سیل کارآفرینی؛ موج جدیدی از کمک های کسب و کارهای آنلاین

رسانه کلیک - نشست خبری پویش اجتماعی سیل کارآفرینی به عنوان پیوست فرهنگی جشنواره وب و موبایل ایران و با حمایت این جشنواره با حضور عوامل اجرایی این پویش در خانه فرهنگ دیهیم برگزار شد.

سیل کارآفرینی؛ موج جدیدی از کمک های کسب و کارهای آنلاین

این مسیر با هدف رونق بخشیدن به کسب وکارهای خرد و راه اندازی مجدد چرخه اقتصادی در مناطق سیل زده تعریف شده است که شهرستان پلدختر نقطه شروع آن خواهد بود و با هدف تعمیر و تهیه لوازم کسب و کار برای کسانی که در سیل اخیر لوازم کارشان دچار آسیب یا مفقود شده، فعالیت خود را شروع کرده است.

رضا الفت نسب، دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی صحبت هایش را با اشاره به رشد کسب و کارهای اینترنتی آغاز کرد و گفت: «در سال‌های اخیر استارتاپ ها رشد خوبی داشته اند. در این میان نباید جدا از فعالیت‌های تجاری‌شان، از مسئولیت‌های اجتماعی خود غافل شوند.»

او با اشاره به این نکته که این پویش با همراهی پلتفرم رانگو و جشنواره وب و موبایل ایران برگزار شده و در تلاشند 50 پروژه را به نتیجه برسانند، افزود: «بعد از بررسی‌های میدانی و دقیق، پنجاه کسب و کار در مناطق پلدختر شناسایی شده اند که بعد از سیل نابود شده اند. این کسب ‌و کارها برای شروع دوباره نیاز به یک سری کمک دارند که قصد داریم در پویش سیل کارآفرینی بخشی از آن را با کمک مشارکت‌کنندگان تامین کنیم. اگر همکاری‌ها بیشتر شود، به طور قطع تعداد پروژه‌ ها و گستره جغرافیایی کمک‌هایمان را نیز بیشتر خواهیم کرد.»

الفت نسب با اشاره به همکاری شرکت‌ های بزرگی چون اسنپ و دیجی‌کالا ابراز امیدواری کرد که دیگر شرکت‌ها نیز به تدریج به این پویش بپیوندند و افزود: «این بار کسب‌وکارهای آنلاین به کمک کسب‌وکارهای آفلاین می‌روند و امیدوارم که این رابطه پیش آمده بتواند روزبه‌روز بیشتر شود و خلا بین این دو کسب و کار از این روش‌ها برطرف شود.»

در ادامه، سپیده حبیبی، مدیرعامل رانگو با عنوان این مطلب که بارها در چندین مرحله به مناطق پلدختر سفر داشته و بازدید میدانی از کسب‌وکارها به عمل آورده تاکید کرد: «بعد از گذشت بیش از ۴ ماه از سیل، همچنان بیشتر از ۹۰ درصد مغازه‌ها در این شهر تعطیلند، موارد انگشت شماری که باز هستند نیز جنسی ندارند و وسایل و اجناسشان را آب برده است. خانواده‌ها در مناطق سیل ‌زده همچنان درگیر نیازمندی‌های اولیه خود از قبیل سلامتی، خوراک، مسکن و پوشاکند. کمتر کسی به مسائل معیشتی و کسب ‌و کاری فکر می‌کند؛ غافل از اینکه این موضوع آینده اقتصادی آنجا را تعیین می‌‌کند. مسئولین گمان می‌کنند با تامین نیازهای اولیه، باقی موارد خود به خود به دست خانواده‌های سیل زده درست می‌شود؛ در حالی که کسب ‌و کارها خودشان به صورت خود جوش درست نخواهند شد. این ۵۰ پروژه‌ای که ما با تحقیق و تفحص آنها را انتخاب کردیم, روی هم رفته، حدودا به ۴۳۰ میلیون تومان سرمایه نیاز دارد. امیدواریم بتوانیم در پویش سیل کارآفرینی این مبلغ را تامین کنیم؛ در صورتی که این مبالغ بیشتر شود، می‌ توانیم به روستاهای این مناطق نیز سر بزنیم.»

در انتهای این نشست شایان شلیله، بنیان‌گذار جشنواره وب و موبایل ایران در تکمیل صحبت های الفت نسب و حبیبی افزود: «فضای مجازی و کسب و کار آنلاین و استارتاپی کشور پتانسیل خوبی برای ایجاد چنین موجی دارد. رمینه ساز این موج بر می گردد به تجربه بازآفرینی مدرسه شیرآباد در جشنواره وب و موبایل سال گذشته. ما باور داریم این پویش می‌تواند مبالغ بیشتری جمع آوری کند و حتی رقم کمک‌های جمع آوری شده به کسب‌وکارها به یک میلیارد تومان هم برسد.»

او در ادامه افزود: «باید به اقتصاد مناطق سیل‌زده فکر کرد و نگاهی جدیدی برای بازار و فعالان تجاری آنها پیدا کنیم. فکر کنید یک کسی بیل می‌زده و کار می‌کرده، حالا آب بیل و وسایل کارش را با خودش برده. تا کی می‌خواهیم با کنسروهای غذایی و آب معدنی و چادر او را زنده نگه‌ داریم؟ باید کاری که از دست داده برگردد تا با پدیده مهاجرت این عزیزان به شهرهای بزرگ روبه‌رو نشویم؛ موضوعی که خودش معضلات دیگری برای آنها ایجاد خواهد کرد.»

شایان ذکر است؛ مجریان این پویش، بساز، بنیاد مسئولیت اجتماعی کسب و کارهای آنلاین (مجری پروژه، دعوت از کسب و کارهای آنلاین، اجرا و جلب مشارک)، جشنواره وب و موبایل ایران (جامعه بزرگ فضای وب ایران، پیوست فرهنگی، جلب مشارکت فعالان وب و موبایل) و رانگو (وبسایت تامین مالی جمعی، شناسایی، تایید و معرفی پروژه ها، ابزار جلب کمک های خرد و کلان، شفافیت و ارائه گزارش تا پایان پویش) هستند و در لیست برنامه های آتی آنها موارد مهمی چون معرفی همه موارد شناسایی شده روی سایت رانگو، جذب کمک های مردمی و سازمانی در قالب منابع مالی یا لوازم خاص کسب و کار، همکاری با کسب و کارها جهت تعریف کمپین خاص درون سازمانی به هدف کمک به پویش و در نهایت ارائه گزارش های منظم و شفاف در خصوص اجرای پویش و انتشار مستند آن ها خودنمایی می کند.

ارسال نظر