انتشار عمومی سورس کد های Windows XP برای اولین بار

رسانه کلیک - بر اساس گزارش‌ها، سورس کد های Windows XP ، امروز برای ساعاتی بر روی وبسایت 4chan به طور عمومی منتشر شده بود و سپس این کدها بر روی دیگر وب‌سایت‌ها نیز به اشتراک گذاشته شد.

انتشار عمومی سورس کد های Windows XP برای اولین بار

طبق گزارش‌ها، امروز سورس کد های Windows XP در وب‌سایت 4chan درز کرده است. 4chan یک وب سایت تصویری انگلیسی زبان است که توسط کاربران ناشناس مدیریت می‌شود که کاربران آن تا کنون مسئول تعدادی از حمله‌های اینترنتی به وبگاه‌ها و کاربران اینترنتی و ترویج رفتارهای خشونت‌آمیز از جمله تهدید و همچنین ایجاد بسیاری از میم‌های اینترنتی بوده‌اند. به همین دلیل محققان مستقل از زمان درز اطلاعات، شروع به تجزیه و تحلیل داده ها کرده‌اند تا مشخص شود این اطلاعات به صورت قانونی درز کرده است یا نه. با این حال ، تأیید رسمی صورت نگرفته است.

سورس کد های ویندوز XP که در وبسایت 4chan درز کرده‌اند اکنون در این سایت آرشیو شده‌اند و تنها برای چهار ساعت قابل دسترس بوده‌اند. شرکت مایکروسافت نیز هنوز در این مورد به صورت عمومی اظهارنظری نکرده است.

کمپانی مایکروسافت در سال 2014 به فعالیت این نسخه از ویندوز پایان داد و دیگر از این سیستم عامل پشتیبانی نکرد. از همین رو این نسخه از سیستم عامل ویندوز دیگر به روزرسانی های امنیتی مهم و سازگاری با سخت افزار جدید را دریافت نمی‌کند. علی‌رغم اینکه این سیستم عامل دیگر به‌روزرسانی نمی‌شود اما آمارها نشان می‌دهد هنوز بعضی دستگاه‌ها به این سیستم عامل مجهزند به طوری که پیش‌بینی می شود که یک درصد از رایانه ها هنوز در با این سیستم عامل قدیمی در حال فعالیت باشند.

با توجه به اینکه اطلاعات درز کرده نشان‌دهنده هیچ خطر بالقوه‌ای برای اکثر کاربران Windows XP نیست، بعید است که هکرها برای ایجاد سواستفاده های جدید با هدف قرار دادن این سیستم عامل قدیمی وقت صرف کنند - به زبان ساده به دلیل اینکه این سیستم عامل کاربران زیادی ندارد، هکرها به آن به عنوان هدف جذابی از نظر اقتصادی نگاه نخواهند کرد.

با این حال، با توجه به اینکه ویندوز در طی دو دهه گذشته توسط یک سری به روزرسانی‌های مداوم پیشرفت کرده است احتمال دارد که محققان سرنخ‌هایی از ساز و کارهای مختلفی پیدا کنند که هکرها به وسیله آن به سیستم عامل به روزتر ویندوز 10 حمله می‌کنند.

این اولین بار نیست که سورس کد های سیستم عامل مایکروسافت به صورت آنلاین منتشر می‌شوند. چند سال پیش نیز حداقل 1 گیگابایت سورس کد مربوط به ویندوز 10 در اینترنت درز کرده بود و مایکروسافت در سال جاری حتی با مجموعه ای از اطلاعات درز کرده از سورس کد های مربوط به Xbox روبرو شده است. سورس کد اصلی Xbox و Windows NT 3.5 در ماه می امسال، تنها چند هفته پس از سرقت و درز سورس کد گرافیکی Xbox Series X ، در اینترنت منتشر شد.

در حال حاضر مشخص نیست که چه مقدار از سورس کد ویندوز XP در این نشت اطلاعات، منتشر شده است. بخش‌هایی از این اطلاعات منتشر شده از سورس کد ویندور XP همچنین به درز اطلاعات سیستم عامل های Windows CE مایکروسافت ، MS-DOS و سایر مطالب مایکروسافت، اشاره دارد.

به احتمل بسیار قوی مایکروسافت در راستای جلوگیری از گسترش و درز سورس کد ها Windows XP به سرعت به این اتفاق پاسخ خواهد داد، اما با توجه به اینکه به نظر می‌رسد این سورس کد ها تا الان به طور گسترده ای پخش شده باشند، بازگرداندن این سورس کد ها از وبسایت‌های عمومی کار تقریبا غیرممکنی به نظر می‌رسد.

در صورت دریافت اطلاعات بیشتر این خبر به‌روزرسانی خواهد شد.

ارسال نظر