استفاده از ۵۰۰۰ ربات برای تهیه نقشه سه بعدی کهکشان

آزمایشگاه ملی لورنس بارکلی متعلق به وزارت انرژی آمریکا یک سیستم ستاره‌شناسی طراحی کرده که به منظور جستجوی کهکشان‌های جدید و تهیه نقشه سه بعدی عظیم از جهان هستی، به مجموعه ای از ۵۰۰۰ ربات نیاز دارد.

استفاده از ۵۰۰۰ ربات برای تهیه نقشه سه بعدی کهکشان

به گزارش کلیک، نام این دستگاه را دسی (DESI = ابزار طیف سنجی انرژی تاریک) گذاشته اند، امید است نتایج این پروژه درک ما را از ماده تاریک و کهکشانی که در آن هستیم دگرگون کند.
بنا به گفته پارکر فگریلیوس، دسی ما را قادر می سازد که طی ۵ سال فاصله تقریبا ۴۰ میلیون کهکشان را اندازه گیری کنیم. این وسیله به ما اجازه می دهد از ساختار‌های بزرگ مقیاسی با درجه سرخ گرایی حداکثر ۱٫۷ نقشه سه بعدی را بسازیم... این اطلاعات به ما در درک نحوه تغییر جهان هستی در طول زمان و درک بهتر (یا کنترل) انرژی تاریک کمک می کند.
در این بین، چیزی که ساخته شده نمونه آزمایشی است که پروتو دسی نام گرفته و مبتنی بر یک سیستم متشکل از ده ربات است که در آگوست و سپتامبر امسال بر روری تلسکوپ مایال در رصدخانه ملی کیت پیک ایالت آریزونا نصب خواهد شد. این ربات های استوانه ای فیبرهای نوری به عرض ۱۰۷ میلیونیوم متر را در خود دارند و قادر خواهند بود که نقاط خاصی را در آسمان برای دریافت نوری که از اجرام آسمانی دور مانند ستاره ها، اختروش ها و (از همه مهم تر) کهکشان ها می‌آید هدف بگیرند.
با اندازه گیری نوری که ساطع می کنند امکان تعیین سرعت دور شدن کهکشان های مختلف از کره زمین وجود دارد. چالش اصلی در اندازه گیری سرعت این همه کهکشان، به کارگیری همزمان تمام ربات های سنجش نور دسی به هنگام حرکت به موقعیت های جدید است که آزمایش پروتودسی امیدوار است این کار را انجام دهد.
به گفته فگریلیوس، ربات ها می توانند با استفاده از دو بالابر به هر نقطه ای در شعاع ۶ میلی متری حرکت کنند. دستگاه های تعیین موقعیت رباتیک به اندازه ای نزدیک به هم هستند که می توانند ۵۰۰۰ الیاف نوری را در هر نقطه روی صفحه کانونی قرار دهند. یعنی می توانید صفحه کانونی را مجدد به طوری پیکربندی کندید که تنها با ارسال فرمان به ربات ها، ۵۰۰۰ جرم آسمانی جدید را در آسمان مشاهده کنید. نرم افزار قدرتمندی وجود دارد که مکان RA/DEC اجرام آسمانی را به موقعیت های x,y روی صفحه کانونی تبدیل می کند و بالعکس».
پس از انجام این پروژه (دسی در سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب می شود) دانشمندان آزمایشگاه برکلی می توانند ده ها هزار کهکشان را هر شب تجزیه و تحلیل کنند. به عبارت دیگر، کار بسیار تحسین برانگیزی است.

ارسال نظر