استارت طرح ایران هوشمند با ایجاد 68 هزار فرصت شغلی

رسانه کلیک -  طرح «نوآفرین» از 19 تیر ماه به طور رسمی با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر ارتباطات رونمایی شد؛ طرحی که قرار است در اول راه ۶۸ هزار فرصت شغلی ایجاد کند.

استارت طرح ایران هوشمند با ایجاد 68 هزار فرصت شغلی

طرح «نوآفرین» با هدف حمایت از کسب‌وکارهای نوپا استارت خورد. وزیر ارتباطات صحبت هایش را در رابطه با رونمایی از این طرح با تعریف خاطره ای شروع کرد. آذری جهرمی گفت: «در دوران دبیرستان مشغول تحصیل بودم و آنقدر به فعالیت‌ های غیر درسی علاقه مند که تقریبا درس را کنار گذاشته بودم! یک روز از بازی فوتبال برگشتم؛ دیدم میخی به همراه یک پوتین براق به دیوار کوبیده و آویزان شده است. پدرم گفت هر پدری باید آینده‌نگری کند. من هم برایت پوتین خریدم تا بروی سربازی! گفتم من باید برم دانشگاه؛ گفت دانشگاه با معدل ۱۱.۵؟

به یک تلنگر محکم نیاز داشتم که به من زده شد. اما کوتاه نیامدم. گفتم بله، می روم دانشگاه. پوتین را همراه وسایل دیگری که داشتم دور انداختم.
شروع کردم روزی ۱۸ ساعت درس خواندن. رتبه ۳۲ کنکور را به دست آوردم. پدرم با من کل کل کرد و امروز من در خدمت شما هستم.»

آذری جهرمی وزیر ارتباطات با روایت این خاطره ادامه داد: «این قصه را گفتم که باور کنید من با شما شباهت‌های زیادی دارم. شما هم اهل کل کل کردن هستید. بعضی ها با موانعی که به آنها اشاره کردید کل کل دارید، برخی با شرکت‌های رقیب. برخی حتی تهدید جانی هم می‌شوید، بعضی‌ها به خاطر خانم بودن‌شان مسخره می‌شوند. واقعیت مهم این است که شما کل کل می کنید و کوتاه نمی‌آیید. شباهت ما با همدیگر این است که آینده قابل پیش‌بینی نداریم. پدرم برای من آن آینده را ترسیم کرد و گفت یا درس می‌خونی یا میری سربازی.

پیش‌بینی آینده بسیار حائز اهمیت است. شما استارتاپ‌ ها در ذات و بطن کار خودتان پیش‌بینی‌ناپذیرید؛ به همین دلیل نباید ریسک در شرایط فعالیت شما ضرب شود. ما به عنوان دولت باید شرایطی را مهیا کنیم که شما بدانید خاک‌تان حاصلخیر است، ممکن است بذر مشکل داشته باشد و آفت بزند اما خاک حاصلخیز است.»

وزیر جوان تصریح کرد: «ما به عنوان دولت، وظیفه داریم شرایط فعالیت شما را قابل پیش‌بینی کنیم. یعنی اگر سوار قطار می‌شوید، بدانید کجا بایستید، کجا سرعت بگیرید. دیدن شرایط آینده برای ما امنیت به دنبال دارد. مهم‌ترین پارامتری که نیاز داریم، نیاز به قابل پیش‌بینی بودن بازار کار است. با طراحی زیست‌بوم مناسب باید شرایطی را فراهم کنیم که کسب و کار قابل پیش‌بینی باشد. در گذشته مطمئن نبودید کسب وکار شما توسط یک نهاد دولتی از بین نمی‌رود اما طرح نوآفرین جلوی این کار را می‌گیرد. شرایطی خواهیم ساخت که ادامه راه را برای شما قابل پیش‌بینی می‌کند. مسیر تمام کسب و کارها راحت نیست و دشواری و دردسرهای خودش را دارد. کسب و کارهای نوپا همه نتایج مثبت ندارد، خاطرات تلخ هم دارد. باید کمک کنیم خاطرات تلخ کم شود. ایده ایران هوشمند را به همین دلیل مطرح کردیم. برای روشن کردن چراغ ایران هوشمند به استارتاپ‌ها نیاز داریم. آینده ایران روشن است و استارتاپ ها شرایط نموداری برای زیست‌بوم رشد دارند.»

آذری جهرمی افزود: «طرح نوآفرین به درد استارتاپ‌هایی که وارد مرحله بلوغ شده‌اند، نمی‌خورد. این طرح برای آنهایی مناسب است که در مراحل اول هستند، استارتاپ‌های در حال رشد باید وارد پارک‌های اقتصاد دیجیتال شوند. تلاش کردیم اکوسیستم را بسازیم و برای آن جاده درست کنیم. کسانی ما که را به مقصد می‌رسانند تا آینده بهتری بسازیم، استارتاپ‌ها هستند.»

او ادامه داد: «پروژه بهره‌گیری از سامانه نوآفرین شرایط برای کارآفرینی و ایجاد اشتغال در حوزه فناوری اطلاعات را تسهیل خواهد کرد. در طرح نوآفرین تسهیلاتی چون معافیت مالیاتی و بیمه‌ای برای استارتاپ‌ها وجود دارد و با احداث پارک اقتصاد دیجیتال، استارتاپ‌هایی که درآمد سالانه آنها به ۵۰۰ میلیون تومان می رسد می‌توانند با استفاده از امکانات این پارک‌ها درآمد خود را به پنج میلیارد تومان برسانند و به مرحله بلوغ رسیده و روی پای خود بایستند.»

آذری جهرمی در انتها تاکید کرد: «در هفته آینده نیز وزرای ارتباطات جمهوری آذربایجان، ترکیه، روسیه و ایران در تهران نشست چهارجانبه‌ای را برای ایجاد بازار مشترک حوزه فناوری اطلاعات و فعالیت‌های مشترک خواهند داشت که هدف آن، حمایت از همکاری استارتاپ‌های این کشورها با یکدیگر در قالب رویدادهای مشترک و نیز ایجاد بازار مشترک ICT و خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی است. این همکاری‌ها می‌تواند دانش فنی و توان رقابتی استارتاپ های ایرانی در بازارهای خارج از کشور را ارتقا بخشد و نقش مهمی در رونق کسب و کار دیجیتالی در ایران داشته باشد.»

ارسال نظر