بررسی مختصر طرح ترابردپذیری در ایران

ترابردپذیری طرحی است که مشترکان تلفن همراه می‌توانند با حفظ شماره تلفن همراه خود از یک شرکت خدمات دهنده تلفن همراه به شرکت دیگری کوچ کند.  بیش از ۱۵ سال از اجرای این فناوری می‌گذرد و هم اکنون مشترکان در بیش از ۷۰ کشور دنیا از آن استفاده می‌کنند.

بررسی مختصر طرح ترابردپذیری در ایران

به گزارش کلیک، سه هفته از اجرای طرح ترابرپذیری در کشور ایران می‌گذرد. هر یک از شرکت‌های ارائه دهنده تلفن همراه در ایران، وبسایت اختصاصی خود را دارد و مشترکان می‌تواند از این وبسایت‌ها برای تغییر شرکت ارائه دهنده خدمات تلفن همراه خود استفاده کنند و در عین حال شماره همراه آن‌ها نیز هیچ تغییری پیدا نمی‌کند. شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تلفن همراه در ایران که شامل رایتل، ایرانسل و همراه اول می‌شود، با یکدیگر در رقابت هستند و سعی می‌کنند مشترکان بیشتری را جذب خود کنند. هنوز هیچ گزارشی مبنی بر اینکه کدام یک از یک شرکت‌ها بیشترین تقاضا را در این طرح دارد، مطرح نشده است؛ اما طبق گفته‌های شنیده شده و مطابق با آمار ارائه شده از زمان اجرای این طرح، هیچ شرکتی برنده بی چون و چرای این رقابت نبوده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، چهارچوب مشخصی را تعیین کرده است که شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تلفن همراه باید مطابق با قوانین مشخص شده در این چهارچوب به فعالیت خود در طرح ترابردپذیری ادامه دهند. در هفته‌های اول تا سوم اجرایی شدن این طرح، به ترتیب مجوز استفاده از ۵۰۰ شماره، ۷۵۰ شماره و ۱۰۰۰ شماره برای استفاده از این طرح صادر شده است. طبق گفته معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در هفته سوم اجرایی شدن این طرح، ۶۰۰۰ مشترک درخواست خود را برای استفاده از این طرح مطرح کردند که تنها با استفاده ۱۰۰۰ نفر آن‌ها از این طرح موافقت شد.

قطعا قبل از اجرایی شدن طرح ترابردپذیری به صورت کامل و برای عموم مردم، رقابت بین این سه شرکت ارائه دهنده خدمات تلفن همراه، با افزایش فعالیت‌های تبلیغاتی برای جذب مشترکان بیشتر در این طرح، افزایش خواهد یافت. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران حضور شرکت‌های مختلف ارائه دهنده خدمات تلفن همراه را مشروط به ارتقای سطح کیفی ارائه خدمات آن‌ها دانسته است. زمانی که بحث اینترنت همراه و سرعت آن مطرح می‌شود، ایرانسل و رایتل شانس بیشتری برای جذب مشترکان تلفن همراه دارند، اما در مورد پوشش گسترده خدمات تلفن همراه و دسترسی به این خدمات در مناطق مختلف، همراه اول همچنان پیشتاز است.

ارسال نظر