مسیر حرکتی پرپیچ و خم چارچرخ در میان مافیای خودرو!

رسانه کلیک - چارچرخ همانطور که از نامش پیداست، در زمینه خودرو خدماتی ارایه می‌دهد؛ خدماتی که گه گاه مسیرش را با انواع مافیای این صنعت رو در رو می‌کند و چالش‌های حرکتی زیادی برایش رقم می‌زند.

مسیر حرکتی پرپیچ و خم چارچرخ در میان مافیای خودرو!

در میان تیم‌های برتری که در الکامپ 98 برگزیده شدند؛ چارچرخ بنا به چالش‌هایی که در مسیر حرکتش دارد، جذابتر از سایرین مسیرش را ادامه می‌دهد. تیمی که با موانع زیادی روبه‌رو است و در تلاش است بدون اینکه کم بیاورد به انتهای مسیر موفقیت برسد. در این گزارش پای صحبت‌های هفتمین تیم برتر الکامپ نشستیم و از هر دری گفتیم و شنیدیم.

مهرداد صادق زاده، بنیانگذار چارچرخ پاسخ‌گوی سوالات ماست. مهرداد در رابطه با ورودش به دنیای استارتاپی می ‌گوید: «ورود من به دنیای استارتاپ به شروع کارم در سال 89 برمی‌گردد که با ایده یک شرکت مشاوره کلید خورد. بخش استارتاپی شرکت در محصولات رسانه‌­ای ماخلاصه شده بود. در آن سال با برنامه‌ریزی به محصولی رسیدیم برای رسانه‌­ای شدن شرکت‌ها و کسب و کارها بر بستر شبکه های اجتماعی، کاری که امروزه نه ­تنها استارتاپی محسوب نمی‌شود؛ بلکه شرکت‌های بزرگ با درآمدهای میلیاردی در این حوزه مشغول بکارند. با تمام این اوصاف نیم نگاهی به آن سالها، نشان می‌دهد میزان گسترش شبکه‌های اجتماعی و پذیرش آن­ها توسط کسب و کارهای کوچک و متوسط چالش­های خاص خودش رو به همراه داشت.»

تولد چارچرخ

صادق‌زاده که تجربه همراهی با تپسی را در کارنامه کاری خود دارد، ادامه می‌دهد: «سال 95 همراه با تیم اولیه تپسی همراهی من در یکی از استارتاپ­های به نام کشور شروع شد و پس از گذشت یک سال توانستیم به یکی از بزرگترین استارت­اپ‌های کشور و دومین استارتاپ حوزه حمل و نقل در کشور تبدیل شویم. در ادامه خدمات خودرو چارچرخ از پاییز 97 در دسترس عموم قرار گرفت، اما ایده این سامانه نزدیک به دو سال پیش­تر در حیاط دانشگاه شریف با یکی از دوستانم که دانشجو کامپیوتر بود، مطرح شد و بعد با دوستان نزدیکم که دانش آموختگان دانشگاه شریف و تهران هستند شروع به جمع آوری اطلاعات کردیم و فعالیت جدی جهت توسعه محصول از تیرماه سال 1396 آغاز شد.»

مهرداد معتقد است چارچرخ را بطور خلاصه می‌توان" سامانه هوشمند مدیریت و خدمات خودرو " تعریف کرد و در رابطه با تیم چارچرخ می‌گوید: «تیم ما تقریبا دو سال پیش با 4 نفر تشکیل شد و در حال حاضر بعد از گذشت دو سال، 13 نفر در مجموعه چارچرخ مشغول به کار هستند. تیم ما در چند گروه تخصصی در قالب تیم های فنی و نرم افزاری، عملیات، ارتباطات، بازاریابی و منابع انسانی در حال فعالیت هستند. در این میان تیم کسب و کار : من ، سامان موسوی. تیم بازاریابی: پریا حیدری، مصطفی جرجانی، سروش احمدزاده. در تیم پشتیبانی : حانیه زمانی، متین عالی‌قدر، نازنین اشرفی، مجید لطفی، در تیم عملیات: ساسان طریقت، میثم جبرئیلی، در تیم تکنولوژی: مهدی یوسفی، علیرضا خواجوی، سهند میرزایی مشغول فعالیتیم. ضمن اینکه سهراب مستقیم و رضا آقارحیمی به عنوان دیگر اعضا تیم اولیه بودند.»

