فن بازار تخصصی شهر هوشمند افتتاح شد

رسانه کلیک - فن بازار تخصصی شهر هوشمند پیرو عقد تفاهم‌نامه‌ای میان «میلاد صدرخانلو» رئیس شبکه فن‌بازار ملی ایران و «محمد فرجود» رئیس سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران افتتاح شد.‌ این تفاهمنامه در جریان سومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند امضا شد.

فن بازار تخصصی شهر هوشمند افتتاح شد

به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس، «میلاد صدرخانلو» رئیس شبکه فن‌بازار ملی ایران و سرپرست مرکز توسعه تجارت فناوری پارک فناوری پردیس و «محمد فرجود» رئیس سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران، تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده که به موجب آن فن‌بازار تخصصی شهر هوشمند، افتتاح شد.

فن بازار تخصصی شهر هوشمند مجموعه‌ای متمرکز برای کمک به صاحبان ایده خواهد بود

میلاد صدرخانلو در حاشیه سومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند در مورد نقش شبکه فن‌بازار ملی در این رویداد گفت: «یکی از وظایف شبکه فن‌بازار ملی ایران تاسیس فن‌بازارهای تخصصی، به ویژه با تاکید بر منطقه الف نقشه جامع علمی کشور است. یکی از آن حوزه‌های هفتگانه آن، حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است.»

وی ادامه داد: «با توجه با گستردگی فعالیت‌های شهرداری تهران که کسب و کارهای بسیار زیادی را در دل خود جای می‌دهد. یکی از سازمان‌هایی که ما تصمیم به فعالیت با آن گرفته بودیم، فاوای(سازمان فناوری اطلاعات) شهرداری تهران بود. بنابراین در شش ماه گذشته به تدریج مذاکراتمان را با این سازمان جدی‌تر کردیم و جلسات مکرری بین طرفین برگزار شد. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که رویداد تهران هوشمند بهترین فرصت است که ما به شکل رسمی تعاملاتمان را با فاوای شهرداری تهران شروع کنیم. البته در گذشته تعاملاتی مانند رویداد تهران هوشمند یا تهران نوآور را با شهرداری تهران داشته‌ایم.»

رئیس مرکز توسعه تجارت فناوری افزود: «فن بازار تخصصی شهر هوشمند فعلا با تولیت شهرداری تهران و سازمان فناوری اطلاعات آن، افتتاح شد و آغاز به کار کرد اما هدف ما مشارکت تدریجی همه شهرداری‌های کلان‌شهرها و بعد کل کشور است.»

وی در مورد تعامل با شهرداری تهران و همکاری‌های آینده با دیگر شهرداری‌ها گفت: «ما کمک می‌کنیم تا دوستانمان در شهرداری به شبکه فن‌بازار ملی ایران ملحق شوند و از ظرفیت‌های گسترده‌ای که شبکه ملی فن‌بازار دارد و تنها هم متعلق به تهران نیست، استفاده کنند تا فن‌بازار شهر هوشمند راه‌اندازی شود. ضمن اینکه ما با دبیرخانه شهرداران کلان‌شهرها درارتباط هستیم. در مرحله بعد امید داریم که با تعامل با این دبیرخانه یکی از کلان‌شهرها را به فن‌بازار تخصصی شهرهوشمند اضافه کنیم. البته این نکته بسیار به خروجی رویداد تهران هوشمند بستگی دارد. اینکه کدام‌ یک از شهرداران بیشتر و سریعتر بخواهند که این ایده را در شهر خود عملیاتی کنند هم در پیوستن شهرشان به فن‌بازار تخصصی شهر هوشمند تاثیرگذاراست.»

صدرخانلو در مورد ضرورت ایجاد فن‌بازار تخصصی شهرهوشمند بیان کرد: «مشکل موجود در کسب و کارهای شهری، وجود سازمان‌های متعدد در این حوزه است. استارت‌آپ‌ها نمی‌دانند باید به کدام یک از آنها مراجعه کنند. همین پراکندگی باعث شده است که برخی از کسب و کارها شکل نگیرند. اما با ایجاد فن‌بازار تخصصی شهر هوشمند همه استارت‌آپ‌ها می‌دانند که اگر در این حوزه ایده‌ای داشتند می‌توانند به فن‌بازار مراجعه کنند و این فن‌بازار است که با سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط تعامل کرده و به استارت‌آپ‌ها کمک می‌کند که ایده‌شان را به سر منزل مقصود برسانند.»

