جنجال وس؛ از 33 درصد دولت تا شرکت‌هایی که شناخته شده نیستند!

رسانه کلیک - در حالی که روز‌به‌روز جنجال وس تند و تیزتر پیش می‌رود، این روزها سهم 33 درصدی دولت از وس در حالی زیر سوال است که وزیر ارتباطات امروز عنوان کرد: آیا کسی شرکت‌های وس را می‌شناسد؟

جنجال وس؛ از 33 درصد دولت تا شرکت‌هایی که شناخته شده نیستند!

داستان ارزش افزوده سر درازی دارد و به نوعی جنگ قدرت مبدل شده است. در طرفی از این جنگ وزیر و وزارت ارتباطات در حالی در میدان جنگ است که طرف مقابل جدا از شرکت‌ها وس، به نمایندگان مجلس و حتی اپراتورها نیز رسیده است.

در روزهای اخیر سیده حمیده زرآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار کلیک عنوان کرد: «این مساله امنیتی و تبلیغاتی است چراکه چند ماه بیشتر به برگزاری انتخابات باقی نمانده است و تمام شبکه‌ها و گروه‌های معاند نظام اصل انتخابات را زیرسوال قرار داده‌اند، اکنون نیز برخی از مسئولان نظام خواسته و ناخواسته همسو با آن‎ها، بدون ارائه سند و مدرکی اعلام می‌کنند؛ درآمدهای شرکت‌های وس به پول‌های کثیف انتخاباتی تبدیل می‌شوند که به‌ یقین بدبینی و جو روانی منفی در جامعه ایجاد و به نفع و خواسته دشمنان تمام خواهد شد.»

سخنگوی فراکسیون زیست بوم نوآوری و فناوری مجلس شورای اسلامی توضیح داد: «کسی مخالف برخورد با فساد و تخلف نیست اما باید نحوه برخورد با تخلفات شفاف و دقیق باشد، در حالی که در چند ماه اخیر حتی یک برگ سند و مدرک درخصوص اینکه «کدام فردی برای انتخابات از درآمدهای شرکت های خدمات ارزش‌افزوده اپراتوری استفاده کرده»، توسط وزارت ارتباطات عیان نشده است و فقط از عناوینی مانند کلاه‌بردار که بار حقوقی بسیار دارد به راحتی استفاده می‌کنند، اما این رفتار در شان نظام جمهوری اسلامی ایران نیست؛ بنابراین دستگاه قضایی و دستگاه‌های مرتبط باید ضمن شفاف‌سازی مسائل برای مردم با این نوع ادبیات و هر نوع تخلفی برخورد کنند.»

در حالی که زر آبادی از سه نکته سهم سازمان تنظیم مقررات از درآمد شرکت‌های خدمات ارزش‌افزوده اپراتوری، بررسی محتوای تولیدی شرکت‌های وس توسط «سازمان تبلیغات اسلامی و بازاریابی شرکت‌های خدمات ارزش‌افزوده اپراتوری مطابق قوانین رگولاتوری یاد کرد، افزود که برخورد وزارت ارتباطات در این زمینه درست نیست.

ورود دادستانی به این موضوع در هفته‌های اخیر و ادعایی مبنی بر اینکه وزارت هیچ سندی در رابطه با وس ارسال نکرده، علامت سوالات زیادی در رابطه با شوآف و جنگ علنی قدرت‌های کشور به وجود آورد.

از طرفی داستان 30 هزار نفری که بنا بر ادعاها به واسطه پایان وس، بیکار می‌شوند حواشی داغی به میان آورده و بسیاری در این زمینه معترضند. تعدادی نیز با پیش کشیدن سهم 33 درصدی دولت از وس؛ خواهان این هستند که دولت با پیشگامی در این راستا و بازگردندان حق مردم، حق مطلب حق‌الناس را ادا کند.

در مقابل تمام حواشی، امروز وزیر ارتباطات با حضور در مراسم خشت طلایی تهران در برج میلاد سوالات جدیدی پیش روی طرفداران وس قرار داد.

جهرمی با عنوان این مطلب که مگر می‌شود در بازار ۲۶۰۰ میلیارد تومانی سالانه، مردم حتی یک بازیگر اصلی در این عرصه را نشناسند؟ گفت: «زمانی که از مبارزه با کلاهبرداری‌های خدمات ارزش افزوده صحبت کردیم، طرفداران این خدمات اعلام کرده‌اند ۳۰ هزار شغل با پایان ارزش افزوده از بین خواهد رفت. اگر واقعا این تعداد شغل ایجاد شده، چطور هیچ‌کدام از مردم حتی نام یکی از این شرکت‌های ارزش افزوده را نمی‌دانند؟»

مروری بر شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد جنجال وس هنوز هم روشن نیست و همچنان موافقان و مخالفان زیادی همراه خود دارد.

کاربری با توجه به گفته های امروز وزیر نوشته: «وزیر جوان هم یاد گرفته به جای پاسخگویی، خودش سوال بپرسد. نظارت وزارت ارتباطات بر اپراتورها به مرز تایید مدیرعامل هم رسیده و در ‎همراه اول که بیشترین اتفاقات وس شکل گرفته، تیم مورد حمایت آذری جهرمی مدیر هستند. پس چرا از انتشار نام شرکت‌ها عاجزید؟»

کاربر دیگری دقیقا در رابطه با این موضوع نوشته: «‏راست میگه‌ها. هیچ کس از مردم نمیشناسه اینهارو. باز مثلا همکاران سیستم و کافه بازار رو میشناسن ولی ارزش افزوده‌ها رو نه. این نشون میده این شرکتهای ‎وس همشون دارن زیرآبی کار میکنند. تا حالا بهش فکر کرده بودید از این زاویه؟»

عصر امروز آدری جهرمی در حاشیه مراسم افتتاحیه نمایشگاه «فارس مهد تمدن ایران زمین» در جمع خبرنگاران عنوان کرده است: «فردا شب تکلیف کلاه‌برداری‌هایی که از طریق خدمات ارزش افزوده انجام شده است، مشخص خواهد شد. جزییات این خبر را فردا به اطلاع مردم ایران خواهم رساند.»

باید منتظر ماند دید آیا دولت در پرداخت سهم خود از تمام سال‌های وس پیشقدم خواهد شد؟ آیا لیستی پیش روی مردم از نام‌های این شرکت‌ها قرار خواهد گرفت؟ آیا جنجال وس به واقع به پایان خود خواهد رسید؟ و آیا این نبرد قدرت‌ها به این زودی‌ها ختم به خیر خواهد شد؟

ارسال نظر