تصویب کلیات طرح صیانت یعنی چه؟ | چیزی ابطال نشده است

پس از اینکه کلیات طرح صیانت در یک جلسه ناگهانی تصویب شد، نگرانی‌ها درباره اجرا و آینده این طرح افزایش یافت تا اینکه دیشب خبر آمد این رای گیری ابطال شده. اما اصلا تصویب کلیات طرح صیانت یعنی چه؟ و آیا این تصویب ابطال شده است؟

تصویب کلیات طرح صیانت یعنی چه؟ | چیزی ابطال نشده است

به گزارش کلیک به نقل از جماران، «لطف الله سیاهکلی» سخنگوی کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی، در گفتگویی با خبرنگار جماران درباره تصویب کلیات طرح صیانت توضیحاتی داد که در ادامه می‌خوانید.

نظر شما در خصوص انتقاداتی که به تصویب کلیات طرح صیانت می‌شود، از جمله نحوه اطلاع رسانی این جلسه به نمایندگان مجلس و همچنین تصویب کلیات طرح به این مهمی در یک جلسه 45 دقیقه‌ای چیست؟

روزهای گذشته به همه نمایندگان کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی اس‌ام‌اس داده شد که اگر مایل هستید جلسه برگزار شود و نزدیک دو سوم نماینده ها جواب داده بودند؛ جلسه امروز هم 20 نفر از 23 نفر حاضر بودند.

با توجه به اینکه فضای کلی جامعه مخالف این طرح است، به نظر شما نمی‌شد با تأمل بیشتر و در وقت مناسب‌تری تصویب کلیات آن صورت بگیرد؟

45 جلسه در پنج ماه طول کشیده و با همه کارشناسان دولتی، غیر دولتی و بخش خصوصی کار شده است. 45 جلسه یا بیش از پنج ماه بررسی برای کلیات زمان کمی است؟

بیشتر بخوانید: قرار رسمی برای رای گیری طرح صیانت در مجلس وجود نداشت | یک دعوت شخصی؟

تصویب کلیات طرح صیانت یعنی چه؟ | اصلا چیزی تصویب نشده است

یعنی به نظر شما مردم نسبت به کلیات این طرح قانع شده اند؟

کلیاتی که تصویب شده فقط عنوان طرح است. تصویب کلیات یعنی اینکه این طرح در دستور کار قرار بگیرد و روی مواد آن بحث شود؛ اصلا چیزی تصویب نشده است. یعنی تصویب شده در جلسات بعد روی جزء جزء اینکه می خواهند قانون وضع کنند، بحث شود. اگر ایرادات را به ما بگویند، دوباره کارشناسان را دعوت می کنیم و نظر آنها را می گیریم؛ چون تعصبی روی هیچ بخش آن نداریم.

حتی یک کلمه هم از قانون این طرح تصویب نشده است. در جلسات بعد کمیسیون ما دستور کار داریم و بند به بند می‌خوانیم و موافق و مخالف صحبت می‌کنند و رأی گیری می‌شود.

بعد از اینکه جزئیات به طور کامل تصویب شد، برای اجرا ابلاغ می‌شود؟

بعد از اینکه تمامی جزئیات آن تصویب شد به شورای نگهبان می رود و مجلس هم تأیید می کند و بعد تازه به صورت آزمایشی اجرا می شود. خوبی این کمیسیون این است که قانونی که تصویب می کند آزمایشی است. دو تا پنج سال می تواند آزمایشی باشد و در حین اجرا اگر ایرادی دارد، مزاحمتی برای کسب و کارها ایجاد کرد و یا مردم شکایتی داشتند، می تواند برگردد و اصلاح شود. اما اگر مجلس تصویب کند، دیگر قانون است و اصلاح آن به این سرعت امکان ندارد.

