تولید واکسن بوستر کرونا با فناوری خودتکثیرشونده

یک شرکت آمریکایی نوعی واکسن بوستر کرونا خودتکثیر شونده ساخته است که می‌تواند در برابر تمام سویه های مختلف ویروس کرونا ایمنی ایجاد کند.

تولید واکسن بوستر کرونا با فناوری خودتکثیرشونده

به نقل از اینسایدر، برای نخستین بار یک واکسن بوستر کووید ۱۹ می‌تواند از انسان در برابر تمام سویه های ویروس کرونا محافظت کند.

این واکسن GRT-R۹۱۰ نام دارد که در شرکت گریتستون (Gritstone) و با استفاده از فناوری جدید mRNA توسعه یافته و پس از تزریق به ماهیچه خود را تکثیر می‌کند.

هرچند شرکت‌های فایزر و مدرنا نیز با استفاده از همین فناوری واکسن ساخته‌اند اما محصول آنها نمی‌تواند خود را تکثیر کند.

با استفاده از فناوری mRNA خود تکثیر شونده می‌توان در مقایسه با واکسن‌های فعلی دُز کمتری به افراد تزریق کرد. این بدان معنا است که احتمالاً واکسن مذکور ارزان‌تر خواهد بود و عوارض جانبی کمتری خواهد داشت.

به گفته شرکت تولید کننده، آزمایش بالینی این واکسن با پشتیبانی انستیتو ملی سلامت آمریکا روی ۲۰ داوطلب انجام خواهد شد که همه آنها بیش از ۶۰ سال دارند.

این شرکت داروسازی آمریکایی در بیانیه‌ای اعلام کرد واکسن مذکور می‌تواند واکنش ایمنی که واکسن‌های نسل اول کووید ۱۹ در بدن ایجاد می‌کنند را به ایمنی در برابر طیف وسیعی از سویه های ویروس کرونا ارتقا دهد.

اندرو آلن مدیر ارشد اجرایی این شرکت می‌گوید: «واکنش ایمنی که این واکسن تولید می‌کند مزایای بیشتری نسبت به تزریق دز اضافی از یک واکسن را دارد.»

پیش بینی می‌شود نتایج این آزمایش بالینی در اوایل ۲۰۲۲ میلادی منتشر شود.

همچنین بخوانید: ورود ۲ میلیون واکسن فایزر از بلژیک

منبع: مهر

ارسال نظر