آیا زهره قابل سکونت است؟

رسانه کلیک - محققان امروز خبر از کشف گازی عجیب در اتمسفر زهره دادند که احتمالا این سیاره را در قلمرو سیاره‌های قابل سکونت وارد می‌کند.

آیا زهره قابل سکونت است؟

سیاره زهره, پس از ماه درخشان‌ترین شئ در آسمان زمین به حساب می‌آید. یکی از علل درخشان بودن این سیاره را می‌توان مجاورت این سیاره به زمین دانست اما دلیل دیگر این اتفاق اتمسفر این سیاره است که تقریبا تمام نورهای تابیده شده را بازتاب می‌کند در اصل اتمسفر زهره بیشترین میزان بازتاب نور را در بین تمام سیارات و قمرهای منظومه شمسی دارد.

اما اکنون اتفاق عحیبی در این اتمسفر در حال وقوع است. دانشمندان فضایی امروز در خبری اعلام کردند که اتمسفر زهره برخلاف آنچه تا اکنون درباره این سیاره می‌دانیم، دارای گاز عجیبی است که کشف آن باعث می‌شود حدس و گمان‌ها به سمت قابل سکونت بودن این سیاره برود. طبق اعلام دانشمندان این گاز عجیب ''فسفین'' است و وجود این گاز در اتمسفر زهره غیرقابل انتظار بوده است. آن‌ها در حال بررسی منابع احتمالی ایجاد این گاز در اتمسفر زهره هستند.

اما چرا این گاز احتمال قبل سکونت بودن این سیاره را دامن می‌زند؟ این گاز که در زمین گازی سمی تلقی می‌شوند تنها توسط میکروارگانیسم‌ها تولید می‌شوند.

کلارا سیلوا، دانشمند هوافضای مولکولی دانشگاه MIT در توضیحات خود گفت: '' با همه‌ی عجیب بودن این اتفاق، اما منطقی ترین احتمال ما برای وجود این گاز احتمال وجود زندگی در ونوس است.''

البته قبل از اینکه نگران شوید باید گفت که کشف فسفین در اتمسفر زهره به هیچ وجه به معنی وجود موجودات فضایی در این سیاره نیست. در اصل دانشمندان فضایی هنوز نمی‌توانند توضیح قطعی برای این اتفاق ارائه کنند. فسفین می‌تواند به دلیل نوعی از زندگی میکروارگانیسم‌ها در زهره به وجود بیاید و یا شاید محصول نهایی یا جانبی نوعی واکنش شیمیایی باشد که هنوز برای ما ناشناخته است.

با این حال، زهره، که تا الان به گرما و حرارت بالای خود به مثابه جهنمی در منظومه‌ی شمسی قلمداد می‌شد اکنون یکی از نزدیک‌ترین و محتمل‌ترین گزینه‌های انسان‌ها در کهکشان برای بررسی وجود حیات در خارج از زمین است.

اکنون ناسا مریخ‌نورد خود را برای کشف میکروب‌های قدیمی در خاک مریخ، در حال عزیمت به مریخ هستند تا به دنبال کشف این میکروب‌ها که احتمالا سال‌ها در خاک زنده بودند، بگردند.

کشف فسفین اما دانشمندان را دچار سردرگمی کرده است که آیا هم‌اینک در زهره حیات وجود دارد؟ با جدی‌تر شدن تحقیقات احتمالا فضاپیمایی به سمت زهره پرتاب خواهد شد تا منشا ایجاد این گاز را به دقت بررسی کند. در صورت تایید فرضیه دانشمندان دیگر تنها زمین، سیاره‌ی قابل سکونت منظومه شمسی نخواهد بود و احتمالا ما نیز دیگر در کهکشان راه شیری تنها نیستیم.

ارسال نظر