت چینی هواوی قصد دارد این سیستم عامل را به تمام محصولات آینده خود منتقل کند.

سیستم عامل هارمونی، ماحصل تحریم چین از سوی دولت آمریکا است. پیشرفت و دستاوردی که نه تنها رقیب سرسخت اندروید در چین به حساب می‌آید، بلکه اکوسیستم موبایل، گجت های پوشیدنی و دستگاه‌های هوشمند خانگی هواوی را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

در ادامه مطلب، بیشتر با امکانات سیستم عامل هارمونی هواوی آشنا شوید.

سیستم عامل هارمونی چیست؟

HarmonyOS که در چین به نام HongmengOS نیز شناخته می‌شود، سیستم عامل داخلی هواوی است که فرایند ساخت آن از سال 2012 آغاز شد. طبق ادعای هواوی، هارمونی یک سیستم عامل مقاوم در برابر آینده است، یعنی با تمام دستگاه‌های نوظهور سازگار است؛ از محصولات خانه هوشمند گرفته تا گجت های پوشیدنی، سیستم‌های اطلاعاتی- سرگرمی درون خودرو و دستگاه‌های همراه مثل موبایل و تبلت.

در سال 2019 و به سبب تحریم شرکت‌های فناوری چینی از سوی دولت ایالات‌متحده، دستگاه‌های هواوی دیگر قادر به پشتیبانی از سرویس‌های نرم‌افزاری مهم آمریکایی (مخصوصا سرویس‌های ارائه‌شده توسط گوگل) نشدند.

بنابراین، هواوی فرایند ساخت سیستم عامل انحصاری خود را سرعت بخشید و HarmonyOS 2.0 را عرضه کرد. این سیستم عامل، دستگاه‌های متعلق به کمپانی هواوی را یکپارچه‌سازی کرده و قابلیت‌های چندمنظوره را بدون نیاز به دستگاه واسطه فراهم می‌آورد.

چه دستگاه‌هایی از امکانات سیستم عامل هارمونی پشتیبانی می‌کنند؟

بد نیست بدانید نسخه 1.0 هارمونی نخست در روتر وای فای AX3 و تلویزیون‌های هوشمند هواوی مورد استفاده قرار گرفت. نسخه جدید این سیستم عامل به طور رسمی در تبلت های میت پد و میت پد پرو و همین‌طور ساعت‌های واچ 3 و واچ 3 پرو عرضه شد.

در حال حاضر و طبق گفته‌های هواوی، سیستم عامل هارمونی (نسخه 2.0) از گوشی‌هایی با حداکثر رم 4 گیگابایت پشتیبانی می‌کند. با این حال انتظار می‌رود که تا پایان سال 2021، گوشی‌های مجهز به رم حداقل 4 گیگابایت نیز با هارمونی سازگار شده و در نتیجه، راه برای پذیرش بیشتر این سیستم عامل چینی هموارتر شود.

گوشی‌های میت 40 پرو، میت 40E، میت X2، نوا 8 پرو (همگی در نسخه‌های 4G) و اخیرا سری P50 نیز می‌توانند از امکانات سیستم عامل هارمونی هواوی بهره‌مند شوند.

آیا می‌توان دستگاه هواوی فعلی را به سیستم عامل HarmonyOS ارتقا داد؟

نسخه بتای HarmonyOS 2.0 برای گوشی‌های هوشمند در دسامبر سال گذشته منتشر شده است. هم‌اینک، ارتقای سیستم عامل به HarmonyOS 2.0 برای گوشی‌های سری میت 40، سری میت 30، سری P40، میت X2 و سری میت پد پرو امکان‌پذیر است. ظاهرا برخی گوشی‌های برند آنر از جمله سری V30 و Honor 30 و همین‌طور تبلت های Play 4 Pro و V6 نیز می‌توانند به نسخه جدید هارمونی ارتقا یابند.

در سه‌ماهه سوم سال جاری، گوشی‌های سری میت X، میت 20، نوا 8، نوا 7، نوا 6 و سری‌های میت پد نیز به لیست دستگاه‌های قابل ارتقا به هارمونی اضافه می‌شوند.

در سه‌ماهه چهارم، بسیاری از تلویزیون‌های هوشمند هواوی و همین‌طور گوشی‌های سری 20 ایکس، میت ایکس، سری P30 و تبلت های مدیا پد M6 قادر به دریافت هارمونی جدید خواهند شد.

در نهایت وعده ارتقای گوشی‌های قدیمی مثل سری میت 10، میت 9، P20، P10، نوا 5 و تبلت های مدیا پد M5 به نیمه اول سال 2022 موکول شده است.

ارتقا دستگاه‌های هواوی به سیستم عامل هارمونی فعلا در چین امکان‌پذیر است. البته شاید VPN راه فراری برای این محدودیت باشد. در صورت داشتن دستگاه سازگار با HarmonyOS، می‌توانید نسخه جدید این سیستم عامل را از طریق اپلیکیشن My Huawei دانلود و نصب کنید.

آیا هارمونی خوب است؟

هارمونی، انشعابی از اندروید است، یعنی بر اساس کد منبع باز اندروید ساخته شده است. پس می‌توان به طور کلی واژه خوب را به این سیستم عامل نسبت داد. شیوه کار با هارمونی بسیار آشنا و راحت است. البته فعلا نمی‌توان درباره هارمونی قضاوت کرد. فقط زمان می‌تواند شایستگی هارمونی را ثابت کند، چون هنوز به یک سیستم عامل اصلی تبدیل نشده و فاکتورهای متعددی برای سنجش آن وجود دارد.

