اتصال ۲۴ میلیارد دستگاه تا سال ۲۰۲۰ به اینترنت

این روزها خیلی ها حرف از اینترنت اشیا و فرصت هایی که این سیستم می تواند برای جامعه بشری ایجاد می کند، می زنند. اما واقعا اینترنت اشیا چیست و چگونه می تواند به ما کمک کند؟ در ادامه قصد داریم بیشتر در این مورد توضیح دهیم.

اتصال ۲۴ میلیارد دستگاه تا سال ۲۰۲۰ به اینترنت

کلیک - اگر بخواهیم به صورت خلاصه بگوییم، اینترنت اشیا شبکه ای متصل از دستگاه ها و ابزارآلات پیشرفته دیجیتالی مانند لپ تاپ، موبایل، تبلت و غیره است، که می توانند داده های مختلفی را جمع آوری کنند یا به تبادل بگذارند. علاوه بر مواردی که گفته شد، اینترنت اشیا می تواند در دستگاه های خانه های هوشمند نیز مورد استفاده قرار بگیرد و به شما این امکان را می دهد که مثلا ترموستات آبگرمکن را کم و زیاد کنید یا چراغی را خاموش و روشن نمایید. هم چنین می توانید این برنامه ها را زمان بندی کرده و آن ها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید تا در صورت فراموشی، آن ها آن کار مورد نظر را برای شما انجام دهند. هر آن چه تاکنون گفته شد تنها بخشی از توانایی های اینترنت اشیا بود.

هدف از ایجاد اینترنت اشیا از ابتدا، تغییر روش زندگی، کار و تعامل انسان ها با یکدیگر در جوامع آینده بشری بود. ممکن است این کار در ابتدا پیچیده به نظر برسد، اما اگر اینترنت اشیا پیاده سازی شود، از یک اکویستم نسبتا ساده و هموار استفاده می کند که هر کسی می تواند به راحتی از آن استفاده کند.

یک فرد با استفاده از یک کنترل از راه دور (مانند گوشی هوشمند و یا تبلت) درخواست یا دستوری را به دستگاه مبدا مورد نظر خود از طریق شبکه به دستگاه متصل به اینترنت اشیا ارسال می کند، سپس دستگاه پس از انجام کار پاسخی را دوباره از همان شبکه برای شخص فرستنده درخواست یا دستور ارسال می کند. نکته جالب این جا است که اطلاعات و داده های دستورات یا درخواست های دریافتی یا ارسالی در دستگاه کنترل فرستنده قابل مشاهده است و این کار مدیریت را برای کاربران راحت تر می کند. علاوه بر این، داده ها و اطلاعات می توانند در فظاهای مختلفی مانند یک فضای ابری، پایگاه داده محلی، بر روی خود دستگاه و یا خود اینترنت اشیا ذخیره شوند.

پتانسیل استفاده از اینترنت اشیا بسیار زیاد است، به طوری که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰ با سرمایه گذاری ۶ میلیارد دلاری که در این زمینه شده است بیش از ۲۴ میلیارد دستگاه به اینترنت اشیا متصل شوند. این اتفاق به خاطر عوامل مختلفی مانند دسترسی گسترده به اینترنت در نقاط مختلف جهان، افزایش استفاده از گوشی های هوشمند، هزینه های پایین استفاده از اینترنت و سرمایه گذاری بزرگ بر روی اینترنت اشیا رخ داده است.

انفجار اینترنت اشیا قریب الوقوع است، اما این انقلاب در حال حاضر شروع به تحت تاثیر قرار دادن زندگی روزمره مردم با ورود به اتومبیل ها و خانه های هوشمند شده است. انقلاب اینترنت اشیا در حال سرعت بخشیدن به زندگی مردم می باشد، اما وقتی که این کار و روند تکاملی کامل شود، روال زندگی روزمره مردم، کار، سفر، سرگرمی و کلا هر جنبه ای که به زندگی انسانی مربوط باشد را می تواند دست خوش تغییر کند.

خانه ها و خودروها و ساختمان های هوشمندی را تصور کنید که خودشان همه کاری را انجام می دهند و تنها منتظر دریافت دستور هستند، که می تواند هر جنبه ای از زندگی اعم از شیوه کسب و کار و نحوه عرضه و تقاضا را تغییر دهد. علاوه بر این، اینترنت اشیا می تواند بر نحوه مدیریت دولت ها تاثیر بگذارد و آن ها را قادر سازد به راحتی هر چیزی را کنترل کنند. از دیگر موارد می توانید آینه های هوشمندی را تصور کنید که به صورت دیجیتالی به شما امکان امتحان کردن لباس ها را می دهند، یا جی پی اس های هوشمند هدایت شونده ای که می تواند کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی را برنامه ریزی کنند، و تراشه ها و ردیاب های تناسب اندامی که به کاربران اجازه می دهد داده های پزشکی خود را وارد آن کنند و این تراشه ها به سیستم دکتر شخص متصل بوده و در صورت بروز حادثه ای پزشک فورا مطلع شود. همخه این موارد از اندک قابلیت های دنیای اینترنت اشیا می باشد که امیدواریم در آینده هر چه زودتر عملی شوند.

باور کنید آن چه تاکنون گفته شد مربوط به فیلمی علمی-تخیلی نیست. این انقلاب صنعتی در همین زمان که در حال نوشتن هستم، با سرعت زیاد حال رخ دادن است. این اتفاق آن قدر بزرگ است که حتی می تواند صنعت ها و شرکت های کوچک را در فرصتی بی نظیر برای رشد و شکوفایی قرار دهد. اما تنها سوالی که بی پاسخ مانده این است که "آیا شما آمده چنین پیشرفت و سرعت بزرگی در زندگی خود هستید؟"

ارسال نظر