مشخص شده که برای چه مدت این قانون آزمایشی اجرا می شود؟

هنوز مشخص نشده است. هنوز هیچ چیزی از این قانون تصویب نشده است. چندین ماه زمان می برد تا ما این قانون را به تصویب کمیسیون برسانیم. این طرح الآن در اختیار مردم و رسانه ها هست؛ مردم و کارشناسان طرح را مطالعه و مطالبشان را به کمیسیون و مجلس ارائه کنند تا ما بتوانیم جایی که نقطه نظرات مردم کمک می کند این قانون جامع تر، کیفی تر و ایجابی تر شود را لحاظ کنیم و مردم از قانون بهره مند شوند نه اینکه قانون آنها را محروم کند.

یعنی قرار نیست این قانون فضایی را بر روی مردم ببندد؟

چنین چیزی نیست. اگر هم جایی باشد، هنوز مصوب نشده و نظرات کارشناسان اخذ می شود.

کدام نسخه طرح صیانت تصویب شده؟

با توجه به اینکه نسخه های متعددی از این طرح در رسانه ها مطرح شده، برای ما بفرمایید، چیزی که امروز به تصویب رسیده کدام نسخه است؟

این طرح با طرحی که قبلا فرستاده شده خیلی متفاوت است. چون خیلی از نظرات مرکز پژوهش های مجلس، شورای عالی فضای مجازی، دولت، وزارت ارتباطات و بخش خصوصی اعمال شده و تغییرات اساسی دارد. اما ممکن است باز هم اشکالاتی باشد؛ چون ما هنوز بررسی نکرده ایم و فقط طرح در دستور کار قرار گرفته است.

معلوم هست که بررسی جزئیات این طرح چه میزان زمان می برد؟

مدت زیادی می‌برد و من فکر می کنم بیش از چهار، پنج و یا شاید شش ماه زمان ببرد؛ نمی شود پیش بینی کرد. چون بستگی به بحث ها و جدل ها در کمیسیون دارد که مثلا یک ماده قانونی چه قدر زمان ببرد. آنجا نظرات کارشناسی و نمایندگان می آید، بحث و جدل می شود، مخالف و موافق صحبت می کنند و بعد رأی گیری می شود. به نظر من زمان قابل توجهی را مصروف خود خواهد کرد.

تصویب کلیات طرح صیانت یعنی چه؟ تصویب کلیات طرح صیانت یعنی چه؟

خبری مبنی بر باطل شدن تصویب کلیات طرح دیشب منتشر شد که بسیاری را امیدوار کرد. اما یک حقوقدان درباره این موضوع توضیح داد که چیزی باطل نشده، نظر کارشناسی داده شده و در نهایت تصمیم با مجلس خواهد بود.

یک حقوقدان: تصویب طرح صیانت هنوز ابطال نشده است

«کامبیز نوروزی» حقوقدان، در کانال تلگرامی خود نوشت: به دنبال انتشار نامۀ معاون قوانین مجلس ، آقای پورسید، خطاب به رئیس کمیسیون، آقای تقی پور انوری این تصور پیش آمده است که مصوبۀ کمیسیون ابطال شده است . این برداشت غلط است و مصوبه هنوز ابطال نشده است .

نامه کارشناسانۀ معاون قوانین شامل ایرادات متعدد کارشناسی در فرآیند بررسی و تصویب طرح در کمیسیون است.

معاونت قوانین یکی از بخش های اداری مجلس است. کار بررسی و تصویب طرح ها و لوایح منحصراً در اختیار مجلس و گاه کمیسیونهاست . بخش های اداری نمی توانند در این امر مداخله کنند . آنها، از قبیل مرکز پژوهش ها و معاونت قوانین، صرفاً نظر کارشناسی می دهند. تصمیم با مجلس است.

کما اینکه در همین نامه نیز آمده است که هیات رییسۀ کمیسیون باید برای رفع ایرادات تدبیر کند. قاعدتا هیات رییسه مجلس و خود نمایندگان در صحن علنی نیز می‌توانند در این مورد مداخله کنند.

به هرحال مصوبه هنوز ابطال نشده است و حکایت همچنان باقی است.

پیشنهاد می‌کنیم ویدیوی لحظه رای گیری کمیسیون مجلس برای طرح صیانت از فضای مجازی را در کلیک ببینید. همچنین نظرات خود را راجع به این موضوع برای ما بنویسید.

ارسال نظر