بپذیریم که لزومی ندارد همه اقشار از هواپیما استفاده کنند!

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفتگویی درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما گفت: بپذیریم که لزومی ندارد همه اقشار از هواپیما استفاده کنند و تنها کسانی که ضرورت دارند، باید از هواپیما استفاده کنند.

بپذیریم که لزومی ندارد همه اقشار از هواپیما استفاده کنند!

دلایل افزایش قیمت بلیت هواپیما

وی با بیان اینکه تعیین سقف قیمت بلیت هواپیما از سوی شورای عالی هواپیمایی غیرقانونی است، گفت: وزیر راه و شهرسازی هم در مصاحبه اخیر اعلام کرده نرخ بلیت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. مقصود اسعدی سامانی درباره دلایل افزایش قیمت بلیت هواپیما و اینکه گفته می‌شود بحث آزادسازی نرخ بلیت مربوط به قانون برنامه پنجم است و مشمول قانون برنامه ششم توسعه نمی‌شود از این رو نباید سازوکار تعیین قیمت بلیت هواپیما با استناد به قانون آزادسازی باشد، اظهار داشت:

بیش از دو سوم نمایندگان مجلس این قانون را تصویب کردند و این قانون در سایر برنامه‌ها هم ساری و جاری است. اینکه گفته می‌شود قانون آزادسازی در برنامه پنجم بوده و در سایر برنامه‌ها و سال‌ها نباید به اجرا برسد، مانند این است که ساخت جاده‌ای در قانون برنامه پنجم مصوب شود و در برنامه ششم یا این پروژه را ادامه ندهند یا آن را تخریب کنند و این موضوعات منطقی نیست!

وی ادامه داد: با وجود همه این‌ها برای اجرای قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما پس از اتمام برنامه پنجم توسعه، از مجلس استفسار کردیم و رییس مجلس موضوع را به معاونت امور قوانین مجلس ارجاع داد و در نهایت اعلام شد بر اساس ماده 53 قانون برنامه ششم، آزادسازی نرخ بلیت حمل و نقل هوایی کماکان ادامه دارد.

دبیر انجمن شرکت‌های هوایپمایی تاکید کرد: اینکه بگوییم برنامه نجم توسعه به پایان رسیده و قوانین این برنامه در برنامه ششم ادامه ندارد و لغو می‌شود، دیگر قانون معنا نخواهد داشت و قانون‌گذار که به صورت مقطعی قوانینی را به تصویب نمی‌رساند.

ماجرای سقف قیمت بلیت هواپیما تهران- مشهد

اسعدی سامانی در پاسخ به این سوال که سقف قیمت مصوب بلیت مسیر تهران- مشهد 727هزار تومان است اما قیمت بلیت همین مسیر تا یک میلیون و 200 هزار تومان هم افزایش یافت، آیا این افزایش قیمت قانونی است، گفت:

سقف قیمت بلیت تابع عرضه و تقاضا است اما از آنجایی که شبکه توزیع ساماندهی شده نیست و در شبکه توزیع سوءاستفاده‌کنندگانی وجود دارند برای اینکه اجحافی به مردم نشود، شرکت‌های هواپیمایی به صورت داوطلبانه یک سقف قیمتی را برای مسیرهای مختلف مشخص کردند و از این سقف قیمتی عدول نمی‌کنند و هر شرکتی که از آن سقف قیمتی بالاتر برود، انجمن و سایر شرکت‌ها با ان شرکت خاطی برخورد می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که مگر سقف قیمتی مسیر تهران- مشهد 727 هزار تومان نیست؟ اظهار داشت: خیر آن محدودیت و سقف قیمتی که شورای عالی هواپیمایی تعیین کرد، قانونی نبود و اساسا ورود شورای عالی هواپیمایی به نرخ‌گذاری بلیت هواپیما قانونی نبوده و نیست. این اقدام خلاف قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما است.

آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تصویب شده است

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره اظهار نظر تعزیرات مبنی بر غیرقانونی بودن افزایش نرخ بلیت هواپیما تاکید کرد: اگر بخواهیم در این باره بر اساس قانون عمل کنیم، قانون برنامه پنجم توسعه با رای دو سوم نمایندگان مجلس آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را تصویب کرده است و این قانون را همه باید بپذیریم و نباید در این باره سلیقه‌ای عمل کرد.

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی مقصود اسعدی سامانی: لزومی ندارد همه اقشار از هواپیما استفاده کنند

اسعدی سامانی با بیان اینکه اگر تعزیرات در این باره اقدامی انجام دهد، غیرقانونی است، ادامه داد: زمانی تعزیرات می‌تواند در این باره اقدامی انجام دهد که سازمان حمایت از مصرف کننده قیمتی را اعلام کرده باشد و شرکت‌های هواپیمایی آن قیمت را رعایت نکرده باشند. اساسا سازمان تعزیرات می‌تواند نرخ‌های اعلامی از سوی سازمان حمایت از مصرف کننده را کنترل کند.

۶۵ درصد متقاضیان بلیت هواپیما کارکنان دولت و ماموریتی هستند

وی با تاکید بر اینکه مگر حمل و نقل هوایی چه تعداد از مسافران را در کشور جابه‌جا می‌کند که چنین جوّی برای قیمت بلیت هواپیما ایجاد کرده‌اند، گفت: در سال 94 حدود یک میلیارد و 800 میلیون نفر سفر در کشور انجام شده که سهم حمل و نقل هوایی فقط 18 میلیون نفر سفر بوده است، یعنی سهم یک درصدی داشته که از این یک درصد، 65 درصد کارکنان دولت و ماموریتی هستند و بلیت هواپیما دغدغه جامعه نیست.

لزومی ندارد همه اقشار از هواپیما استفاده کنند

اسعدی سامانی افزود: شاهد آن بودیم که با تغییرات قیمت بلیت هواپیما تقاضا کاهش پیدا نکرد. باید این واقعیت را بپذیریم که کسانی که ضرورت دارند باید از هواپیما استفاده کنند و لزومی ندارد همه اقشار از هواپیما استفاده کنند. در مصاحبه اخیر وزیر راه و شهرسازی هم دیدیم که آقای اسلامی گفت قیمت بلیت هوایما براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و از تنظیم بازار اشکالی ایجاد شود، ورود می کنیم.

وی تاکید کرد: سال 90 نرخ بلیت تهران- مشهد 57 هزار تومان بوده و قیمت دلار هم حدود 1000 تومان بوده اگر همین دلار را در اختیارمان قرار دهند شرکت‌ها هم قیمت بلیت را به قیمت سال 90 بر می‌گردانند.

بیشتر بدانید: نحوه‌ قیمت گذاری بلیط هواپیما

منبع: ایلنا

ارسال نظر