تولد یک ستاره موقت جدید در کهکشان تا سال ۲۰۲۲

یک تصادم عظیم بین دو ستاره با فاصله ۱۸۰۰ سال نوری می تواند یک جرم جدید به اعضای آسمان شب اضافه کند. هرچند این ستاره موقت تنها برای دو یا سه سال قابل مشاهده خواهد بود.

تولد یک ستاره موقت جدید در کهکشان تا سال ۲۰۲۲

به گزارش کلیک ، این اولین بار است که متخصصین یک انفجار کیهانی مانند این را پیش بینی می کنند و محققین می گویند معمولا یک در یک میلیون شانس وجود دارد که بتوان یک ستاره را پیش از ظهور آن پیش بینی کرد.

ستاره شناس لاری مولنار از دانشکده کالوین میشیگان مشغول بررسی دقیق ستاره های دوتایی KIC 9832227 بوده است. در این مورد با یک تماس دوتایی سروکار داریم که در آن هر دو ستاره بخشی از یک اتمسفر را در اشتراک دارند، که چیزی شبیه دو بادام زمینی در یک پوسته است.

محققین تصور می کنند این ستاره ها به یکدیگر نزدیک شده و تا سال ۲۰۲۲ با یکدیگر برخورد خواهند کرد. این نوع ادغام با نام نواختر سرخ شناخته می شود و در نتیجه انفجار ۱۰،۰۰۰ برابر درخشندگی آن افزایش پیدا می‌کند و این میزان کافی است تا برای مدتی از روی زمین قابل مشاهده باشد.

سیستم دوتایی

رئیس کالج کالوین، مت والهوت که بخشی از تیم تحقیقات نیز بوده است، می گوید "اگر پیش بینی ها صحیح باشد، برای اولین بار در تاریخ می توان به نقطه‌ای از آسمان اشاره کرد و گفت در آنجا ستاره ای نهفته است و به زودی روشن خواهد شد."

این ماجرا در سال ۲۰۰۸ و با V1309 Scorpii، یک دوتایی دیگر آغاز شد که در نهایت تشکیل نواختر سرخ را دادند. هرچند این رویداد پیش بینی نشده بود اما مشاهدات دوره ای مداری بین دو ستاره را نشان داد که سریع‌تر و سریع‌تر به برخورد با یکدیگر نزدیک می شدند.

مولنار و همکاران همان الگو را در KIC 9832227 در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ تشخیص دادند که تا سال ۲۰۱۶ ادامه یافت. زمانی که دو ستاره در یک دایره به دور یکدیگر می‌گردند، رو به کاهش است.

این تیم مشغول بررسی نشر اشعه ایکس، مادون قرمز و امواج رادیویی ستاره با کمک وسایل مختلف است. این وسایل شامل رصدخانه آرایه بزرگ نیومکزیکو، تلسکوپ مادون قرمز مرکز هاوایی، و فضاپیمای مدارگرد XMM-Newton می شوند.

این اطلاعات می توانند مشخص کنند KIC 9832227 در آسمان شب پدیدار خواهد شد یا خیر. اگر این رویداد آن‌طور که دانشمندان پیش بینی کرده اند اتفاق بیفتد، ما خواهیم توانست انفجار خارق العاده نواختر سرخ را در جناح شمالی صورت فلکی ماکیان در سال ۲۰۲۲ مشاهده کنیم و نیازی هم به تلسکوپ نیست.

به خاطر داشته باشید هرچند این برخورد از نظر تکنیکی برای ما قابل مشاهده است اما در واقع این رویداد مدت‌ بسیار بسیار طولانی پیش از این رخ داده است و نوری که ما خواهیم دید متعلق به ۱۸۰۰ سال پیش است.

تا کنون کسی موفق نشده تولد یک ستاره را پیش بینی کند. اکنون مسابقه ای بین ستاره شناسان آماتور و اعضای عمومی آغاز خواهد شد تا اولین نفر باشند.

یافته ها به صورت آنلاین در دسترس هستند اما نویسندگان مقاله در انتظار بررسی تیم بی طرف هستند تا آن را در نشریه علمی به چاپ برسانند.

ارسال نظر