بنیانگذار چارچرخ در رابطه با چارچرخ می‌گوید: «چارچرخی‌ها می‌دانند حالی که وقتی ماشینمان در ترافیک، تو راه جلسه، اول صبح و . . . با بوق اعتراضی راننده های پشتی متوقف می‌شود، چیست! بنا بر همین دلیل همین بزرگترین تمرکز ما حول محور پشتیبانی و عملیات دور می‌زند. تیم پشتیبانی از همان ابتدا در کنار کاربر است تا آرامش خاطر و درک شرایط را راحت­تر کنند و تیم عملیات کمک می‌کند تا در اسرع وقت تعمیرکار مناسب بالای سر ماشین حاضر شود. هدف تیم بازاریابی رساندن خبر وجود چنین سامانه­‌ای به گوش حداکثر کاربرهای هدف است و در تیم جذب تلاش می­‌شود بهترین تعمیرکاران خودرو در سطح شهر رو به سامانه اضافه کنیم.»

چارچرخ

چارچرخ در الکامپ

صادق زاده در روایت حضور تیمش در الکامپ 98 می‌گوید: «ما با اینکه از تفاوت­‌های "چارچرخ" نسبت به سایر پلتفرم های خدمات خودرو مطلع بودیم و کاملا در جریان این نکته بودیم که "چارچرخ" در کنار تامین خدمت با تکنولوژی کمک می‌کند هر دارنده خودرویی بهتر از خودروی شخصیش نگهداری کند و از اطلاعات کاربردی در این زمینه هم مطلع شود. اما همیشه نگران این بودیم که شبیه سایر ارائه دهنده خدمات دیده شویم، اما خوشبختانه این فرصت فراهم شد که بتوانیم سایر مزایای سامانه­ را برای داورها شرح دهیم.»

می‌پرسم: استقبالی که در نمایشگاه از چارچرخ شد، چقدر این امکان را برایتان تمدید کرد که احتمالا در لیست برترین ها قرار بگیرید؟ صادق‌زاده در پاسخ می‌گوید: «نمایشگاه فرصت مناسبی بود که سایر فعالان در این حوزه را دیده و با امکاناتشان آشنا شده و مزایای "چارچرخ" رو نسبت به سایرین تمیز دهیم. یکی از مزایای نمایشگاه این بود که امکان معرفی رو در رو به مخاطب را به ما می داد و از نظر بازدیدکننده ها متوجه می شدیم که امکاناتی که فراهم کرده‌ایم مورد توجه کاربرها واقع شده است. این موضوع دلگرمی زیادی به ما داد و یه ما این بینش را داد که در میان تمام فعالان این حوزه متفاوت هستیم و امکان تبدیل شدن به برترین­ برای چارچرخ وجود دارد.»

مهرداد اضافه می‌کند: «حضور در لیست برترین‌های الکامپ کمک بسیار بزرگی جهت بیشتر شناخته شدن چارچرخ در اکوسیستم استارتاپی ایران کرد و به نوعی گام بلند بعدی که برای پیشرفت نیاز داریم، این است که بتوانیم به طور گسترده وارد فاز تبلیغات شویم و بازاریابی خود را به شکل وسیع تری انجام دهیم. ایمان داریم که اگر اطلاع رسانی وسیعی در اختیار عموم مردم قرار دهیم، مردم از داشتن خدمات سریع، با کیفیت و ارزان همیشه استقبال خواهند کرد.»