آیا سیستم عامل هارمونی جایگزین اندروید در گوشی‌های هواوی می‌شود؟

بله و خیر! در اسناد مرتبط با HarmonyOS گفته شده که این سیستم عامل به عنوان یک جایگزین کامل برای اندروید روی تبلت ها و گوشی‌های هوشمند هواوی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، بررسی عمیق نسخه بتای هارمونی و ابزارهای توسعه آن نشان می‌دهد که Harmony 2.0 در وضعیت فعلی همان اندروید (نسخه 10) است، ولی با نام متفاوت!

برخی مؤلفه‌های اصلی هارمونی هنوز هم به اندروید اشاره می‌کنند. این سیستم عامل در اصل یک نسخه انشعاب یافته از اندروید بوده و در نتیجه بیان عبارت «جایگزینی اندروید روی گوشی‌های هوشمند هواوی» چندان صحیح به نظر نمی‌رسد! دست‌کم هواوی هنوز خلاف این موضوع را ثابت نکرده است.

آیا امکانات سیستم عامل هارمونی اجازه اجرای اپلیکیشن های اندروید را می‌دهند؟

بله! اپلیکیشن های مستقل از سرویس‌های موبایل گوگل به راحتی روی هارمونی به اجرا درمی‌آیند. هارمونی از همان فروشگاه اپلیکیشن AppGallert معرفی‌شده روی اندروید استفاده می‌کند.

ابزار جستجوی Petal یکی دیگر از امکانات سیستم عامل هارمونی هواوی بوده که امکان جستجوی سریع و آسان فایل‌های .apk را فراهم می‌آورد. هارمونی همچنین می‌تواند سایر اپلیکیشن های اندرویدی خارج از AppGallery را دانلود و نصب کند. اینستاگرام، نتفلیکس و دیزنی پلاس به خوبی روی این سیستم عامل اجرا می‌شوند.

خط قرمز هارمونی، اپلیکیشن های گوگل یا حتی اپلیکیشن های جانبی است که برای اعتبارسنجی و همگام‌سازی داده‌ها به سرویس‌های موبایل گوگل وابسته هستند (مثل Todolist و Zero).

امکانات سیستم عامل هارمونی

فضا و امکانات سیستم عامل هارمونی هواوی چگونه است؟

سیستم عامل هارمونی، حسی مثل پوسته اندرویدی EMUI هواوی را به کاربر القا می‌کند، البته با ترکیب برخی ویژگی‌های iOS و iPadOS !

از لحاظ زیباشناسی، هارمونی شبیه به EMUI است، با همان زبان طراحی، آیکون‌ها، طرح رنگ و حتی سیستم نوتیفیکیشن اندروید!

با این حال بد نیست به تفاوت‌ها نیز اشاره کرد. برای مثال، کشیدن انگشت از بالا به پایین روی صفحه (سمت چپ)، بخش نوتیفیکیشن را نشان می‌دهد، در حالی که با انجام همین عمل در سمت راست صفحه، مرکز کنترل ظاهر می‌شود، که طراحی آن کمی تغییر کرده است.

در تبلت، یک داک اپلیکیشن جدید در کنار دکمه خانه قرار گرفته که شامل میانبرهای چند اپلیکیشن انتخابی کاربر و همین‌طور اپلیکیشن های استفاده‌شده اخیرا می‌شود.

ویجت ها نیز کمی تغییر یافته‌اند و (فعلا) شامل برخی ویجت های اندروید و چند ویجت مخصوص هارمونی می‌شوند. با قرار دادن انگشت روی آیکون اپلیکیشن موردنظر و کشیدن آن به سمت بالا، یک ویجت روی صفحه خانه ساخته می‌شود.

فولدرها کمی هوشمندتر از قبل شده‌اند. با افزودن دو اپلیکیشن در یک فولدر، سیستم عامل اپلیکیشن های مشابه جهت افزودن را به طور خودکار به شما پیشنهاد می‌دهد.

 امکانات سیستم عامل هارمونی

از دیگر امکانات سیستم عامل هارمونی هواوی می‌توان به اجرای هم‌زمان اپلیکیشن های متعدد به شیوه‌ای بهبودیافته اشاره کرد. علاوه بر اجرای هم‌زمان اپلیکیشن ها در اسپلیت اسکرین، اپلیکیشن Multiplier هواوی به کاربر اجازه می‌دهد تا چند پنجره از یک اپلیکیشن را در کنار یکدیگر باز کنید.

اکوسیستم هواوی به طرز شگفت‌انگیزی در هارمونی عمل می‌کند. گجت های پوشیدنی و تجهیزات جانبی در صورت روشن بودن، با یکدیگر جفت سازی می‌شوند. سرعت به اشتراک‌گذاری فایل‌ها بین دستگاه‌های هارمونی نزدیک به هم فوق‌العاده است.

یک ویجت خاص به نام Super Device به کاربر اجازه می‌دهد تا با کشیدن آیکون یک دستگاه به سمت آیکون یک دستگاه دیگر، عملیات جفت سازی را به شیوه راحت‌تری انجام دهد. مثلا با کشیدن آیکون تلویزیون به سمت آیکون گوشی هوشمند، می‌توانید ویدیوی موجود در گوشی را روی صفحه تلویزیون مشاهده کنید.

در هارمونی همچنین می‌توانید پنجره‌های اپلیکیشن را بین دستگاه‌های مختلف جابجا کنید! با اتصال گوشی و تبلت به یکدیگر، تمام اپلیکیشن های فعال روی هر دو دستگاه قابل‌مشاهده می‌شوند. همچنین می‌توانید یک پنجره اپلیکیشن فعال را از گوشی به تبلت منتقل کنید و برعکس.

ارسال نظر