دستورالعمل مالیات اینفلوئنسرها بالاخره ابلاغ شد

پس از مدت‌ها بحث، دستورالعمل مالیات اینفلوئنسرها بالاخره ابلاغ شد و از این پس چهره‌های فعال فضای مجازی که بیشتر از 500 هزار فالوئر دارند، باید بخشی از درآمد حاصل از تبلیغاتشان را به عنوان مالیات بپردازند.

دستورالعمل مالیات اینفلوئنسرها بالاخره ابلاغ شد

به این ترتیب بر اساس بند ذ تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، درآمد کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار فالوئر (دنبال‌کننده) از محل تبلیغات، مشمول مالیات بر درآمد است.

در بخشنامه رئیس سازمان امور مالیاتی چنین آمده است: «بند ذ تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور مقرر می‌دارد درآمدهای کاربران دارای بیش از 500 هزار فالوئر از محل تبلیغات، مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود. سازمان امور مالیاتی مکلف است ظرف ۲ ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این بند، دستورالعمل اجرایی مربوط به اخذ مالیات از درآمدهای کاربران حرفه‌ای رسانه‌های کاربرمحور از محل تبلیغات را تهیه کند و به تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی برساند. سازمان امور مالیاتی مکلف است فهرست مودیان مالیاتی و خوداظهاری ارائه شده توسط آن‌ها را تهیه کند و در تارنمای سازمان، در منظر عموم قرار دهد.»

دستورالعمل مالیات اینفلوئنسرها

گفتنی است صحبت در خصوص اخذ مالیات از صاحبان صفحه‌های پرطرفدار فضای مجازی، مدتی بود که به محل بحث و مناقشه تبدیل شده بود؛ خصوصاً این روزها که بازار تبلیغات مجازی داغ شده است و با اقبال و گرایش روزافزون مردم به شبکه‌های اجتماعی، چنین تبلیغ‌هایی را هم در مقایسه با شکل‌های سنتی‌تر تبلیغات در رسانه‌های دیگر (مطبوعات، رادیو، تلویزیون) بیشتر می‌بینند و دنبال می‌کنند.

بر همین اساس، ایجاد صفحه‌های پرمخاطب برای جذب دنبال‌کننده و به تبع آن گرفتن تبلیغات به هدف و رؤیای بسیاری از صاحبان پیج‌های مختلف تبدیل شده است و آن‌ها در این راه از حربه‌های مختلف استفاده می‌کنند، تا جایی که گفته می‌شد ش.ش، یکی از چهره‌های معروف اینستاگرامی که عکس‌ها و ویدیوهایی از زندگی روزمره‌اش را با دیگران به اشتراک می‌گذارد، برای تبلیغاتی که فرزندانش هم در آن حضور دارند، قیمتی دوبرابر دریافت می‌کند.

حالا تصویب این قانون و اجرایی شدن آن می‌تواند بر شکل تبلیغات این چهره‌ها هم تأثیر بگذارد و احتمالاً آن را کمتر کند.

ارسال نظر