مأموریت Inspiration4 اسپیس ایکس تاریخ‌ساز شد!

مأموریت Inspiration4 اسپیس ایکس برای نخستین بار چهار خدمه عادی و غیرحرفه‌ای را به وسیله Crew Dragon عازم فضا کرد!

مأموریت Inspiration4 اسپیس ایکس تاریخ‌ساز شد!

مأموریت Inspiration4 اسپیس ایکس

جرد آیزاکمن، هیلی آرسینو، سایان پراکتر و کریستوفر سمبروسکی چهار فضانوردی هستند که به عنوان بخشی از مأموریت الهام بخش 4 از طریق کرو دراگون اسپیس ایکس به فضا پرتاب شده‌اند.

موشک فالکون رأس ساعت 8:02 بعد از ظهر (به وقت محلی) از سکوی پرتاب مرکز فضایی فلوریدا راهی آسمان شب شد. این نخستین مأموریتی است که خدمه آن شامل شهروندان خصوصی می‌شود که تخصصی در زمینه فضانوردی ندارند.

البته این چهار نفر پیش از موعد پرتاب، آموزش‌های مناسب را دیده‌اند. تمرین در دستگاه مرکزگریز و تجربه ریزگرانش در هواپیمای Zero-G جزء برنامه‌های آموزشی بوده است.

ده دقیقه پس از پرتاب، موشک فالکون به طور موفقیت‌آمیز به زمین فرود آمد. تقریبا دو و نیم دقیقه پس از فرود فالکون، دراگون کرو از فاز دوم جدا شد. در این لحظه، ویدیوی زنده‌ای از داخل کابین فضاپیما منتشر شده و عروسک سگ گلدن ریتریور در حالت شناور را نشان می‌دهد.

این عروسک، نماد بیمارستان تحقیقاتی اطفال سنت جود بوده و به یکی از اهداف اصلی مأموریت Inspiration4 اسپیس ایکس ، یعنی جمع‌آوری پول برای کمک به این بیمارستان اشاره می‌کند.

از این گذشته، مأموریت الهام بخش 4 به مردم نشان می‌دهد که فضا یک عرضه عمومی است و به مقام‌های دولتی و ابرثروتمندان بزرگ تعلق ندارد. همه می‌توانند به رؤیای مشاهده سیاره آبی از گستره سیاه‌رنگ فضا دست پیدا کنند.

ماجرای مسافران مأموریت الهام بخش 4

آیزاکمن در ماه فوریه پرواز اسپیس ایکس را خریداری کرده و سه صندلی آن را به افراد معمولی اهدا کرد. 200 میلیون دلار از این خرید برای کمک به بیمارستان پژوهشی سنت جود اختصاص یافته است.

دو صندلی به بیمارستان سنت جود ربط دارند. روی یکی از آن‌ها آرسینو و روی دیگری سمبروسکی می‌نشیند. آرسینو در کودکی توانسته سرطان استخوان را شکست دهد و حالا به عنوان دستیار پزشک در بیمارستان کار می‌کند.

افتخار نشستن روی صندلی به طور غیرمستقیم به سمبروسکی رسیده است. صندلی دوم مخصوص افرادی بوده که به سنت جود کمک مالی کرده‌اند. به قید قرعه، دوست سمبروسکی برای این صندلی انتخاب می‌شود. اما این رفیق شفیق فرصت پرتاب به فضا را به سمبروسکی می‌بخشد.

پراکتر نیز در یک رقابت آنلاین برنده صندلی چهارم شد. وی پروفسور زمین‌شناسی در کالج SMC بوده و نخستین زن سیاه‌پوستی به حساب می‌آید که به عنوان خلبان فضاپیما از جو زمین خارج شده است.

دراگون کرو به مدت سه روز در فضا می‌ماند و با سرعت 17 هزار مایل بر ساعت (معادل 27 هزار کیلومتر در ساعت) هر 90 دقیقه یک‌بار دور مدار می‌چرخد. این کپسول قرار است روز شنبه به زمین بازگشته و در ساحل فلوریدا بنشیند.

به نظر می‌رسد راه برای ورود شهروندان عادی به فضا باز شده و در آینده نزدیک شاهد رفت‌وآمد انسان‌های بیشتری با راکت و کپسول خواهیم بود.

ارسال نظر