شما بگویید: آیا موافق تولید گوشی ایرانی و ملی هستید؟

رسانه کلیک - در روزهای خبری مبنی بر افزایش حمایت دولت از تولید گوشی ایرانی به اینترنت راه پیدا کرد. در این مطلب نظر شما در رابطه با تولید گوشی ملی را جویا می شویم.

شما بگویید: آیا موافق تولید گوشی ایرانی و ملی هستید؟

در دومین قسمت مقالات «شما بگویید» به سراغ موضوع آیا موافق افزایش تعرفه واردات رفتیم ( شما بگویید: آیا موافق افزایش تعرفه واردات برای حمایت از گوشی ایرانی هستید؟ ). در قسمت سوم تصمیم گرفتیم به سراغ گوشی ایرانی برویم، محصولی که از ایرانی بودن تنها اسم آن را یدک می کشد.

در حالی که در روزهایی هستیم که قطعی اینترنت در هفته های گذشته ضررهای بزرگی به کسب و کارهای ایرانی رسانده و هر روز آمار و ارقام متفاوتی در این زمینه به گوش می رسد، در جدیدترین اخبار به سناریوی افزایش تعرفه واردات اشاره می شود.

این خبر به مذاق بسیاری خوش نیامده و سوال مهمی ذهن آنان را مشغول کرده است: آیا سرنوشتی همانند صنعت خودروسازی در انتظار تولید گوشی ایرانی است؟

در حالی که تولید خودرو در ایران پس از دهه ها فعالیت به رانت خواری عده ای خاص منتهی شده و حسرت خودروهای بروز و ایمن خارجی با قیمت های نجومی بر دل جوانان ایرانی سنگینی می کند، اینبار ظاهرا قرار است برای حمایت از گوشی ملی، حسرت استفاده از گوشی های خارجی را بر دل داشته باشیم.

حمید سعیدی، مدیر عامل شرکت جی ال ایکس در رابطه با تولید گوشی های داخلی گفته است: «در برخی موارد تولید قطعه داخلی صرفه اقتصادی نداشته اما آن را تولید کردیم و هم اکنون نیز 30 درصد گوشی های هوشمند جی ال ایکس از قطعات داخلی استفاده می کنند.»

با توجه به این گفته، گوشی که نام ملی و ایرانی را یدک می کشد، تنها 30 درصد ساخت داخل است، تازه اگر این ادعا صحت داشته باشد ( گوشی جی ال ایکس شاهین 2 توان رقابت با گوشی های مطرح بازار را دارد ).

مدیر عامل جی ال ایکس در قسمتی از صحبت های خود با اشاره به اینکه در حال حاضر دو درصد بازار گوشی ایران را تامین می کنند، افزوده: «برنامه داریم تا سال 1400 بتوانیم این سهم را به 20 درصد در بازار ایران افزایش دهیم.»

جی ال ایکس دقیقا با چه روش هایی می خواهد به این سهم در بازار دست پیدا کند؟ آیا قرار است با زور و بالا بردن تعرفه های واردات گوشی های خارجی مردم را به استفاده از این گوشی ها وادار کنند؟

بارها و بارها شاهد این قضیه بوده ایم که پروژه های متفاوتی با نام ملی وارد میدان عمل شده اند و در نهایت بنا به یدک کشیدن همین عنوان ملی زمین گیر شده اند. اگر به خاطر حمایت از پیام رسان های داخلی تلگرام فیلتر نمیشد آیا امروز به مراتب سرنوشت بهتری در انتظار پیام رسان های ایرانی نبود؟

حمایت از تولیدی که به معنای انحصار باشد، نه تنها به نفع مردم نیست، بلکه تبدیل به بلای جان آن ها می شود. انحصار باعث فساد و درآمدهای میلیاردی به قیمت جان مردم می شود، موضوعی که در سایپا و خودروی پرفروش پراید شاهد آن هستیم. شاید گوشی باعث مرگ افراد نشود (البته احتمال آتش گرفتن و انفجار آن وجود دارد) و لقب تابوت متحرک را یدک نکشد، اما جوانان را از جدیدترین فناوری ها دور می کند و یکی از ساده ترین دلخوشی ها را از آن ها می گیرد. معلوم نیست در آینده باید منتظر چه پروژه های ملی دیگری باشیم، پروژه هایی که به علت رانت، پول های میلیاردی به حساب چند نفر خاص وارد می کند.

حال نوبت شماست که بگویید: آیا از تولید گوشی ایرانی حمایت می کنید؟ آیا ایران می تواند گوشی هوشمندی تولید کند که قادر به رقابت با محصولات برتر جهانی باشد؟ آیا درآمد میلیاردی چندین نفر محدود، ارزش بالاتری از خواسته میلیون ها ایرانی دارد؟ نظر خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

ارسال نظر