۵ باور غلط در مورد تکنولوژی های آموزشی در مدارس

امروزه در بسیاری از مدارس شما شاهد حضور تکنولوژی های آموزشی روز هستید. گجت هایی پیشرفته که آموزش را برای دانش آموزان تسهیل بخشیده است. اما هستند مناطقی که با کمبود این امکانات مواجهند.

۵ باور غلط در مورد تکنولوژی های آموزشی در مدارس

کلیک - سوالی که ذهن بسیاری از کارشناسان را درگیر کرده است، این است که آیا این تکنولوژی ها نیاز حیاتی هر کلاس آموزشی ست یا خیر؟ در این گزارش به بررسی میزان اهمیت این گجت های آموزشی در مدارس می پردازیم. در بسیاری از مدارس، آموزشگاه ها و یا حتی پروژه های آموزشی از تکنولوژی های کمک آموزشی، به عنوان نیاز اساسی یاد می شود. گجت هایی جذاب که فراگیری را تسهیل می کند. در این میان کارشناسان تکنولوژی و آموزش معتقدند بسیاری از این روش های آموزشی اضافی تلقی می شوند. در این گزارش به بررسی ۵ باور غلط در این مورد می پردازیم:

۱- تکنولوژی تمامی مشکلات شما و یا دانش آموزان شما را رفع می کند:

به اعتقاد کارشناسان، تکنولوژی آموزشی به تعریفی ابزار آموزش به حساب می آید. این ابزار در برخی از مسائل کارایی دارد اما نمی توان کارایی آن را به رفع تمامی مسائل تعمیم داد. برای مثال، شما با آشنایی با کاربری چکش می توانید در مواقع ضرورت به آسانی به رفع مشکل بپردازید. اما استفاده و آشنایی با چکش کارگشای تمامی مشکلات نخواهد بود. بر این اساس آشنایی و همچنین داشتن گجت های آموزشی در رفع تمامی مسائل و مشکلات آموزشی تاثیرگذار نخواهد بود. به عنوان مثال، اگر در دوره های آموزشی شما از نرم افزار "Paint" برای آموزش نقاشی به کودکان استفاده کردید، این بدین معناست که امکان تجربه نقاشی به صورت واقعی را از کودک گرفته اید. و این در حالیست که در کنار آن شما کار با یک نرم افزار را به وی آموزش داده اید.

۲- خطرات استفاده از تکنولوژی

همانطور که در مورد قبلی به آن اشاره شد، تکنولوژی را میتوان به عنوان ابزاری در سهولت بخشیدن به امور شناخت. اما مانند تمامی ابزارها، تکنولوژی نیز خطرات خاص خود را دارد، که این خطرات بیشتر به عدم آشنایی لازم در نوع کاربرد آن برمی گردد.

برای مثال، اگر شما بخواهید استفاده درست و البته کامل از تکنولوژی را برای دانش آموزان خود شرح دهید، چیزی جز گیج شدن آنان به همراه نخواهد داشت و این در حالیست که دانش محدود از کارایی گجت ها نیز مشکل ساز و در عین حال خطرناک خواهد بود.

همچنین از دیگر معایب استفاده از گجت ها می توان به دسترسی اینترنت اشاره کرد. شاید بتوان بسیاری از نواقص و یا سوالات در مورد چگونگی بهره وری از گجت را با دسترسی به اینترنت رفع کرد. اما آیا کسی می تواند تضمین کند این اقدامات تنها در راه استفاده از سایت های مطلوب به کار گرفته خواهد شد؟

در راستای همین مساله، در کنار استفاده از تکنولوژی در آموزش دانش آموزان باید طرز استفاده مطلوب را نیز به آنان آموزش داد تا نیاز به نظارت لحظه ای در آموزشگاه ها به حداقل برسد. همچنین آموزش هایی نیز برای آموزگاران در نظر گرفته می شود تا بتوانند به آسانی این نظارت را داشته باشند و آموزش های استفاده از سایت های مفیدی اینترنتی را برای آنان فراهم کنند.

۳- تکنولوژی دانش آموزان را به سوی موفقیت رهنمود می کند:

بسیاری از کارشناسان بر این باورند، استفاده از گجت های آموزشی در محیط های علمی دانش آموزان و دانشجویان را بیش ار پیش به موفقیت نزدیک می کند. حال آنکه باید دید چگونه تنها با استفاده محض از گجت ها می توان این این موفقیت را بدست آورد. سالانه در دانشگاه ها، مدارس و آموزشگاه های آمریکا میلیون ها دلار هزینه صرف تجهیز نرم افزاری و خرید گجت ها می شود، که در مقایسه با عملکرد آن ها می توان به جرات گفت بسیاری از این هزینه ها غیرضروری و بدون کاربرد است.

یکی از راه کارهای موثر در داشتن کودکانی خلاق و آموزش تاثیر گذار در آنان را می توان مشارکت دادن دانش آموزان در کارهای گروهی دانست. له اعتقاد بسیاری از متخصصین در امر آموزش، تاثیر کار گروهی بر روحیه خلاق کودکان دانست. تجارب نشان داده اند که کودکان در حین کار گوهی خلاقیت بیشتری از خود نشان می دهند تا صرف کار با گجت های هوشمند.

۴- تاثیر بازی های رایانه ای بر یادگیری کودکان :

یکی از باورهای غلط در آموزش تبلیغ استفاده از بازی های رایانه ای در ایجاد انگیزه و خلاقیت در دانش آموزان است. بسیاری از این بازی ها تنها به دلایلی نظیر تبلیغات به این شهرت و البته باور رسیده اند. چرا که در عمل ثابت شده است که بازی های رایانه ای چندان تاثیری در آموزش نداشته است.

۵- روش های آموزش سنتی بسیار تاثیر گذارتر از روش های نوین:

در طی چندین سال روش های بسیاری مبنی بر افزایش خلاقیت دانش آموزان روی کار آمده اند. اما هیچکدام در رقابت با روش های سنتی آموزشی بر پایه مشارکت های کلاسی، بحث پیرامون مسائل مطرح شده و ... موثر نبوده است. با تحول در دنیای مدرن و روی کار آمدن تکنولوژی و همچنین استفاده روز افزون از گجت های مختلف، بهترین روش را میتوان تلفیق روش های سنتی با روش نوین استفاده از تکنولوژی دانست. روشی ترکیبی از کار گروهی با ایجاد مشارکت، به اشتراک گذاری تجارب، به کارگیری خلاقیت در انجام پروژه ها و در صورت نیاز استفاده از تکنولوژی روز٫

منبع: edsurge

ارسال نظر