عامل شکل دهی بینی انسان ها کشف شد

بینی انسان توسط چهار ژن شکل می گیرد. این ژن ها تعیین می کنند که آیا بینی فرد بزرگ، کوچک، دارای نوک تیز، گرد یا رو به بالا باشد. این مطالعه تاثیر زیادی بر ژنتیک و پزشکی قانونی خواهد داشت.

عامل شکل دهی بینی انسان ها کشف شد

به گزارش کلیک، ظاهر بینی جمعیت ها و نژادهای مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. باور محققان بر این است که شرایط محیطی نوع بینی افراد را مشخص می کند. برای مثال باریکی بینی اروپایی ها ممکن است به دلیل هوای سرد و خشک باشد.محققان دانشگاه کالج لندن ۶۰۰۰ نفر در آمریکای لاتین که به نظر دارای اجداد مختلفی هستند را مورد مطالعه قرار دادند. نژاد نیمی از افراد مورد مطالعه نژاد مخلوط با نژاد اروپایی بود در صورتی که ۴۵ درصد آن ها بومی آمریکا بودند و تعداد یک نفر از هر بیست نفر آفریقایی تبار بودند.
محققان ۱۴ ویژگی در صورت این افراد را مورد بررسی قرار دادند و اطلاعات به دست آمده را با ویژگی های فیزیکی سوابق ژنتیکی فردی مقایسه کردند.

در این بررسی مشخص شد که چهار ژن مسئول شکل دادن به بینی افراد هستند - GLI3, PAX1, RUNX2 و DCHS2. ژن RUNX2 میزان پهنای پل بینی را کنترل می کند، ژن DCHS2 مسئول تیزی نوک بینی است و دو ژن دیگر وسعت سوراخ های بینی را تعیین می کنند. ژن پنجم نیز با نام EDASR کشف شد که مسئول برآمدگی چانه است.
این تحقیق به توسعه فناوری هایی برای بازسازی صورت قربانیان جنایت کمک می کند. همچنین به فهمیدن اینکه چگونه بینی انسان در طول زمان تکامل یافته است کمک می کند. یک محقق زیست شناسی تکاملی از UCL گفت فهمیدن نقش هر ژن به ما کمک می کند مسیر تکامل انسان را دریابیم.
به نظر می رسد هر کدام از ژن های مورد مطالعه در این تحقیق تحت تکامل قرار گرفته و مدرن شده اند. ممکن است این تفاوت های عظیم در چهره انسان ها به عنوان وسیله ای برای برای تسهیل شناخت افراد مورد استفاده قرار گیرد.
مطالعات پیشین در مورد ساختار صورت انسان تنها روی جمعیت اروپایی انجام شد و پس زمینه ژنتیکی محدودتری نسبت به این مطالعه ارائه داد.
تحلیل ژن ها و این که چگونه به شکل گرفتن صورت انسان کمک می کنند در مجله Nature Communications شرح داده شد.
منبع: techtimes

ارسال نظر