کد خبر:1317055
اشتراک گذاری
مرتب‌سازی نظرها براساس:

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

10 دلیل نیاز به استراتژی دیجیتال مارکتینگ

استراتژی دیجیتال مارکتینگ

داشتن استراتژی و برنامه ریزی دقیق برای دیجیتال مارکتینگ، باعث تغییرات مثبت اساسی در کسب و کارها می‌شود.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یک اصطلاح برای بازاریابی محصولات یا خدمات، از طریق فن آوری های دیجیتال است. دیجیتال مارکتینگ از طریق هر رسانه دیجیتالی مانند موبایل، صفحات نمایشگر تبلیغاتی و ...امکانپذیر است.

اگر شما صاحب یک وب سایت باشید یا در زمینه تبلیغات اینترنتی فعالیت می‌کنید حتما با دیجیتال مارکتینگ آشنا هستید. وقتی که شما قصد توسعه یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ را دارید، ازکجا باید شروع کنید؟ هر استراتژی نیازمند یک برنامه ریزی منظم و اجرای دقیق آن است. یکی از دلایل اصلی شکست بسیاری از کسب و کارها، نداشتن برنامه برای استراتژی است. پس اولین کار شما، نوشتن یک برنامه و اجرای دقیق آن می‌باشد.

بیشتر بدانید: دیجیتال مارکتینگ در شبکه بانکی چگونه ترجمه می شود؟

آیا شما یک استراتژی برای دیجیتال مارکتینگ دارید؟

از سال 2012، در خصوص مقدار استفاده از بازاریابی دیجیتال توسط صاحبان کسب و کار نظر سنجی های مختلفی انجام شده است. نتایج این تحقیقات یک رشد چشمگیری در استفاده از دیجیتال مارگتینگ را نشان می‌دهد.

تا چند سال پیش حدود دو سوم یا سه چهارم کسب و کارها بازاریابی دیجیتال  خود را به دلیل آشنا نبودن به تکنیک های جدید بدون هیچ گونه برنامه ای پیش می‌بردند که این مقدار امروزه به 44 درصد کاهش پیدا کرده است، البته هرچند که هنوز مقدار بالایی است اما می‌توان امیدوار بود که در چند سال آینده تمامی کسب و کارها طبق یک برنامه و استراتژی در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند.

در سال 2021 در خصوص مدیریت دیجیتال مارکتینگ بررسی و تحقیقاتی تا الان صورت گرفته است. در شکل زیر ما می‌توانیم ببینیم که چه مقدار این نوع بازاریابی در سال 2021 مورد استفاده قرار گرفته است:

دیجیتال مارکتینگ در سال 2021

بر اساس نتایج تحقیقات بالا، ما شاهد یک رویکرد بهبود یافته در خصوص استفاده از این نوع بازاریابی هستیم و کمتر از نیمی کسب وکارها هنوز از استراتژی دیجیتال مارکتینگ استفاده نمی‌کنند. حال شما جز کدام دسته هستید؟

اگر می خواهید بازار رقابت در سال 2019 از دست ندهید، بهتر است هرچه سریعتر دست به کار شوید و برای خود یک برنامه بازاریابی دیجیتال تنظیم کنید. البته فقط برنامه ریزی کافی نیست، باید بدانید که اجرا مهمتر از برنامه ریزی است.

توصیه هایی برای توسعه استراتژی دیجیتال مارکتینگ

مهمتر از داشتن یا نداشتن استراتژی، این است که در برنامه خود جایگاهی را که الان دارید و جایگاهی را که می‌خواهید چند سال بعد به آن دست پیدا کنید در نظر بگیرید و با هم مقایسه کنید. در حقیقت شما باید در برنامه ریزی خود هدف و جایگاه و نیازهای خود را تعیین کنید. شما یک برنامه ریزی بلند مدت دارید که در سال دهم قصد دارید به آن دست بیابید، اما باید در برنامه ریزی های کوتاه مدت خود در بین این ده سال هدف‌های کوچکتری تعیین کنید که با کمک این هدفها بتوانید به هدف بزرگتر دسترسی داشته باشید.

برنامه ریزی استراتژی دیجیتالی هم به همین صورت است. یکی از بهترین نکات آن داشتن ابزارهای اندازه گیری است تا اینکه متوجه شوید راهی که انتخاب کرده‌اید برای تبلیغات چه مقدار بازخورد داشته است. مانند ایمیل مارکتینگ شما باید بررسی کنید، ایمیل هایی که ارسال می کنید چه مقدار از آنها خوانده می شوند و چه مقدار کلیک روی آنها می شود.

هنوز هم بسیاری از شرکتها بازاریابی دیجیتال خود را بدون برنامه پیش می برند. بسیاری از شرکتها ارزش رسانه های دیجیتال را می دانند و بیشتر تلاش می کنند از شبکه های اجتماعی،ایمیل و موارد مرتبط با آنها استفاده کنند چون که نتیجه بیشتری گرفته اند اما دیجیتال مارکتینگ فقط به این موارد محدود نمی شود در واقع شما باید از قبل پیش زمینه هایی نیز برای این کار آماده کنید بعد اقدام به آن بکنید.

