دانشمندان یک گونه ژنتیکی مرتبط با افزایش شدت بیماری ام‌اس را کشف کردند

دانشمندان موفق به کشف یک گونه ژنتیکی در بدن انسان شده‌اند که وجود آن می‌تواند عاملی برای افزایش وخامت بیماری ام‌اس باشد.

دانشمندان یک گونه ژنتیکی مرتبط با افزایش شدت بیماری ام‌اس را کشف کردند

دانشمندان در پژوهشی جدید دریافته‌اند که یک گونه ژنتیکی ظاهراً باعث می‌شود سرعت پیشرفت بیماری اسکلروز چندگانه یا ام‌اس (MS) افزایش یابد و بیماری حادتر شود. این اکتشاف حالا امیدواری برای دستیابی به درمان‌های جدید را تقویت کرده است.

محققانی از بیش از 70 مؤسسه در سراسر دنیا در مطالعه‌ای توانسته‌اند اولین گونه ژنتیکی مرتبط با شدت وخامت بیماری ام‌اس را پیدا کنند. آن‌ها برای پژوهش خود ابتدا داده‌های ژنتیکی مربوط به 12 هزار نفر بیمار مبتلا به ام‌اس را بررسی کردند تا ببینند کدام گونه‌های ژنتیکی در آن‌ها مشترک هستند و بیماری‌شان چقدر سریع پیشرفت می‌کند.

دانشمندان سپس دریافتند که از بین 7 میلیون گونه ژنتیکی، تنها یک مورد با سرعت پیشرفت این بیماری پیوند دارد. این گونه بین ژن‌های موسوم به DYSF و ZNF638 قرار دارد. ژن اول مربوط به اصلاح سلول‌های آسیب‌دیده است، درحالی‌که ژن دوم به کنترل عفونت‌های ویروسی کمک می‌کند.

این مطالعه نشان داده است که این دو ژن در مغز و طناب نخاعی نسبت به سیستم ایمنی خیلی فعال‌ترند. محققان برای تأیید یافته‌های خود، حدود 10 هزار بیمار دیگر را هم بررسی کردند و به نتایج مشابهی رسیدند.

برخورداری از این گونه ژنتیکی می‌تواند پیشرفت بیماری ام‌اس را تسریع کند

«سرجیو بارانزینی»، محقق آمریکایی و از نویسندگان این مقاله می‌گوید: «به‌ارث‌بردن این گونه ژنتیکی از هر دو والد باعث می‌شود سرعت نیازمندی به ابزارهای کمکی برای راه‌رفتن حدود چهار سال سریع‌تر اتفاق بیفتد.»

«روت دابسون»، عصب‌شناس دانشگاه ملکه مری لندن که در این پژوهش نقشی نداشته است، با اشاره به اینکه مطالعات قبلی درباره ام‌اس روی سیستم ایمنی تمرکز داشته، درباره اهمیت این یافته‌ها می‌گوید: «این اولین قدم به‌سمت درمان‌هایی است که می‌توانند به شیوه‌ای متفاوت اثرگذار باشند. [این یافته‌ها] مسیرهای جدیدی را برای درمان‌های بالقوه ارائه می‌کنند که بسیار جذاب است.»

نتایج تحقیق حاضر در مجله Nature منتشر شده. طبق آمارهای فدراسیون بین‌المللی ام‌اس، در سراسر جهان بیش از 2.9 میلیون نفر با این بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر