نگاهی به سیر تحول خودروهای برقی

کلیک - خودرو های برقی، اختراعی بسیار مهم در صنعت خودرو به حساب می آید که از گذشته تا به امروز پیشرفت های زیادی داشته است. با ما همراه باشید تا سیر تحول خودرو های برقی از سال ۱۸۰۰ تا به امروز را بررسی کنیم.

نگاهی به سیر تحول خودروهای برقی

شرکت های زیادی نظیر، جنرال موتورز،Volkswagen،Daimler AG در صنعت تولید خودرو و هم چنین خودرو های برقی دستی دارند. بدون شک برترین نام در زمینه تولید خودرو های برقی تسلا است. تسلا توانسته بازار خودرو های برقی را کاملاً با قدرت در دست بگیرد. با ما باشید تا تاریخ پیدایش خودرو های برقی را بررسی کنیم.

ورود خودرو های برقی اواخر دهه ۱۸۰۰ و اوایل دهه ۱۹۰۰

نگاهی به سیر تحول خودروهای برق

عکسی که مشاهده می کنید، توماس ادیسون در کنار خودرو برقی در سال ۱۹۱۳ است.

آغاز دهه ۱۸۰۰ میلادی شروع ورود خودروهای برقی به بازار آمریکا، بود. در واقع در سال های ۱۸۹۹ تا ۱۹۰۰ چیزی حدود ۲۸ درصد از مجموع ۴۱۹۲ خودرو تولید شده در آمریکا، خودرو های برقی بودند. ارزش سود حاصل از فروش ماشین های برقی در این سال ها از مجموع سود ماشین های بنزینی و بخاری بیشتر بود.

حتی در اوایل دهه ۱۸۰۰ هم خودرو های برقی مزیت‌هایی نسبت به خودرو های بخاری و بنزینی داشتند

نگاهی به سیر تحول خودروهای برق

اتومبیل های بنزینی، به صورت دستی شروع به حرکت می کرد، و هنگام نشستن در داخل اتومبیل بوی بنزین در اتاق می پیچید و هم چنین رانندگی با اتومبیل های بنزینی در آن زمان سخت تر از اتومبیل های برقی بوده است.

در سال ۱۹۳۵، توجه از سمت خودرو های الکتریکی برداشته شد و دوباره به سمت خودرو های بنزینی و احتراقی رفت.

نگاهی به سیر تحول خودروهای برق

بازه زمانی موفقیت خودرو های برقی درحدود سال های ۱۹۰۰ از سال های ۱۹۲۰ تا ۱۹۱۲ ادامه داشته است. با ورود هنری فورد و ساخت خودرو های سوخت گاز با قدرت بیشتر و قیمت ارزان تر، بازی به ضرر خودرو های برقی پیش رفت. به عنوان مثال در سال ۱۹۱۲، خودرو برقی roadster قیمتی برابر با ۱۷۵۰ دلار داشت در حالی که یک خودرو با سوخت گاز قیمتی معادل با ۶۵۰ دلار داشت.

در سال های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰، خودرو های برقی دوباره رشد کردند

نگاهی به سیر تحول خودروهای برق

عکس بالا مربوط به اولین سمپوزیوم توسعه خودرو های برقی در مقابله با آلودگی هوا است که در سال ۱۹۷۳ تشکیل شده.

آلودگی هوا دلیل اصلی بازگشت به ایده خودرو های برقی بود، موضوعی که امروزه بسیاری از کشور ها با آن درگیر هستند. در سال ۱۹۷۰ مجموعه Clean Air Act تأسیس شد که این مجموع بر روی استاندارد های کیفیت هوا بررسی‌های انجام می داد تا هوا همیشه در وضعیت سالم باقی بماند. تحریم نفتی اوپک در سال ۱۹۷۳ نیز باعث افزایش قیمت بنزین شد، در نتیجه تمام این عوامل باعث شد تا افراد به سمت تولید و گسترش خودرو های برقی بروند. در سال ۱۹۶۷ کنگره آمریکا بودجه اختصاصی را برای تولید و توسعه خودرو های برقی در نظر گرفت.

شرکت Vanguard در دهه ۱۹۷۰ بازار تولید خودرو های برقی را در دست گرفت و توانست بیش از ۲۰۰۰ خودرو برقی را وارد بازار کند.

نگاهی به سیر تحول خودروهای برق

اتومبیل مینیاتوری که در تصویر بالا مشاهده می کنید، سرعتی بالای ۴۴ مایل در ساعت دارد. تا سال ۲۰۱۱، شرکت Citicar توانسته بود بازار خودرو های برقی را به خوبی در دست بگیرد تا اینکه تسلا به خوبی تمام شرکت ها و برند ها را پشت سر گذاشت.

خودرو برقی کوچک الکار

نگاهی به سیر تحول خودروهای برق

خودرو کوچک الکار، تولید شرکت Zagato بود، این خودرو در آمریکا با نام الکار فروخته می شد. الکار سرعتی برابر با ۴۵ مایل در ساعت داشت، در زمان شارژ کامل سرعت الکار به ۶۰ مایل در ساعت هم می رسد. قیمت الکار بین ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ دلار بود.

خودرو های برقی فقط در آمریکا تولید و استقبال نشد، در سال ۱۹۷۲،BMW خودروی برقی را برای افتتاحیه بازی های تابستانی المپیک رونمایی کرد.

نگاهی به سیر تحول خودروهای برق

شرکت BMW خودرو ۱۶۰۲ E را در المپیک تابستانی ۱۹۷۲ رونمایی کرد. دوازده باتری برای تأمین انرژی، موتور الکتریکی با قدرت ۴۲ اسب بخار، از ویژگی های خودرو برقی BMW بود و بالاترین سرعت این خودرو نیز ۶۲ مایل در ساعت بود.

شکست دوباره بازار خودروهای برقی در سال ۱۹۷۰

نگاهی به سیر تحول خودروهای برق

تصویر بالا، خودرو برقی RT1 در واشنگتن، سیاتل است که عکس مربوط به سال ۱۹۷۰ می باشد.

محدودیت در تنوع و سرعت، توجه کاربر را از سمت خودرو های برقی دور کرد و در سال ۱۹۷۰ بار دیگر خودرو های برقی مورد کم توجهی قرار گرفتند.

در دهه ۱۹۰۰، مقررات مربوط به انتشار گازهای گلخانه‌ای بار دیگر خودرو سازان را مجبور کرد که نگاهی به خودرو های برقی بیندازند.

نگاهی به سیر تحول خودروهای برق

تصویر بالا عکسی مربوط به سال ۱۹۹۶ در کارخانه جنرال موتورز است که کارگران در حال بررسی موتور یک خودرو برقی هستند.

سال های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۲، سال های خوبی برای صنعت خودرو های برقی بود. انتشار بیانیه هایی در رابطه با محیط زیست و انتشار مقررات گازهای گلخانه ای، سازندگان را مجبور کرد تا دوباره به سمت تولید خودرو های برقی بروند.

مشهور ترین خودرو برقی سال EV1 GM

نگاهی به سیر تحول خودروهای برق

در سال ۱۹۹۶، شرکت GM بیش از ۱۱۱۷ خودرو برقی EV1 را وارد بازار کرد. این خودرو فقط در ایالت های کالیفرنیا، آریزونا، جورجیا عرضه می شد. خودرو برقی EV1 با هر بار شارژ،۱۰۰ مایل رانندگی می کرد و رنج سرعت این خودرو برقی هم ۶۰ مایل در ساعت بود.EV1 ایده پرسودی برای GM نبود و پس از به فروش رسیدن تولید اول این خودرو برقی شرکت GM دیگر دست به تولید این مدل از خودرو های برقی خود نزند.

رشد شرکت تویوتا، توجهان را به سمت خودرو های بنزینی برد

نگاهی به سیر تحول خودروهای برق

شرکت تویوتا در سال های فعالیت خود خودروی برقی با نام پریوس را تولید کرد، پریوس در سال ۱۹۹۷ در ژاپن و در سال ۲۰۰۰ در سراسر دنیا به فروش رسید،۵۰۰۰۰ دستگاه خودرو برقی پریوس در سراسر جهان به فروش رسید ولی این عدد تویوتا را راضی نکرد و شروع به افزایش تولید خودرو های بنزینی کرد.

سال ۲۰۰۶ شرکت تسلا خبر عرضه خودرو برقی با سرعت ۲۰۰ مایل در ساعت را منتشر کرد.

نگاهی به سیر تحول خودروهای برق

در سال ۲۰۱۱، شرکت تسلا خودرو Roadster را به بازار عرضه کرد که توانایی رانندگی با سرعت ۲۴۰ مایل در ساعت را داشت و قیمت آن هم برابر با ۱۰۰۰۰۰ دلار بود.

در سال ۲۰۱۰، نیسان خودرو برقی ساخت

نگاهی به سیر تحول خودروهای برق

نیسان لیف، خودرو برقی پرطرفداری بود، تسلا S مدتی بعد از نیسان لیف به بازار عرضه شد.

نیسان لیف با سرعت ۱۰۰ مایل در ساعت تنها با قیمت ۳۰۰۰۰ دلار به فروش می رسید، به همین دلیل مشتریان زیادی پیدا کرد. در سال ۲۰۱۶ آمار فروش نیسان لیف در سراسر جهان به ۲۵۰۰۰۰ عدد رسید.

در ژوئن ۲۰۱۲، تسلا مدل S رونمایی شد

نگاهی به سیر تحول خودروهای برق

تسلا S تحولی در دنیای خودرو های برقی ایجاد کرد، تسلا S با هر بار شارژ ۲۶۵ مایل رانندگی می کرد و باتری ۸۵ کیلوواتی داشت. تسلا قول داده بود تا ۲۰۱۱ تسلا S را وارد بازار کند، هرچند که تسلا S در نیمه اول ۲۰۱۲ وارد بازار شد.

در سال ۲۰۱۶، شرکت GM خودرو برقی Chevy Bolt را عرضه کرد

نگاهی به سیر تحول خودروهای برق

شرکت GM تاریخچه ای درخشان در زمینه تولید خودرو های برقی دارد،Chevy Bolt اولین خودرو برقی بود که با هر بار شارژ ۲۰۰ مایل رانندگی می کرد.

تسلا بار دیگر بازار را در دست می گیرد، تسلا مدل ۳ اواخر سال ۲۰۱۷ عرضه می شود.

نگاهی به سیر تحول خودروهای برق

تسلا مدل ۳، با Chevy Bolt رقابت می کند. تسلا در حال تمرکز بر روی تولید خودرو های لوکس و رده بالا است، برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ شاهد اولین خودرو لوکس برقی تولید شرکت تسلا خواهیم بود. تسلا پروژه تولید خودرو دیگر با عنوان مدل Y را در دست دارد.

فولکس واگن تا سال ۲۰۲۰ خودرو برقی می سازد

نگاهی به سیر تحول خودروهای برق

شرکت فورد اعلام کرده قصد دارد ۱۳ خودرو الکتریکی جدید را در ۵ سال آینده وارد بازار کند، مرسدس و ولوو نیز قصد دارند تا سال ۲۰۱۹ خودرو های برقی به بازار عرضه کنند و فولکس واگن هم اعلام کرده تا سال ۲۰۲۰ خودرو برقی مفهومی را وارد بازار می کند.

ارسال نظر