استفاده از تراشه‌‌های TSMC در آیفون‌های سال 2021 و 2022

کمبود جهانی تراشه مشکلی برای کمپانی اپل به وجود نیاورده است. گوشی‌های آینده این کمپانی در سال 2021 و 2022 با تراشه‌ های TSMC عرضه می‌شوند که از قدرت و کارایی فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند.

استفاده از تراشه‌‌های TSMC در آیفون‌های سال 2021 و 2022

تراشه‌های TSMC

طبق گزارش اخیر وب‌سایت خبری Digitimes، مدل‌های آیفون سال 2022 به احتمال زیاد به تراشه بایونیک A16 مجهز خواهند بود. این تراشه‌ها محصول کمپانی TSMC بوده و از لیتوگرافی 3 نانومتری استفاده می‌کنند.

ظاهرا کمپانی TSMC قصد دارد پردازنده‌های جدید خود را در نیمه دوم سال 2022 به تولید انبوه برساند و آن‌ها را در اختیار اپل قرار دهد. به بیان بهتر، آیفون‌ها و کامپیوترهای مک این کمپانی در آینده به تراشه‌ های TSMC مجهز می‌شوند.

تراشه‌ های 4 نانومتری TSMC از پیش توسط کمپانی اپل رزرو شده‌اند و در مک های جدید مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صورت صحت خبر Digitimes به نظر می‌رسد شرکت کوپرتینویی تصمیم گرفته همراستا با قانون مور، در مدت 2 سال به تدریج از فناوری تراشه‌های بایونیک A14 (5 نانومتری) به سمت بایونیک های A16 (3 نانومتری) ارتقا پیدا کند.

قانون مور نخستین بار توسط مدیرعامل سابق اینتل (گوردون مور) مطرح شده است و به این واقعیت اشاره می‌کند که تعداد ترانزیستورهای قابل تعبیه در یک میلی‌متر مربع، هر سال دو برابر می‌شود.

با کاهش اندازه ترانزیستورها و قرار گرفتن تعداد بیشتری از آن‌ها در یک تراشه، قدرت و اثربخشی انرژی در این قطعات افزایش می‌یابد. به عنوان مثال، تراشه M1 دارای 16 میلیارد ترانزیستور بوده و بایونیک A14 در آیفون 12 شامل 11.8 میلیارد ترانزیستور می‌شود!

مدل‌های آیفون سال 2021، یعنی سری آیفون 13 (نسخه عادی، مینی، پرو و پرومکس) به بایونیک A15 مجهز خواهند شد، که محصولی از کمپانی TSMC با بهره‌گیری از فناوری 5 نانومتری است. طبق گزارش‌های قبلی، 100 میلیون تراشه بایونیک A15 سفارشی است که این کمپانی تایوانی باید برای اپل تهیه کند.

ارسال نظر