همکاری آمریکا، اروپا و SpaceX برای پرتاب ماهواره پایش سطح آب اقیانوس‌ها

رسانه کلیک - آمریکا، اروپا، و آژانس فضایی  SpaceX در همکاری مشترک ماهواره Sentinel-6 Michael Freilich که ماموریت دارد سطح آب اقیانوس‌ها را پایش کند، به فضا فرستادند.

همکاری آمریکا، اروپا و SpaceX برای پرتاب ماهواره پایش سطح آب اقیانوس‌ها

با توجه به تغییرات آب و هوایی کره زمین، دانشمندان در حال کشف راهی برای پایش دقیق‌تر افزایش سطح آب دریا هستند. ناسا و آژانس فصایی اتحادیه اروپا (ESA)‌ برای پرتاب ماهواره ردیابی سطح آب اقیانوس Sentinel 6 Michael Freilich با آژانس خصوصی فضایی SpaceX همکاری کردند. این فضاپیما سطح آب ۹۰ درصد دریاهای آزاد و اقیانوس‌هاس سطح کره زمین را به مدت 28 سال با جزئیات بسیار زیاد و دقت ۱ سانتی‌متر اندازه‌گیری می‌کند.

این ماهواره علاوه بر پایش سطح آب اقیانوس‌ها با ردیابی جریان‌های اقیانوس در سراسر جهان، پیش‌بینی‌های هواشناسی را بهبود می‌بخشد و بر همین اساس می‌تواند بسیار به صنعت کشتی‌‌رانی کمک کند. نام این ماهواره برگرفته از نام مدیر سابق و فقید بخش علوم زمین ناسا، قهرمان علوم زمین و مطالعات اقیانوس گرفته شده است.

Sentinel-6 Michael Freilich در آینده یک همراه هم خواهد داشت. یک ماهواره دوقلو ، Sentinel-6B که قرار است در سال 2025 به مدار پرتاب ‌شود. بر اساس گفته‌های ناسا این ترکیب باید به برقراری سابقه آب و هوایی برای کشتی‌ها در یک دهه آینده کمک کند. البته حدود یک سال طول میکشد تا ماهواره اولیه از پایه‌های خود، Jason-3 ، جدا شود.

این زمان بندی به نظر ایده‌آل می‌آید. انتظار می‌رود دولت آینده آمریكا كاملاً دانش اقلیمی و تغییرات آب و هوایی را به رسمیت بشناسد و یك ماهواره پیشرفته می تواند به دولت كمك كند تا تصمیمات سیاسی را با آگاهی بیشتری بگیرد.

این ماهواره که بمشترکا توسط آژانس فضایی ایالات متحده (NASA) و اتحادیه اروپا (ESA) با هدف پایش دقیق افزایش سطح آب دریاهای آزاد و اقیانوس‌ها، دیروز ساعت ۸:۴۷ دقیقه به وقت ایرات با موشک SpaceX Falcon 9 از موشک SpaceX Complex 4E در پایگاه نیروی هوایی Vandenberg در کالیفرنیا پرتاب شد.

ارسال نظر