وی افزود: «حوزه شهر هوشمند بازار بسیار گسترده‌ای برای فعالیت است. متاسفانه ارتباط و هم‌افزایی لازم بین عرضه و تقاضای فناوری، در این حوزه کسب و کاری اتفاق نمی‌افتد. یکی از دلایل آن فاصله بین عرضه کننده و تقاضاکننده فناوری است.ما به دنبال این هستیم که با برگزاری این رویدادها، فاصله‌ها را کم کنیم. فضایی فراهم شود تا شرکت‌های دانش‌بینان بتوانند با بازار، صنعت و سازمان‌های دولتی متقاضی ارتباط بگیرند.»

شهرداری تهران به یکی از بزرگترین شتابدهنده‌ها در حوزه شهر هوشمند تبدیل می‌شود

«پرویز حناچی» شهردار تهران در آیین افتتاحیه رویداد شهر هوشمند گفت: «قابلیت امروز کشور ما، جمعیت جوان و تحصیل‌کرده است. موضوع مهمی که می‌تواند برای کشور فرصت باشد و اگر برای آن برنامه‌ریزی نشود، تبدیل به تهدید شود. تبدیل کردن این مزیت به یک فرصت و قابلیت، حرکت هنرمندانه‌ای است که همه باید در مسیر ان مشارکت کنند تا اتفاق بیفتد.»

وی تصریح کرد: «وظیفه ما در شهرداری تهران علاوه به خدمت رسانی به شهروندان در زمینه اینترنت، ایجاد یک محیط کسب و کار امن در این حوزه هم هست. ما شاید تبدیل به یکی از اصلی‌ترین شتابدهنده‌ها در این حوزه خواهیم شد. ایجاد محیط مناسب برای کسانی که خدماتی بهتری به مردم ارائه می‌کنند در درجه اول توسط شهرداری تهران و بعد بخش خصوصی فراهم خواهد شد. لایحه‌ای به زودی به شورای شهر می‌دهیم که در آن فضای مناسبی را برای استارت‌آپ‌ها فراهم خواهیم‌کرد.»

شهردار تهران افزود: «شهرداری تهران برنامه مفصلی را طراحی کرده است که در جهت هوشمندسازی شهر حرکت کند. اصلی‌ترین اقدام که شاید تاثیر آن را در برنامه‌ها می‌بینید تشکیل شورای راهبردی تهران هوشمند متشکل از اشخاص حقیقی و حقوقی مجرب و تاثیر گذار در این زمینه است.»

شایان ذکر است؛ سومین‌ نمایشگاه و همایش تهران هوشمند ۱۸ و ۱۹ آذرماه با بیش از ۲۰ نشست تخصصی و کارگاه آموزشی داخلی و بین‌المللی با هدف «بررسی مسائل و چالش‌های شهرهای هوشمند» و «ارائه راهکارهای مفید و بیان تجربه‌ها در این حوزه توسط سیاست‌گذران، صاحب‌نظران و اساتید داخلی و خارجی»، در سالن‌ همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

«داده‌باز و حکمرانی هوشمند شهری» ، « آگاه‌سازی، آموزش و توانمندسازی شهروندان در حوزه شهر هوشمند» ، « مشارکت ذینفعان، بهره‌وری و اقتصاد پایدار مبتنی بر داده» ، « شهرنوآور و توسعه کسب و کارهای فناورانه بر پایه داده» ، « کلان‌داده، داده‌کاوی و استخراج داده‌های سودمند و قابل اعتماد» ،«شهر هوشمند و شاخص‌های ارتقای کیفیت زندگی در شهرها» ، «توسعه پایدار و چالش‌های محیط زیست شهری» ، « جابه‌جایی هوشمند، مدلسازی و تحلیل داده‌های حمل و نقل شهری» و «کاربردها و روندهای مبتنی بر هوش مصنوعی در خدمات شهری» ، از محورهای این رویداد بودند.

«سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، «محمد جواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، «پیروز حناچی» شهردار تهران، «محمد فرجود» مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران، « محسن هاشمی» رئیس شورای شهر ،« محمدرضا کلایی» شهردار مشهد و « کیونگ یول لی» دبیر کل سازمان Wego در آیین افتتاحیه سومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند حضور داشته و به ایراد سخنرانی پرداختند.

ارسال نظر