یک نکته را که حتما باید در نظر داشته باشید شرکت شما هر چقدر که بزرگ یا کوچک باشد، به یک برنامه دیجیتال مارکتینگ نیاز دارد، از اینرو بسیاری شرکت برای بازاریابی دیجیتال خود یک برنامه بازاریابی دیجیتال منحصر به فرد دارند.

جالب است بدانید: کاربرد شگفت انگیز ایمیل در در کسب و کار اینترنتی

دلایل نیاز به استراتژی دیجیتال مارکتینگ و مشکلات نداستن استراتژی

در ادامه ما می خواهیم به مشکلات نداشتن یک استراتژی برای دیجیتال مارکتینگ  بپردازیم:

1. بدون جهت بودن

شرکتهای بدون استراتژی ، هیچ گونه هدف استراتژیکی برای بدست آوردن چیزی که می‌خواهند از طریق آنلاین به دست بیاورند را ندارند. از این رو نه می‌توانند مشتریان جدیدی را به دست بیاورند نه می‌توانند رابطه عمیقی و مناسبی با مشتریان فعلی خوب برقرار کنند. اگر شماهیچ هدفی نداشته باشید احتمالا هیچگونه منبعی متناسب با هدفتون نخواهید یافت و نخواهید توانست میزان دسترسی به اهداف خود را ارزیابی کنید.

2. شما سهم بازار آنلاین خود را نخواهید دانست

اگر شما در خصوص سهم بازار خود هیچ گونه تحقیقی نکنید، نمی توانید متوجه تقاضای مشتریان گردید و در حقیقت تقاضا و درخواست آنان نادیده گرفته می‌شود. امروزه بازار سنتی با سرعت فراوانی در حال تغییر است و ما شاهد تفاوت در رفتار و شخصیت مشتری، رقبا و انجمن های بازاریابی هستیم. برای همین شما باید با آخرین متدهای روز چه در دیجیتال مارکتینگ و چه در تغییرات، اطلاعات خود را بروز کنید. دانستن نبض بازار یکی از مهمترین اصول برنامه ریزی برای استراتژی است.

3. رقبا سهم بازار را به دست می‌آورند

اگر شما نتوانید سهم بازار با بدست بیاورید و هیچگونه منبعی برای دیجیتال مارکتینگ نداشته و بدون استراتژی و هدف جلو بروید، رقبای شما سهم شما را هم خواهد گرفت و در واقع شما دیگر هیچ گونه جایی نخواهید داشت.

4. شما هیچگونه ارائه و پیشنهاد خاص آنلاین نخواهید داشت

تعریف کردن پیشنهادات و توضیحات محصولات به صورت شفاف برای مشتریان، باعث می‌شود که به راحتی محصولات شما را درک کند و یک تفاوتی بین شما و بقیه برندها ایجاد نماید و خود این مساله، مشتریان جدیدی را به سمت را هدایت می‌کند که در نهایت به خاطر ویژگی محصولات، به شما وفادار خواهند بود.

5. مشتریان آنلاین خود را به درستی نخواهید شناخت

ابزارهای زیادی برای بررسی وب سایتتان وجود دارد مانند گوگل آنالیتیک و.. اما هیچ کدام از اینها نمی‌توانند اطلاعات دقیقی از مشتریان به شما بدهند، البته ممکن است مثلا مقدار جستجوی کلمات کلیدی را بدست بیاورید اما به شما هیچ گونه اطلاعاتی در خصوص اخلاق مشتریان و نحوه خرید آنها نمی‌دهد. شما باید از ابزارهای دقیقتر که خود طراحی می‌کنید استفاده کنید؛ مانند فرم تماس یا فرم های نظرسنجی که نوع علاقه و میزان خرید آنها رابسنجید.

پیشنهاد مطالعه: آنالیز New Visitors و Returning visitors در گوگل آنالیتیکس

6. کسب و کارتان از هم می پاشد

مهمترین ویژگی در کسب و کار اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ، صبر است.البته راه های زیادی برای دورزدن و بهتر کردن کسب و کارتان از راه های میانبر وجود دارد اما این را بدانید که اگر شما سایت خود را بدون برنامه و خیلی سریع بالا ببرید گوگل وب سایت شما را جریمه کرده و رتبه شما تنزل پیدا خواهد کرد و دیگر هیچگاه نمی‌توانید به رتبه قبلی خود برگردید.

7. قرار دادن بودجه کافی 

اگر شما برای برنامه ریزی دیجیتال مارکتینگ خود منابع کافی در اختیارتان نباشد و از مهارت لازم برای این کار را نداشته باشید، به سختی می‌توانید در بازار رقابتی دوام بیاورید و به تقاضای مشتریان پاسخ دهید.

