جایزه سه میلیون دلاری برای اثبات نظریه انیشتین

گروهی از محققان نظریه بحث برانگیز آلبرت انشتین در مورد امواج گرانشی را اثبات کردند که باعث دستیابی به جایزه ۳ میلیون دلاری Special Breakthrough شد.

جایزه سه میلیون دلاری برای اثبات نظریه انیشتین

به گزارش کلیک، این تیم اولین گروهی بود که امواج گرانشی را شناسایی کرد که به معنای واقعی تاریخ علمی بشر را تغییر داد. میلیاردر روسی یوری میلنر و دیگر پیشگامان فناوری، همچون بنیان‌گذار گوگل سرگئی برین و بنیان‌گذار فیسبوک یعنی مارک زوکربرگ جایزه Breakthrough را برای دستاوردهای علمی ایجاد کردند.

محققین از رصدخانه لیزری تداخل‌سنجی امواج گرانشی(LIGO) با خرسندی اعلام کردند که ردیاب عظیم لیزری آنان برخی انواع موج‌دار در فضا را اندازه‌گیری کرده‌اند که سال‌ها قبل توسط انیشتین تئوری آن مطرح شده بود و اثبات آن چندین دهه به‌طول انجامید.

تئوری انیشتین در مورد امواج گرانشی بخشی از تئوری اصلی وی در نسبیت عام بود که با هدف توضیح رفتار تحریف جاذبه در فضا و زمان به‌دلیل ماهیت ماده مطرح شده بود.

بنیان‌گذار LIGO، رینر ویس، رونالد درور و کیپ ترون فعالیت‌های خود را وقف تحقیق روی امواج گرانشی کرده‌اند که اکنون به‌طور مساوی ۱ میلیون دلار از این جایزه را با یکدیگر تقسیم خواهند کرد. ۲ میلیون دلار دیگر نیز به‌طور مساوی بین ۱۰۰۰ شرکت‌کننده این پروژه تقسیم خواهد شد.

۲۷۳۰

ویس که یک پروفسور بازنشسته از موسسه فناوری ماساچوست است. وی از کل تیم برای تلاش‌شان تقدیر کرد و گفت "شما نمی‌توانید افتخار این کار را تنها به پای ما سه نفر بریزید."

آن‌ها معتقدند امواج گرانشی را کشف کردند که از دو سیاه‌چاله بیرون آمده است و انیشتین نیز در تئوری‌اش پیش‌بینی کرده بود که اجسام بسیار متراکم ممکن است باعث ایجاد چنین امواجی شوند. این سیاه‌چاله‌ها در فاصله ۱٫۳ میلیارد سال نوری از سیاره ما قرار دارند.

این کشف احتمال درک سایر اجسام مانند کیهان، سیاه‌چاله‌ها، ستاره‌های نوترونی و سایر اسرار باستانی جهان را امکان‌پذیر می‌کند.

ترون از موسسه فناوری کالیفرنیا گفت "برای ما صرف حدود نیم قرن از زمانی که ما سه نفر کار در این زمینه را شروع کردیم، رسیدن به این موفقیت که رویای آن را داشته‌ایم واقعا فوق‌العاده بود. من همیشه قدردان این تیم هستم که انجام این کار را ممکن کردند."

در ماه دسامبر در مراسم سالانه که جایزه زندگی علوم، فیزیک و ریاضی نیز اعلام خواهند شد، از برندگان این جایزه نیز تقدیر به عمل خواهد آمد.

ادوارد ویتن، فیزیکدان برجسته و رئیس کمیته انتخاب جایزه فیزیک گفت "زمانی که من دانش‌آموز بودم مسایل اساسی بسیاری در مورد تئوری نسبیت انیشتین وجود داشت که مانند مسایل علمی تخیلی به‌نظر می‌رسیدند. این اولین بار است که ما کارایی نظریه جاذبه انیشتین را در عمل می‌بینیم."

منبع: thenewsindependent

ارسال نظر