بنیانگذار چارچرخ تصریح می‌کند: «"چارچرخ" آمادگی کامل خود را برای تامین خدمات خودروی ناوگان حمل ونقلی تهران و البرز را اعلام می‌کند. در همین راستا تعامل و کانال­‌های تکنولوژیکی را برای انواع استارتاپ­‌ها و سازمان­‌ها تعبیه کرده­ است.»

چارچرخ چه خدماتی دارد؟

صادق زاده در رابطه با خدماتی که چارچرخ ارایه می کند می گوید: « خدمات چارچرخ شامل این موارد است:

  1. نزدیک‌ترین "تعمیرگاه منصف و حرفه‌ای" را روی نقشه معرفی می‌کند.
  2. در شرایط اضطراری "امدادگر حرفه‌ای سیار" در محل ارسال می‌کند.
  3. اگر در راه بمانید، با لمس یک دکمه "خودروبر" دریافت می‌کنید.
  4. برای نگهداری بهتر خودرو سرویس‌های دوره‌ای را به شما هوشمندانه "یادآوری" می‌کند.
  5. آموزش ابتدایی تعمیرات خودرو را نیز در "چراغ خاموش" دارد و دیگر قابلیت‌هایی که با دانلود نرم افزار قابل مشاهده است...»

اپلیکیشن چارچرخ

چالش‌ها و مشکلات

بنیانگذار چارچرخ در رابطه با چالش‌های مسیرشان می گوید: «باتوجه به ارائه خدمات اضطراری، ارائه به موقع و سریع خدمت با کیفیت مهمترین چالش تیم ماست. به ویژه که این نوع از سرویس اضطراری و سریع تا به امروز تنها توسط تیم چارچرخ ارائه می‌‏شود، که علاوه بر افتخار بار مسئولیتی زیادی رو به وجود می‌‏آورد. روبرو شدن با آدم‏‌ها در شرایط اضطراری که معمولا از لحاظ روحی در شرایط خوبی نیستند، ما را ملزم به سنجیدن همه جوانب کار و رعایت احتیاط می‏‌کند.»

او ادامه می‌دهد: «یکی دیگر از مشکلاتی که چارچرخ و با تقریب خوبی سایر استارتاپ ها با آن دست به گریبانند؛ قوانین و عدم همکاری شرکت های بالا دستی، ارگان­‌های صادر کننده مجوز و ...است. حال این مشکلات را در حوزه‌­ای بزرگ مانند خودرو و خدمات خودرو بررسی کنید به راحتی متوجه خواهید شد که چه جبهه‌ه­ای نسبت به چارچرخ و سایر ارائه دهنده خدمات خودرو در کشور وجود دارد. حوزه‌ای سنتی با درآمد زیاد و وجود انواع مافیا در حوزه های مختلفش مسیر حرکت بسیار دشوار شود.»

تیم چارچرخ

آینده چارچرخ

صادق‌زاده در انتها با اشاره با اشاره به برنامه‌های آینده چارچرخ می‌گوید: «یکی دیگر از دغدغه های ما در چارچرخ فراهم آمدن بستری برای اشتغال زایی بیشتر برای افرادی است که در زمینه خدمات خودرو فعالیت می کنند. بخصوص نیروهای جوان و کسانی که به تازگی دوره‌‏های فنی و حرفه ای را پشت سر گذاشته اند. نیروهای جوانی که حال بواسطه تخصص فنی­شان در زمینه خدمات خودرو تنها با داشتن یک گوشی هوشمند تلفن همراه و یک موتورسیکلت می توانند برای خود بستر کاری متناسب با شرایط زمانی و مکانی مختص خود بوجود آورند.

چارچرخ شرکت خلاق صادراتی معرفی شده و در نظر دارد وارد بازار بین المللی شود و در این راستا نیاز به حمایت مادی و معنوی سازمان های دولتی دارد. امیدواریم با توجه به حضور در برترین های الکامپ و خلاق بودن شرکت، مورد حمایت بیشتری قرار بگیریم.»

ارسال نظر