8. هدر رفتن پول و زمان

شما ممکن است که منابع کافی هم در اختیار داشته باشید اما ندانید چگونه این منابع را استفاده کنید و هیچگونه استراتژی نداشته باشید، نه تنها نمی‌توانید از منابع خود استفاده بهینه کنید بلکه پول و زمان خود از دست خواهید داد. حتی شرکتهای بزرگ که سازمانها و بخشهای مختلفی دارند باید بیشتر در این باره تحقیق و بررسی کنند.

9. هیچ پیشنهاد جدیدی نخواهید داشت و مانند یک فروشگاه معمولی فعالیت خواهید کرد

اگر شما به برندها و وب‌سایت های معروف نگاه کنید، مشاهده می‌کنید که آنها هر دفعه روند بازاریابی دیجیتال خود را عوض می‌کنند یعنی پیشنهاد ویژه ای را ارائه می‌دهند و سعی می‌کنند که وب سایت خود از حالت تکراری در بیاورند. اگر کاربر وارد وب سایت شما گردد و هیچگونه مطلب جدیدی را پیدا نکند، وب سایت شما را یک وب سایت متروکه فرض خواهد کرد و در ضمن به دلیل بروز نشدن هم نیز از طرف گوگل جریمه خواهید شد.

10. وب سایت شما بهینه سازی نخواهد شد

هر شرکت برای خود یک سری اصول و قواعد باری تجزیه و تحلیل دارد اما مدیران ارشد هیچگاه اعتماد کافی را به تیمشان ندارند که آنها وقت کافی برای این کار را داشته باشند. اگر استراتژی دیجیتال مارکتینگ  شما قادر باشد که بتواند حقوق ابتدایی را برآورده سازد آنوقت می‌توان امیدوار بود که بقیه جنبه های کلیدی مانند جستجوی بازاریابی، تجربه کاربری ، ایمیل و بازاریابی شبکه های اجتماعی هم به خوبی پیش می‌روند.

منبع: سئو کار

نظرها

    سر‌خط آخرین خبرها

    خبرهای بیشتر
    بررسی حضور خواننده ها در سریال های شبکه نمایش خانگی | وام گرفتن مخاطب از موسیقی؟

    حضور خواننده ها در سریال های شبکه نمایش خانگی این روزها به اتفاقی پرتکرار تبدیل...

    دانلود قسمت دوم سریال نیسان آبی
    دانلود قسمت دوم سریال نیسان آبی

    ماجراهای جالب جمشید و رضا، شوق دانلود قسمت دوم سریال نیسان آبی را میان بینندگان...

    قیمت معاینه فنی برای انواع خودرو چقدر است؟
    قیمت معاینه فنی برای انواع خودرو چقدر است؟

    با رعایت برخی قواعد ساده از جمله معاینه فنی وسایل نقلیه می‌توان نقش مهمی در حفاظت...

    ترافیک سنگین در تهران پس از تعطیلی پمپ بنزین‌ها
    ترافیک سنگین در تهران پس از تعطیلی پمپ بنزین‌ها

    شنیده‌ها حاکی از آن است که امروز ۴ آبان ۱۴۰۰ پس از چند ساعت تعطیلی پمپ بنزین‌ها،...

    ۴۳ پمپ بنزین در تهران مجددا شروع به کار کردند
    ۴۳ پمپ بنزین در تهران مجددا شروع به کار کردند

    شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تهران اعلام کرد اکنون ۴۳ جایگاه در استان تهران سوخت...

    دریافت بنزین آزاد هم امکانپذیر نیست
    دریافت بنزین آزاد هم امکانپذیر نیست | تعطیلی کامل پمپ بنزین‌ها!

    پس از اختلال و ایجاد مشکل فنی در سامانه سوخت کشور، اعلام شد دریافت بنزین با قیمت...

    حمله سایبری به پمپ بنزین ها
    حمله سایبری به پمپ بنزین های کشور | بنزین در شهر نایاب شد (به‌روزرسانی)

    شهروندانی که امروز برای دریافت سوخت به پمپ بنزین‌های کشور مراجعه کردند، با عدم...

    آموزش طراحی سایت حرفه ای
    آموزش طراحی سایت حرفه ای چه ویژگی ها و سرفصل هایی دارد؟

    آموزش طراحی سایت یکی از مراحل اولیه و مهم برای قدم گذاشتن در دنیای کسب و کار آنلاین...

    اسامی 60 نماینده مجلسی که زنگنه در وزارت نفت استخدام کرد
    اسامی 60 نماینده مجلسی که زنگنه در وزارت نفت استخدام کرد!

    به گفته نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، بیژن زنگنه وزیر نفت سابق در دولت های خاتمی و...

    کدام بازیگران مرد بیشترین جایزه اسکار را برده اند؟
    کدام بازیگران مرد بیشترین جایزه اسکار را برده اند؟

    هنرمندان هالیوود هر ساله تلاش می‌کنند با ارائه یک بازی جذاب و بی‌نقص، اسکار را از...