هلیکوپتر نبوغ طولانی ترین پرواز خود را با موفقیت پشت سر گذاشت

رسانه کلیک - هلیکوپتر نبوغ (Ingenuity) ناسا شروع به جستجوی ماموریت‌های مریخ‌نورد Perseverance کرده و بعد از 8 بار پرواز، این‌بار چالش برانگیزترین پرواز خود را انجام داده است.

هلیکوپتر نبوغ طولانی ترین پرواز خود را با موفقیت پشت سر گذاشت

ناسا اعلام کرد: «چالش برانگیزترین پرواز موفقیت‌آمیز بوده است.»

پرواز شماره 9 این هلیکوپتر شامل بالاترین رکورد سرعت آن، یعنی حدود 11 مایل در ساعت بود که ناسا آن را «یک پرواز پرسرعت در جوی ناآشنا که ما را از مریخ‌نورد دور می‌کند» نامید.

ناسا در توصیف این برنامه پرواز اعلام کرد که در این ماموریت توانست منطقه‌ای از دهانه مریخ Jezero را به نام Séítah اسکن کند؛ جایی که اگر مریخ‌نورد به آنجا برود حتما در تپه‌های شنی غرق خواهد شد.

آژانس فضایی این پرواز را برای کمک به تیم علمی خود برای برنامه‌ریزی مسیر جدید مریخ‌نورد برنامه‌ریزی کرده است.

کن ویلیفورد، معاون دانشمند پروژه در ماموریت مریخ گفت: «پس از پایان کار هلیکوپتر نبوغ در منطقه Séítah، منطقه‌ای به نام Raised Ridges برای اهداف بالقوه علمی بررسی خواهد شد.»

در نهایت، ماموریت اصلی این است که مشخص شود آیا زندگی در مریخ تاکنون وجود داشته است یا خیر. ویلیفورد گفت: «برای این منظور، نبوغ اکنون واقعا یک پیشاهنگ است.»

وی افزود: «در حال حاضر می‌توانیم به همه جای مریخ پرواز کنیم و از نزدیک سنگ‌هایی را که فکر می‌کنیم بسیار جالب هستند، مورد بررسی قرار دهیم تا ارزش علمی آنها را بسنجیم. دیگر مجبور نیستیم منابع لازم را برای حرکت روی سطح مریخ تامین کنیم.»

ویلیفورد گفت: «ناسا همچنین می‌تواند از تصاویر هلیکوپتر نبوغ برای دسترسی زودهنگام به مطالعات مریخ استفاده کند.»

وی اضافه کرد: «با فرض اینکه تصاویر از کیفیت بالایی برخوردار هستند، می‌توانیم نظر دانشمندان و منجمان را به تصاویر جلب کنیم و بررسی‌های لازم را قبل از ورود مریخ‌نورد به مناطق جدید انجام دهیم.»

موشک مربوط به ماموریت مریخ 2020 که حامل مریخ‌نورد و هلیکوپتر بود، در 30 ژوئیه از فلوریدا پرتاب شد و این دو کاوشگر 18 فوریه در سیاره سرخ فرود آمدند. هلیکوپتر ناسا اولین پرواز تاریخی خود را 19 آوریل انجام داد.

ارسال نظر