وزارت بازرگانی آمریکا TikTok و WeChat را تحریم کرد

رسانه کلیک - پس از جدال‌های بسیار، اکنون وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا نیز دو اپلیکیشن چینی TikTok و WeChat را از تاریخ یکشنبه 20سپتامبر تحریم می‌کند.

وزارت بازرگانی آمریکا TikTok و WeChat را تحریم کرد

وزارت بازرگانی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که TikTok و WeChat را از یک‌شنبه تحریم می‌کند. هرچند، TikTok در شروع این تحریم‌ها خیلی تحت تأثیر قرار نمی گیرد (این به بدین معنا است که اگر شهروندان آمریکا برنامه را نصب کرده باشند، به کار خود ادامه می دهد، اما هیچ به روزرسانی برای آن دریافت نخواهند کرد اما اگر برنامه را نصب نکرده باشند امکان نصب آن از هیچ فروشگاه اینترنتی وجود ندارد).

WeChat اما با محدودیت های شدیدتری روبرو است. این وزارت‌خانه با اعمال قوانین جدید خود هرگونه انتقال ترافیک اینترنت از WeChat یا استفاده از هر کد یا خدمات از برنامه، از جمله انتقال وجوه و پردازش پرداخت ها را غیرقانونی می داند.

این محدودیت‌های برای TikTok کمی دیرتر اعمال خواهد شد و اگر صاحب امتیاز این برنامه، ByteDance، تا تاریخ 12نوامبر بر سر واگذاری امتیاز کاربران آمریکایی این برنامه به یک شرکت آمریکایی توافق نکند این محدودیت‌ها برای این برنامه نیز اعمال خواهد شد. به نظر می‌رسد این مهلت برای سریع‌تر پیش‌بردن مذاکرات بین شرکت‌های آمریکایی و ByteDance در نظر گرفته شده باشد. هرچند که ممکن است روند مذاکره را برخلاف مقصود اصلی کند و یا مختل کند.

طبق خبرهای پیشین این شرکت آمریکایی اوراکل بود که توانست در گفتگوهای فروش، رقیب خود، مایکروسافت را از دور خارج کند، اما چند روز پیش CGTN (ایستگاه تلویزیونی انگلیسی زبان متعلق به چین) گزارش داد که ByteDance قصد فروش TikTok به یک شرکت آمریکایی را ندارد. اکنون اما منابع کاخ سفید ادعا می کنند که پرزیدنت ترامپ از شرایط قرارداد اوراکل / ByteDance راضی نیست و قصد دارد این توافق را متوقف کند.

البته تحریم‌های فعلی TikTok و WeChat را فعلا در ایالات متحده ممنوع خواهد کرد و تأثیری در عملکرد هیچ یک از این دو برنامه در نقاط دیگر دنیا نخواهد داشت زیرا حتی شرکت های آمریکایی هم مجاز به معامله با ByteDance در خارج از ایالات متحده هستند. در غیر این صورت ممکن است گوگل و اپل مجبور به حذف برنامه ها از فروشگاه های خود در سطح جهانی شوند.

وزیر تجارت و بازرگانی ایالات متحده، ویلبر راس گفت: «اقدامات امروز بار دیگر ثابت می کند که رئیس جمهور ترامپ تمام تلاش خود را برای تضمین امنیت ملی ما و محافظت از آمریکایی ها در برابر تهدیدهای حزب کمونیست چین انجام خواهد داد. به دستور رئیس جمهور ، ما ضمن مبارزه با جمع آوری مخرب اطلاعات شخصی شهروندان آمریکایی ، برای حفظ ارزش‌های ملی‌، هنجارهای مبتنی بر قوانین دموکراتیک و اجرای تهاجمی قوانین و مقررات ایالات متحده‌، اقدامات مهمی را انجام داده‌ایم.»

ارسال نظر