ماه‌نورد قدیمی قصد خودکشی دارد!

ناسا اولین ماه‌نورد خود، VIPER را قربانی می‌کند تا به مطالعات انسان در زمینه یافتن آب در ماه، کمک کند. این ماموریت قرار است در اواخر سال 2023 آغاز شود.

ماه‌نورد قدیمی قصد خودکشی دارد!

زنده ماندن برای مدت طولانی در ماه غیرممکن است. نه تنها به این دلیل که فاقد جو است و دمای آن به شدت تغییر می‌کند، بلکه به دلیل اینکه نمی‌دانیم در سطح ماه آب مایع وجود دارد یا خیر.

ماه نورد VIPER ماموریت 100 روزه خودکشی در ماه خود را در اواخر سال 2023 آغاز می‌کند. هدف VIPER بررسی قطبِ جنوبِ ماه برای یافتن آب یا مناطق یخی است.

منطقه یخی در ماه، منطقه‌ایست که تراکم یخ در آنجا زیاد است و حجم آن ثبات دارد. این مناطق دقیقا مانند قطب شمال و جنوب کره زمین هستند.

ستاره‌شناسان می‌گویند هزاران منطقه یخی در قطب‌های ماه وجود دارد. مأموریت‌های قبلی مانند Lunar Prospector، این مقدار را اثبات کرده‌اند.

منطقه یخی ماه

مشکل اصلی این است که ما نمی‌دانیم مولکول‌های آبِ یخ زده در ماه را چگونه برای نوشیدن، حمام کردن یا سایر موارد آماده کنیم.

VIPER از سیستم طیف‌سنج نوترونی (NSS) برای اسکن خاک، به عمق حداکثر یک متر استفاده خواهد کرد. اگر هیدروژن پیدا کند، با استفاده از یک مته TRIDENT یک متری، خاک را نمونه‌برداری کرده و مورد بررسی قرار خواهد داد.

علاوه بر این، ماه‌نورد VIPER هر گرد و غباری را که به هوا پرتاب می‌کند، رصد می‌کند. به این وسیله، هیدروژن و دیگر مولکول‌ها را که می‌تواند نشانه‌ای از وجود منطقه یخی را نشان دهد، جستجو می‌کند.

VIPER

پس از اتمام مأموریت 100 روزه VIPER، ناسا باید به نتایج بسیار بهتری پیرامون مناطقِ یخیِ ماه رسیده باشد.

ممکن است ماه‌نورد نتیجه کار خود را نبیند زیرا پس از پایان ماموریت، قطبِ جنوبِ ماه به مدت 6 تا 9 ماه در تاریکی مطلق فرو می‌رود.

دانشمندان ناسا هنوز در حال تصمیم‌گیری بر سر این هستند که آیا VIPER را روی تپه‌ای که ممکن است بعد از 9 ماه نور خورشید دریافت کند و زنده بماند، رها کنند یا آن را به درون یک گودال ترسناک برانند و ببینند که آیا آب در آنجا پیدا می‌شود یا خیر.

ارسال نظر