۱۰باز طراحی فاجعه از خودروهای مطرح دنیا

یکی از اشتباهاتی که عمدتا منجر به سرافکندگی صنایع خودروسازی می شود کپی برداری از محصولات پرفروش و محبوبشان است که نه تنها خوب نبوده بلکه بعدها جنجالی نیز شده است.

۱۰باز طراحی فاجعه از خودروهای مطرح دنیا

کلیک- هر چند سال یک‌بار خودروسازها یک مدل محبوب تولید می کنند که بسیار مورد توجه قرار می گیرد، بعد از گذشت چند سال و با به یادآوری این محبوبیت وسوسه می‌شوند که چرا این مدل را باز طراحی نکنند؟ همین فکر منجر به بازطراحی هایی می شود که نه تنها خوب نبوده بلکه به نوعی جنجالی و بحث‌برانگیز شده اند. در لیست زیر به معرفی ۱۰ خودرو از جنجالی‌ترین بازطراحی‌های سال‌های اخیر اشاره کرده ایم. برخی موارد نشان دهنده‌ی تصمیمات بزرگ هستند درحالی‌که برخی دیگر نیز به چند سال زمان نیاز دارند.

مزدا MX-5 میاتا
مزدای ژاپنی همیشه پیشرو در فناوری بوده است .اولین و دومین نسل این خودرو زندگی جدیدی را به این رودستر ژاپنی بخشید. این خودرو علیرغم اینکه پرفورمنس دیوانه‌واری نداشت بین مردم بسیار محبوب شد. مزدا روی سبک‌وزن بودن و هیجان رانندگی تمرکز کرده است؛ اما وقتی نسل سوم این خودرو وارد بازار شد امید مردم تبدیل به یأس شد، مردم و منتقدین بجای طراحی خوب و صیقلی و روان شاهد خودرویی حبابی شکل بودند. به منظور بدتر شدن شرایط مدل میاتا NC سنگین‌تر نیز شده بود که باز هم فقط می توان نام ناامیدی را بر آن گذاشت.

مزدا MX-5 میاتا

تویوتا کرولا
مردم کرولا را به عنوان یک سدان محافظه‌کار و بادوام و البته قابل‌ خرید می‌شناسند. وقتی که تویوتا تصمیم گرفت که استایلی گیراتر و خاص تر را به کرولا ببخشد نتیجه‌ی کار منجر به نتایج و نظرات متفاوتی گردید؛ اما این خودرو تنها مدلی نیست که در خط تولید تویوتا تغییرات قابل‌توجهی داشته است. حتی کمری نیز در سال‌های اخیر گیراتر شده و به نظر می‌رسد که این خودروساز ژاپنی برنامه‌ای برای تغییر دوباره ندارد.

 تویوتا کرولا
سوبارو WRX STI
از سوبارو بعید بود که چنین اشتباهی بکند، برای چندین دهه سوبارو WRX جنگی سپر به سپر با میتسوبیشی لنسر اوولوشن داشته و البته سیستم چهارچرخ محرک را به همراه پیشرانه‌ای توربو ارائه می‌کند. تا چندین سال این خودرو ظاهری غیرقابل اشتباه داشته تا اینکه مدلی معرفی شد که تمام گذشته اش را خراب کرد. نمای جلوی برجسته‌ی مدل قبلی که بسیار طرفدار داشت به یکباره با ظاهر کودکانه و محافظه کارانه‌ی جدید جایگزین شده و بسیاری از مالکان سوبارو شگفت زده شدند که چه اتفاقی افتاده است. خوشبختانه جدیدترین WRX STI به ریشه‌های قدیمی خود بازگشته اگرچه که هنوز هم طرفداران ناامید از این هستند که چرا مدل تولیدی شباهت زیادی به مدل مفهومی نداشته و چرا هاچبک نیست.

سوبارو WRX STI
تویوتا پریوس
در مورد تویوتا پریوس شایعاتی وجود داشت، این شایعات می گوید که پریوس جدید با تأخیر عرضه شد چراکه مدیرعامل تویوتا طراحی این خودرو را نپسندیده بود و گفته بود که طراحی خودرو به حد کافی گیرا و شیک نیست. پس‌ازاین پریوس جدید با ظاهری که قطعاً جالب توجه است معرفی گردید با دیدن خطوط و زوایای تیز جلوی خودرو این حقیقت را درمی‌یابید که تویوتا تلاش داشته تا تصویر جدیدی از پریوس ارائه کند. همچنین به نظر می‌رسد که تویوتا فهمیده که شاید در طراحی پریوس کمی زیاده‌روی کرده چراکه نسخه پلاگین هیبرید با نام پریوس پرایم طراحی جلوی محافظه کارانه‌ای دارد.

