ارائه‌ی ۸۰ نوع خدمات برای موفقیت شرکت‌های دانش بنیان

کلیک - مدیر عامل کریدور خدمات فناوری تا بازار ایرانیان ضمن تاکید بر این موضوع که اکثریت شرکت‌های دانش بنیان به علت آگاهی نداشتن از ادبیات بازار، سیستم‌های حسابداری و مالیاتی با شکست روبرو می‌شوند، بیان کرد: برای توانمند نمودن این شرکت‌ها تا به امروز بیش از ۱۳۰۰ خدمت به ۵۹۳ شرکت ارائه گردیده است.

ارائه‌ی ۸۰ نوع خدمات برای موفقیت شرکت‌های دانش بنیان

تولید ثروت از طریق تجاری‌سازی یافته‌های علمی، توسعه اقتصاد دانش بنیان و تولید ارزش افزوده از جمله اهدافی است که کشور برای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان برای خود تعریف کرده است.

یکی از اهداف ایجاد شرکت‌های دانش بیان در کشور، تولید ثروت توسط تجاری سازی دستاوردهای علمی و گسترش اقتصاد دانش بنیان بوده است. اما در این بین گاهی شاهد ورشکستی بعضی از شرکت‌های دانش بنیان به علت عدم آشنایی با زیر و بم‌های بازار هستیم. به همین دلیل بود که کریدور خدمات فناوری تا بازار پا به عرصه گذاشت تا شرکت‌ها را در رسیدن به قله‌ی موفقیت یاری کند، نخست این کریدور در زمینه نانو فناوری تشکیل شد وسپس گسترش یافت، بطوریکه در حال حاضر خدمات فناوری تا بازار این کریدور از زمان تول یک فناوری تا بازاریابی آن را دربر می‌گیرد.

بر اساس اظهارات مدیر عامل کریدور خدمات فناوری تا بازار ایرانیان، خدمات فوق در ۸۰ زمینه‌ی متنوع برای شرکت‌های دانش بنیان عرضه می‌گردد، بخشی از این خدمات به شرح زیر است:

ردیف عنوان خدمت
۱ مشخصه‌یابی محصولات و تکمیل مدارم فنی و آزمون‌های مورد نظر برای بررسی مقیاس نانو
۲ ارائه گرنت شبکه آزمایشگاهی
۳ طراحی صنعتی-ساخت
۴ عارضه یابی
۵ رصد بازار
۶ ارئه انواع گزارشات کسب و کار (BP) و امکان سنجی (FS)
۷ ارائه آموزش
۸ پیشخوان‌های مشاوره
۹ حمایت از شرکت‌های مستقر در مراکز رشد
۱۰ حمایت از مراکز رشد
۱۱ اخذ مجوزها و گواهینامه‌های سیستمی
۱۲ انجام امور حسابداری
۱۳ اخذ مجوزها و گواهینامه‌های محصولی
۱۴ حمایت از شرکت‌ها برای حضور در نمایشگاه‌های بین المللی و داخلی
۱۵ طراحی و پشتبانی وب سایت
۱۶ طراحی و تهیه اقلام تبلیغاتی

میزان موفقیت شرکت‌های دانش بنیان در زمینه توسعه فناوری

دکتر حامد افشاری هدف کریدور خدمات فناوری تا بازار را ارائه خدمات به شرکت‌های دانش بنیان و فعال در زمینه فناوری‌های پیشرفته ذکر کرد و در ادامه افزود: موسسه خدمات فناوری تا بازار از طرف ستاد توسعه فناوری نانو تاسیس گردید، در آن زمان بازار هدف فناوری بود اما با توسعه فعالیت‌ها این موسسه تحت عنوان کریدور خدمات فناوری تا بازار ایرانیان، اکنون خدمات به تمام شرکت‌های دانش بنیان ارائه خواهد شد.

همچنین وی اظهار داشت: فعالیت‌های این کریدور با دو هدف کاهش زمان تجاری‌سازی محصولات و افزایش نرخ موفقیت شرکت‌های دانش بنیان پیگیری می‌شود.

افشاری، ادامه داد: در حدود ۸۵ درصد از شرکت‌های های تک (high-tech) در کشورهای پیشرفته شکست می‌خورند و تنها ۲۵ درصد از آنها به موفقیت می‌رسند، در ایران نرخ دقیقی برای موفقیت شرکت‌های دانش بنیان وجودد ندارد، اما یکی از اهدافی این کریدور افزایش نرخ موفیت شرکت‌های دانش بنیان است. وی اضافه کرد: چنانچه نرخ موفقیت شرکت‌های دانش بنیان ایران مانند سایر کشورها باشد تلاش خواهیم کرد که نرخ موفقیت آنها را افزایش دهیم.

