برای اولین‌بار یک داروی ساخته‌شده با هوش مصنوعی وارد فاز دوم آزمایش انسانی شد

دارویی که توسط هوش مصنوعی کشف و طراحی شده است، برای اولین‌بار مجوز آزمایش‌های بالینی روی انسان‌ها را دریافت کرد.

برای اولین‌بار یک داروی ساخته‌شده با هوش مصنوعی وارد فاز دوم آزمایش انسانی شد

دارویی که توسط یک سیستم هوش مصنوعی کشف و طراحی شده است، برای اولین‌بار در کارآزمایی‌های بالینی روی انسان‌ها به فاز دوم رسید. این دارو توسط شرکت Insilico Medicine توسعه یافته و برای درمان یک بیماری مزمن ریوی کاربرد دارد.

به‌ گزارش Futurism ، داروی NS018_055 که برای درمان « فیبروز ریوی ایدیوپاتیک » توسعه یافته، برای رفتن به فاز دوم کارآزمایی‌های بالینی مجوز گرفته است. این یعنی دانشمندان حالا می‌توانند ببینند که داروی مذکور واقعاً کار می‌کند یا خیر.

به گفته محققان Insilico، اگر این آزمایش‌ها موفقیت‌آمیز باشد، گام مهمی درزمینه استفاده از هوش مصنوعی برای تولید داروها برداشته می‌شود و می‌توان منتظر عصر جدیدی از تحقیق و توسعه داروها با این فناوری بود.

«الکس ژاوورونکو»، مدیرعامل Insilico می‌گوید: «اولین کاندیدای دارویی که به فاز دوم می‌رود، یک نقطه برجسته واقعی از رویکرد ما در ایجاد پیوند میان بیولوژی و شیمی با یادگیری عمیق است. این اتفاق نه‌تنها دستاوردی بزرگ برای ما، بلکه برای همه افراد فعال در حوزه کشف دارو با کمک هوش مصنوعی است.»

سرعت تولید داروها به کمک هوش مصنوعی افزایش می‌یابد

ژاوورونکو باور دارد که با کمک هوش مصنوعی می‌توان زمان توسعه داروها را نصف کرد. شرکت Insilico از طریق مدل‌های هوش مصنوعی خود می‌تواند به‌سرعت مجموعه عظیمی از اطلاعات را بررسی کند و مولکول‌هایی را به‌دست بیاورد که می‌توانند درنهایت به دارو تبدیل شوند.

به‌طور خلاصه، Insilico ادعا می‌کند که با هوش مصنوعی می‌توان ابتدا یک هدف بالقوه برای تولید دارو را پیدا و یک محصول را تولید کرد، سپس اثربخشی آن را امتحان نمود. این شرکت برای اجرای مدل‌های هوش مصنوعی خود از پردازشگرهای گرافیکی انویدیا استفاده می‌کند. انویدیا می‌گوید توسعه داروی NS018_055 کمتر از 18 ماه زمان برده است، اما اگر هوش مصنوعی وجود نداشت، این پروسه تا 6 سال طول می‌کشید.

شرکت Insilico تاکنون با کمک هوش مصنوعی 12 داروی کاندیدا را به مرحله پیش از آزمایش‌های بالینی رسانده که 3 مورد از آن‌ها به مرحله کارآزمایی‌های بالینی مقدماتی پیش رفته‌اند. از این 3 مورد، NS018_055 اولین دارویی است که وارد فاز دوم آزمایش‌های بالینی می‌شود.

با توجه به اینکه حدود 90 درصد از داروهایی که وارد فاز کارآزمایی‌های بالینی می‌شوند، شکست می‌خورند، باید منتظر باشیم تا ببینیم این دارو درنهایت چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر