سیارک‌های عظیم هر 15 میلیون سال زمین را تهدید می‌کنند!

منظومه شمسی اوایل حیات خود یک مکان بسیار خشن بود. برای میلیون‌ها سال، زمین باستان توسط انبوهی از سیارک های عظیم مورد حمله قرار می‌گرفت. مطالعات جدید نشان می‌دهد که این دوره از سیارک‌ باران شدید، 10 برابر بیشتر از آنچه در گذشته تصور می‌شد، بوده است.

سیارک‌های عظیم هر 15 میلیون سال زمین را تهدید می‌کنند!

66 میلیون سال پیش، برخورد یک سیارک عظیم، زندگی را از روی کره زمین محو کرد و به عصر دایناسورها پایان داد. دانشمندان رفتار کهکشان و سیارک‌ها را در 2.5 تا 3.5 میلیارد سال گذشته بررسی کردند؛ این بررسی نشان داد که از این قبیل اتفاقات، تقریبا هر 15 میلیون سال یکبار، زمین را تحت تاثیر قرار داده است.

اکسیژن باعث فرسایش دهانه‌های ناشی از ضربه می‌شود و باعث می‌شود دهانه‌ برخوردهای قدیمی با گذشت زمان از بین بروند.

سیارک های عظیم دهانه Barringer که اغلب دهانه شهاب سنگ نامیده می‌شود. مکان عکس در نزدیکی وینسلو، آریزونا است.

دکتر سیمون مارشی از موسسه تحقیقات Southwest بیان کرد: «ما یک مدل ضربه مصنوعی ایجاد کردیم و آن را با تجزیه و تحلیل آماری داده‌های لایه کره زمین مقایسه کردیم. با استفاده از این روش، متوجه شدیم که تعداد سیارک‌باران ثبت شده اولیه زمین، بسیار کمتر از تعداد واقعی است و محققان به شدت آن را دست کم گرفته‌اند. رقم واقعی می‌تواند تا 10 برابر بیشتر از آنچه در گذشته تصور می‌شد، باشد. این بدان معناست که در آن دوره، به طور متوسط ​​هر 15 میلیون سال یکبار، سیارک‌های عظیم به سمت زمین شلیک می‌شدند! چقدر تماشایی و در عین حال وحشتناک بوده است!»

به دلیل اینکه همیشه احتمال برخورد سیارک به زمین وجود دارد، محققان سعی دارند تا متوجه شوند تاثیر سیارک های عظیم به اندازه یک شهر، چه تاثیری می‌تواند بر سیاره ما بگذارد و چه واکنش‌های شیمیایی روی سطح زمین اتفاق می‌افتد! این حوادث ممکن است نقشی اساسی در شکل‌گیری سیاره ما و وجود حیات داشته باشد.

این مقاله در اصل در نشریه The Cosmic Companion توسط جیمز مینارد، بنیانگذار و ناشر این مجموعه منتشر شده است.

ارسال نظر