آثار دیجیتالی 30 هزار هنرمند راهی ماه خواهد شد

در مأموریتی، آثار هنری روی کارت‌های حافظه ذخیره می‌شوند و سپس به سطح ماه منتقل خواهند شد.

آثار دیجیتالی 30 هزار هنرمند راهی ماه خواهد شد

پرتره‌ای که توسط لگو مونتاژشده، نقوش چوبی چاپ‌شده در خاک اوکراین و مجموعه‌ای از شعرهای هر قاره، ازجمله هزاران اثری است که در مأموریت جدیدی به‌عنوان خلاقیت انسان در ماه بایگانی خواهند شد.

براساس گزارش گاردین ، آثار این مجموعه که با نام Lunar Codex شناخته می‌شود، روی کارت‌های حافظه ذخیره شده و سپس به سطح ماه منتقل خواهند شد. «ساموئل پرالتا»، فیزیکدان نیمه‌بازنشسته و مجموعه‌داری که این تلاش را رهبری می‌کند، از این آرشیو فراجهانی به‌عنوان پیامی برای نسل‌های آینده یاد کرده است تا به آن‌ها یادآوری شود که جنگ، بیماری‌های همه‌گیر و بحران‌های اقتصادی مانع خلق آثار هنری توسط انسان‌ها نشده‌اند.

تصاویر، اشیا، مجلات، کتاب‌ها، پادکست‌ها، فیلم‌ها و موسیقی که در این پروژه از 30 هزار هنرمند، نویسنده، فیلمساز و موسیقی‌دان 157 کشور جمع‌آوری شده‌اند، در چهار کپسول تقسیم می‌شوند.

مجموعه اول با عنوان Orion، سال گذشته به‌عنوان بخشی از مأموریت Artemis 1 ناسا با فضاپیمای Orion به فضا پرتاب شد و به دور ماه پرواز کرد. در ماه‌های آینده، کپسول‌های Lunar Codex توسط مجموعه‌ای از فرودگرهای ماه به مقاصد مختلفی از دهانه‌های قطب جنوبی ماه و دشتی به نام Sinus Viscositatis منتقل خواهند شد.

سابقه ارسال آثار به ماه و سیارات دیگر

البته این اولین‌باری نیست که دانشمندان قصد کرده‌اند آثار هنری را به ماه بفرستند. در مأموریت آپولو 12 که سال 1969 انجام شد نیز یک کاشی و سرامیک کوچک حاوی نقاشی‌های خطی «اندی وارهول»، هنرمند آمریکایی، به ما‌ه فرستاده شد. دو سال بعد نیز خدمه مأموریت آپولو 15 مجسمه آلومینیومی Fallen Astronaut با ارتفاع 9 سانتی‌متر از «پل ون هویدانک»، هنرمند بلژیکی را روی سطح ماه قرار دادند.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر