تصویر باکیفیت از خشن‌ترین ستاره راه شیری

دو عدد از عظیم ترین ستارگان کهکشان ما که حدود ۷۵۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارند، درگیر یک جنگ مرموز هزار ساله شده اند.

تصویر باکیفیت از خشن‌ترین ستاره راه شیری

به گزارش کلیک، سیستم ستارگان دوتایی که توسط یک سحابی دمبل شکل از گاز و غبار پوشش داده شده اند با نام Eta Carinae شناخته می شود. با این حال، اکنون اختر شناسان گزارش دادند که از هسته این سیستم در بالاترین رزولوشنی که تا به حال ثبت شده، عکس گرفته اند و این عکس حدسیات اخیر در مورد اتفاقات در شرف وقوع را تایید می کند.

اتا کارینا گاهی ابرنواختر فریبکار نیز نامیده می شود، به این دلیل که فوران های آن چنان سهمگین هستند که مانند انفجار یک ستاره به نظر می رسند.

آخرین انفجار بزرگ حدود سال ۱۸۳۷ رخ داده است که حدود ۱۸ سال طول کشید و باعث ایجاد سحابی Homunculus شد. ستاره شناسان هنوز نمی دانند چه چیزی باعث خشم این ستاره شده است اما اتا کارینا همچنان به فوران بادهای قدرتمند از گاز و غبار با سرعت ۶٫۲ میلیون مایل در ساعت(۱۰ میلیون کیلومتر بر ساعت) ادامه می دهد.

همین فوران باعث تغذیه و شکل دادن به سحابی شده است و این مدل کامپیوتری ناسا آن را نشان می دهد، البته مطمئن نیست واقعا چه اتفاقی می افتد.

اتا کارینا B ستاره کوچک‌تر در این سیستم است اما با این حال ۳۰ برابر جرم خورشید را دارد و چند میلیون برابر درخشان‌تر است. اتا کارینا A نیز ۹۰ برابر جرم خورشید را دارد و ۵ میلیون برابر درخشان‌تر از خورشید است. هر ۵٫۵ سال آن ها به فاصله نزدیکی به یکدیگر مانند فاصله خورشید و مریخ می رسند.

نزدیک شدن دو ستاره

آخرین باری که این اتفاق رخ داد آگوست ۲۰۱۴ بود و درست پیش از آن تلسکوپ بسیار بزرگ Interferometer(VLTI) توانست به مرکز اتا کارینا دست پیدا کند.

البته تصویر چندان واضح نیست...

eta

..اما نظریات اخیر در مورد درخشندگی و خشونت اتا کارینا را تایید می کند.

در کوتاه مدت هر ستاره بادهای شدیدا قوی تولید می کند که ذرات در آن با یکدیگر برخورد کرده و تا میلیون درجه داغ می شوند. این فرایند باعث ایجاد سحابی دمبل شکل می شود. شکل زیر شبیه سازی ناسا است:

شاید در آینده ستاره شناسان از این تصویر و سایر تصاویر جدید برای درک آنچه باعث درخشان ترین طغیان در تاریخ کهکشان راه شیری شده است، استفاده کنند.

ارسال نظر