شکل گیری پدیده ای عجیب در فضا از برخورد دو کهکشان با یکدیگر + تصاویر

انعکاس برخورد دو کهکشان با یکدیگر باعث ایجاد یک پدیده عجیب کیهانی شده است: هلال های چرخشی تشکیل ستارگان که شبیه یک چشم انسان به نظر می رسند.

شکل گیری پدیده ای عجیب در فضا از برخورد دو کهکشان با یکدیگر + تصاویر

به گزارش کلیک، این توهم نوری در نتیجه ضربه یک کهکشان مارپیچی به نام IC 2163 به کهکشان مارپیچی دیگری با نام NGC 2207 ایجاد شده است و گرچه چنین اثراتی شناخته شده هستند اما تشکیل چنین طرحی بسیار نادر است.

میشل کافمن، ستاره شناسی که این پدیده را طی تحقیقاتش در دانشگاه اوهایو مشاهده کرده، می گوید "گرچه برخورد کهکشان هایی از این دست چندان غیرمعمول نیستند، اما تنها چند کهکشان شبیه چشم و یا ساختاری شبیه به آن دارند."

تیم کافمن با استفاده از آرایه بزرگ میلیمتری/زیرمیلیمتری(ALMA) در شیلی، این ساختار چشم مانند را در فاصله ای حدود ۱۱۴ میلیون سال نوری از زمین در جهت صورت فلکی سگ بزرگ کشف کرد.

پدیده چشم مانند

دانشمندان تصور می‌کنند این شکل و موقعیت قوس نارنجی که از گاز تشکیل شده است، به این دلیل است که بازوهای خارجی IC 2163 و NGC 2207 یکدیگر را خراش می دهند.

احتمالا این قدم اول در ادغام دو کهکشان با یکدیگر است. کافمن می گوید "این چشم کهکشانی تنها چند ده میلیون سال عمر می کند که در عمر یک کهکشان زمان مختصری محسوب می شود. یافتن چنین وضعیتی که به تازگی تشکیل شده است، یک شانس استثنایی به ما می دهد تا اتفاقات تداخل کهکشان ها را بررسی کنیم."

این قوس نارنجی گازی از کربن مونواکسید تشکیل شده که یکی از سوخت های تشکیل ستارگان است. محققین می گویند این گاز در بخش خارجی چشم به سمت داخل IC 2163 و با سرعتی معادل ۱۰۰ کیلومتر بر ثانیه حرکت می‌کند. اما هرچه نزدیک تر می شود سرعت آن کم شده و در نهایت با سرعت چرخش کهکشان هماهنگ می شود.

در تصویر زیر می توانید این چشم را در زمینه ای گسترده تر مشاهده کنید که IC 2163 در سمت چپ قرار دارد و در قسمت بالای چشم هنوز در حال تعامل با قوس گازی NGC 2207 است.

دو کهکشان متصادم

دانشمندان می گوید چنین رویدادهایی بین کهکشان ها، زمانی که دنیا هنوز جوان بوده، رایج تر بوده اند، زیرا چنین سیستم های ستاره ای در فاصله ای نزدیک تر به یکدیگر قرار داشتند.

ارسال نظر