 تویوتا پریوس
جیپ چروکی
جیپ چروکی محبوب اشتباه بزرگی انجام داد و آن ظاهر خشن خود را که برای رانندگان دنیا دلپذیر و زیبا بود را تبدیل به چیزی کرد که طرفدارانش از آن بیزار بودند. کمپانی جیپ چروکی با تغییر در آن ظاهر جعبه‌ای شکل سنتی جای خود را به طراحی نرم‌تر و منحنی‌تری داده و البته باعث تردید و دودلی در طرفداران شده است. از زمانی که برند جیپ تأسیس شده مدل‌های ساخت آن به خاطر توانایی‌های آفرود شناخته می‌شود اما چروکی بیشتر شبیه شاسی بلندهای عادی خانوادگی است؛ و شاید همین نکته است که باعث شده چروکی فروش خوبی داشته باشد.

جیپ چروکی
ب ام و M3/M4
البته چیزی که مدل‌های M3/M4 ب ام و را جنجالی کرده خیلی به بحث زیبایی شناختی آن مربوط نمی‌شود. ب ام و تصمیم گرفت که پیشرانه تنفس طبیعی ۸ سیلندر خود را کنار گذاشته و از نسخه ۶ سیلندر توربو استفاده نماید. بسیاری از افراد با مدل‌های M3/M4 کنار آمدند اما برخی نیز مدل‌های M3 E90 و E92 را بیشتر دوست دارند چرا که آخرین نمونه‌های استفاده کننده از نیروگاه ۸ سیلندر تنفس طبیعی هستند.

 ب ام و M3/M4
پورشه ۹۱۱
حتماً شنیده‌اید که می‌گویند پورشه ۹۱۱ به سختی تغییر می‌کند اما نسل ۹۹۶ این خودرو تغییرات زیادی داشته است. از این زمان بود که پورشه اولین ۹۱۱ آب‌خنک را معرفی کرد و البته در طراحی خودرو نیز تغییراتی را لحاظ نمود؛ بنابراین اگر شما مدل ۹۹۳ را نگه داشته‌اید هم‌اکنون مدلی کلکسیونی است. ۹۹۶ همچنین آغازکننده‌ی سنت پورشه در ساخت نسخه‌های گوناگون این خودرو است و ۹۹۶ ۱۶ مدل مختلف دربردارنده‌ی توربو S،GT3،GT3 RS و GT2 داشته است. هم‌اکنون مدل‌های پورشه ۹۱۱ ترکیبی گیج‌کننده از اعداد و حروف هستند و تغییرات ملایمی را در طراحی خودرو نشان می‌دهند.

پورشه ۹۱۱
لکسوس RX
داستان لکسوس RXهمانند تویوتا بود این کمپانی هم تصمیم گرفت تا استایلی گیراتر را به اکثر مدل‌های خود تزریق کند. حتی شاسی‌بلند خانواده‌دوست و محبوب RX نیز دارای جلوپنجره‌ی بزرگ دوکی‌شکل شد و خطوط و زوایای تیزتری در طراحی آن بکار رفت. برای بسیاری از افراد لکسوس RX یک خودروی لوکس مختصر و مفید است اما حالا بیشتر شبیه سفینه‌های فضایی شده است. تنها زمان به لکسوس خواهد گفت که رویه‌ی تویوتا را دنبال کند یا تغییری در طراحی‌ها ایجاد نموده و مدل‌های محافظه‌کارتری را عرضه نماید.

 لکسوس RX

شورلت کروز
کروز در یکی از رقابتی‌ترین نقطه های بازار حضور دارد و درحالی‌که بسیاری از افراد شاید آن را به عنوان یک خودروی اجاره‌ای به یاد بیاورند، شورلت نمی‌خواهد که این دیدگاه در رابطه با کروز وجود داشته باشد. بنابراین جدیدترین مدل کروز از سپر جلو تا سپر عقب به‌طورکلی تغییر کرده و به سدانی تکنولوژیک با طراحی شیک بدل گردیده است. این خودرو تا زمانی که مالیبو معرفی نشده بود منحصربه‌فرد جلوه می‌کرد. هم‌اکنون باور این مسئله که برخی افراد طراحی خسته‌کننده‌ی نسل قبلی را به کروز فعلی ترجیح دهند کاری بسیار سخت است.

شورلت کروز
ب ام و سری ۷
در نهایت به داستان کریس بنگل نابغه می رسیم و اینکه چه اتفاقی سبب کناره گیری این طرح برجسته از دنیای طراحی شد. او سازنده Bangle Butt بود.به عنوان طراح سابق ب ام و، کریس بنگل خودروهای زیادی از جمله Z3 ،Z4 و سری ۶ E63 را طراحی کرده اما اکثر افراد او را با سری ۷ معرفی شده در سال ۲۰۰۱ به یاد می‌آورند. انتقادات کلی به بخش عقبی این خودرو بود زیرا کارشناسان عقیده داشتند که با ماهیت کلی خودرو همخوانی چندانی ندارد؛ اما برخی افراد نیز بنگل را فردی نابغه خطاب کرده و می‌گفتند که این خودرو از زمان خود جلوتر است.
متأسفانه این انتقادات تا جایی پیش رفت که بنگل نازک دلانه از صنعت خودرو خارج شد و اکنون بسیاری از افراد با دیدن طراحی‌های محافظه‌کارانه‌ی اخیر ب ام بیش‌ازپیش از نبود او ناراحت هستند.

 ب ام و سری 7

ارسال نظر