وی اندازه‌گیری سطح بلوغ شرکت‌ها را از نخستین اقدمات به منظور افزایش نرخ موفقیت شرکت‌های دانش بنیان دانست و افزود بر پایه‌ی اینکه شرکت‌ها در چه سطحی قرار دارند (توسعه فناوری، توسعه محصول،‌ راه‌اندازی خط تولید و یا توسعه بازار) برای آنها خدماتی تعریف می‌گردد.

مدیر کریدور به چالش‌های موجود در این مسیر اشاره کرد و گفت: یکی از چالش‌های اصلی پیش‌رو این است که شرکت‌های دانش بنیان تصور می‌کنند که از ابتدا تا انتهای مسیر تولید تا تجاری‌سازی محصولات را باید به تنهایی بپیمایند، در صورتی که چنین نیست؛ زیرا ممکن است این شرکت‌ها، توسعه دهند خوبی در زمینه فناوری باشند اما با روابط تجاری آشنایی مکفی نداشته باشند. به همین دلیل ما مدل‌های تجاری متعددی را تعریف نموده‌ایم و با کمک برگزاری دوره‌های آموزشی این روش‌ها را به شرکت‌های دانش بنیان معرفی می‌کنیم.

دکتر افشار، از آشنایی با سیستم‌های مالی و حسابداری به عنوان یکی از جمله مباحث ارائه شده در این دوره‌های آزموشی نامبرد و گفت: بعضی از شرکت‌های دانش بنیان به این علت که با روش‌های حسابداری و روش‌های برخورد با مالیات آشنایی ندارند، علیرغم عملکرد خوب از نظر فناوری دچار مشکلات فراوانی می‌شوند.

وی اشاره کرد: برای این منظور سوبسیدهایی به این شرکت‌ها داده می‌شود،‌ از سوی افراد کارآزموده خدمات حسابداری به این شرکت‌ها ارائه می‌گردد و درصدی از هزینه‌های آن نیز توسط این کریدور تقبل می‌شود تا این شرکت‌ها با مشکلاتی در زمینه‌ی حسابداری و مالیاتی مواجه نشوند.

افشاری کاهش زمان تجاری‌ سازی را یکی دیگر از اهداف این کریدور دانست که در اولویت قرار دارد و بیان کرد: هر میزان محصولات شرکت‌های دانش بنیان سریع‌تر به بازار عرضه گردد، موفقیت ما نیز نسبت به سایر رقبا بیشتر خواهد بود.

تنوع خدمات ارائه شده توسط کریدور خدمات فناوری

افشاری با تاکید بر این موضوع که شرکت‌های های تک و دانش بنیان زاییده دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی هستند، خاطر نشان کرد: این اشخاص با ادبیات بازار و خدمات مورد نیاز برای شناساندن محصولات خود به بازار آشنا نیستند، به همین منظور شرکت‌های دانش بنیان از زمان خلق و تولید نمونه‌های آزمایشگاهی تا عرضه به بازار به یکسری خدمات احتیاج دارند که این خدمات را ما از طریق شرکت‌های کارگزاری ارائه می‌دهیم.

دکتر افشاری هدف از ارائه این خدمات را توانمند کردن شرکت‌های دانش بنیان برای رسیدن به بازار دانست و خاطر نشان کرد که تا کنون بالغ بر۸۰ نوع خدمات از طریق این کریدور به این شرکت‌ها عرضه می‌شود.

وی تاکید کرد که در این کریدورقسمتی برای راستی آزمایی ادعاهای حوزه نانو وجود دارد، شرح داد: اگر شرکتی محصولی بر اساس فناوری نانو تولید کرده باشد، این قسمت محصول فوق را راستی آزمایی کرده که آیا محصول تولیدی در حوزه نانو قرار می‌گیرد یا خیر و اگر پاسخ این سوال مثبت باشد، این شرکت می تواند خدماتی که ستاد توسعه فناوری نانو در نظر گرفته است را استفاده کند.

وی با ذکر این نکته که شرکت‌های دانش بنیان برپایه میزان بلوغی که دارند می‌توانند از ۸۰ خدمتی که این کریدور ارائه می‌کند، بهره‌مند شوند گفت: ما شرکت‌های دانش بنیان را بر پایه‌ی میزان بلوغ رده‌بندی کرده‌ایم و در هر سطحی این شرکت‌ها می‌توانند از یکسری از خدمات استفاده کنند تا توانمند شده و محصولات آنها به بازار برسد.

فراهم آوردن زمینه ‌ای برای صادرات

مدیرعامل کریدور خدمات فناوری تا بازار ایرانیان با ذکر این مورد که بخش دیگری از این کریدور به حوزه صادرات مرتبط است، گفت: ما از آغاز به شرکت‌ها با رویکرد صادراتی برخورد می‌کنیم تا آنان محصولات خود را مطابق با استانداردهای جهانی تولید و توسعه دهند.

