دبیرکل سازمان ملل در خصوص ایجاد بحران غذایی هشدار داد

دبیرکل سازمان ملل در خصوص ایجاد بحران غذایی جنگ اوکراین در خاورمیانه و شمال آفریقا هشدار داد.

دبیرکل سازمان ملل در خصوص ایجاد بحران غذایی هشدار داد

به گزارش ایرنا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: «قیمت غذا، سوخت و کودهای شیمیایی به شدت در حال افزایش است و زنجیره‌های تامین غذا مختل می‌شوند. همه این تحولات، بر فقیرترین افراد به شدت تاثیر می‌گذارد و شرایط را برای بی‌ثباتی سیاسی و تشنج در سراسر جهان آماده می‌کند.»

گوترش به کشورهایی چون مصر، لبنان، لیبی، سومالی، سودان و یمن اشاره کرد که حداقل نیمی از گندم خود را از اوکراین یا روسیه وارد می‌کنند.

بر اساس گزارش‌ها، جنگ در اوکراین هم‌اکنون باعث افزایش قیمت گندم شده و بر تورم قیمت مواد غذایی افزوده است.

قیمت گندم در بازارهای جهانی، در ابتدای ماه مارس در بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۸ قرار گرفت.

روسیه و اوکراین مجموعا ۱۴ درصد از کل تولید جهانی گندم و ۲۹ درصد از کل صادرات گندم به جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) نیز در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

همزمان با ادامه جنگ در اوکراین، واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه در حال افزایش است.

ارسال نظر