وی تشریح کرد که در بخش صادرات، خدمات توانمندسازی شرکت‌ها به منظور حضور در بازارهای جهانی انجام خواهد شد، دکتر افشار در ادامه اظهار داشت: اخذ مجوزهای قانونی به منظور حضور در بازارهای جهانی، نحوه تبلیغات، رصد بازار، شناسایی رقبا و محصولات مشابه از جمله این خدمات میباشد و با داده‌های به دست آمده خدماتی بر اساس سطح بلوغ شرکتهای دانش بنیان به آنها ارائه می‌شود تا قادر به رقابت لا رقباء باشند.

کسب اعتماد داخلی برای محصولات شرکت های دانش بنیان

افشار با اشاره به این نکته که دشواری‌هایی بر سر راه ورود محصولات دانش بنیان در بازارهای داخلی وجود دارد گفت: بعضی از شرکت‌ها محصولات نهایی داشته و برخی دیگر محصولات میانی دارند. وی در ادامه اضافه کرد:

وی اضافه کرد: برای شرکت‌هایی که محصول میانی دارند یکسری از شرکت‌ها و کارگزارانی در نظر گرفته شده تا شرکت‌های دانش بنیان را به صنایع و یا دیگر شرکت‌های بزرگ به منظور جذب محصولات آنها معرفی کنند.

افشار با بیان اینکه خدمات آنها در این زمینه‌ها گسترش یافته تا بتوانیم بازار محصولات های تک داخلی را حمایت کرده و توسعه دهیم، خاطر نشان کرد: همچنین در معاونت علمی، خدماتی جهت توسعه بازار در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به فراهم آوردن زمینه اعتماد سازی بازار داخلی به محصولات فناوری داخلی گفت: در زمینه نانو تعامل سازنده‌ای بین ستاد توسعه فناوری نانو و سازمان استاندارد شکل گرفته است تا به محصولات مبتنی بر نانو، نانو نماد اعطا شود.

وی تشریح کرد که نانو نماد زمینه‌ای برای برچسب گذاری محصولات حوزه نانو و معرفی مشخصات محصول خواهد شد، علاوه بر این کمیته نانو فناوری وزارتخانه‌های بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی و جهاد کشاورزی نیز محصولات نانو فناوری را از نظر میزان اثر گذاری آنها بر روی سلامت انسان بررسی می‌کنند.

وی گفت: چنانچه محصولی موفق به اخذ نانو نماد شود به این معنا است که این محصول برای مصرف کننده قابل اعتماد است و علاوه بر آن سایتی در این زمینه ایجاد می‌شود تا مردم بتوانند کدهای محصولات خریداری شده را با اطلاعات موجود در این سایت تطبیق دهند. برچسب گذاری محصولات مبتنی بر فناوری نانو شروع شده و قرار است سایر ستادهای توسعه فناوری نیز در این حوزه وارد شوند و با سازمان ملی استاندارد نیز جلساتی برگزار کردند ولی در حوزه نانو در حال نهایی شدن است.

استانداردها و به دست آوردن بازارهای جهانی

مدیر کریدور خدمات فناوری تا بازار در مورد چالش‌های موجود در حوزه ورود محصولات دانش بنیان به بازارهای بین‌المللی، شرح داد: در این زمینه خدماتی را ارائه کردیم از جمله تامین ۷۰ درصدی هزینه‌های دریافت استانداردهای بین‌المللی مانند CE.

افشار با ذکر این نکته که ورود محصولات دانش بنیان ایرانی به کشور روسیه به مجوزهای خاصی نیاز دارد، گفت: علاوه بر آنکه به شرکت‌های دانش بنیان کمک می‌کنیم تا مجوزهای لازم را اخد کنند،۷۰ درصد هزینه‌های آن را نیز از طریق معاونت علمی به عهده می‌گیریم. این اقدام سبب میشود تا این شرکت‌ها مجوزها و استانداردهای مورد نیاز برای حضور در بازارهای بین المللی را اخذ کنند.

برگزاری دوره‌های آموزشی برای حضور در بازارهای بین‌المللی و آشنا نمودن شرکت‌های دانش بنیان با استاندارهای بین‌المللی از دیگر خدمات این کریدور است.

عملکرد کریدور به منظور توانمند ساختن شرکت‌های دانش بنیان

مدیر کریدور خدمات فناوری تا بازار با تاکید کرد که تمرکز فعالیت‌های این موسسه بر توانمندسازی شرکت‌های دانش بنیان است، گفت: طی یک سال و نیم گذشته به ۵۹۳ شرکت خدمات متعددی ارائه دادهایم.

وی تعداد خدمات ارائه شده به شرکت‌های دانش بنیان را ۱۳۴۶ عنوان کرد، این خدمات شامل تمام شرکت‌های دانش بنیان می‌شود.

ارسال نظر