تشریح ساختار باتری های گلکسی نوت ۷ و علت انفجار گوشی

در این مطلب توضیح خواهیم داد که ساختار باتری ها چگونه است و تاکنون چه مشکلاتی توسط این باتری ها برای محصولات مختلف رخ داده است.

تشریح ساختار باتری های گلکسی نوت ۷ و علت انفجار گوشی

به گزارش کلیک، شرکت سامسونگ به خریداران گوشی گلکسی نوت ۷ که پرچمدار این شرکت است هشدار داد تا به دلیل انفجارهایی که در هنگام شارژ این گوشی در باتری آن ها اتفاق می افتد، استفاده از این گوشی را متوقف کنند.

می توان گفت این حادثه از جمله آخرین حوادثی بود که در رابطه با آتش گرفتن باتری های lithium-ion رخ داده است. پیش از این چنین آتش سوزی هایی در لپ تاپ ها، هاوربوردها و خطوط هوایی نیز دیده شده بود. با جمع بندی تمام این اتفاقات می توان به این نتیجه رسید که استفاده از فناوری همیشه هم نمی تواند سودمند باشد و گاهی اوقات نیز می تواند دردسرساز شود.

در ادامه این مطلب قصد داریم بررسی کنیم که چرا باتری ها می توانند خطر ساز شده و موجب چنین آتش سوزی های شوند.

باتری های lithium-ion چگونه کار می کنند و چرا آتش می گیرند؟

یک باتری lithium-ion نوعی باتری قابل شارژ است که از مواد مختلفی در ساخت آن استفاده شده است. یکی از این مواد حاوی یون های مثبت (کاتد) و ماده دیگر شامل یون های منفی (آند) است. در زمانی که باتری در حال شارژ شدن است این یون ها به یک سمت شروع به حرکت می کنند و زمانی که شارژ باتری در حال خالی شدن است بار دیگر این یون ها مسیر طی شده را باز می گردند.

این دو یون یا هادی ها هرگز با یکدیگر در تماس نخواهند بود. بنابراین کارخانه های تولید کننده آن ها، برای این که آن ها را جدا از یکدیگر نگه دارند، موادی به عنوان جدا کننده در میان این هادی ها قرار می دهند.

برای این که باتری بتواند به درستی عمل کند، طبیعتا باید واکنش های شیمیایی در آن رخ دهد که متاسفانه این واکنش شیمیایی باعث ایجاد گرما و حرارت در درون باتری می شود.

با توجه به بررسی های انجام شده، شارژ کردن بیش از باتری ها یا شارژ کردن سریع آن ها می تواند منجر به آتش گرفتن باتری گردد.

مشکل باتری های سامسونگ چیست؟

هنوز دقیقا مشخص نیست که به چه دلیلی باتری های سامسونگ آتش گرفته یا منفجر می شوند. اما با این وجود شرکت سامسونگ سرنخ هایی درباره این مسئله داده است. این شرکت می گوید، بخش هایی ار باتری که طبق استانداردهای تعریف شده نباید با هم تماس داشته باشند، با یکدیگر برخورد می کنند. آن ها علت این مسئله را بروز اشتباه در فرایند ساخت این باتری ها در کارخانه اعلام کردند.

اصولا تولیدکنندگان زمانی که تصمیم دارند تا نسل بعدی فناوری محصول خود را رونمایی کنند، تمام فاکتورهای لازم ار جمله کارایی، هزینه و امنیت را مورد ارزیابی قرار می دهند.

باتری سامسونگ

و همیشه در تلاش هستند تا طول عمر باتری آخرین محصول خود را افزایش دهند. حال چه این محصول بخواهد تلفن همراه باشد چه تبلت. این شرکت ها همیشه روی این فاکتور در محصولات خود با یکدیگر در رقابت هستند که گاهی اوقات این امر می تواند منجر به رخ دادن اتفاقات غیرمنظره ای شود.

Hideki Yasuda یکی از تحلیلگران در موسسه تحقیقاتی پژوهشی در توکیو گفت: سازندگان گوشی های همراه سعی می کنند باتری هایی بسازند که باریک باشد تا در نتیجه گوشی باریک تری تولید کنند. از آن جایی که باتری ها طی واکنش شیمیایی انرژی تولید می کنند، به صفر رساندن ریسک آتش گرفتن آن ها بسیار سخت است. باید این را پذیرفت که گاهی اوقات زیبایی یک محصول می تواند خطرات و ریسک هایی را به همراه داشته باشد و در حقیقت امنیت آن محصول فدای زیبایی آن شود.

آیا چنین اتفاقاتی قبلا رخ داده است؟

بله. آتش گرفتن باتری ها سابقه طولانی دارد. این مسئله پیش از این در لپ تاپ های Vaio سونی، هاوربورد، دوچرخه های الکترونیکی و حتی جت Dreamliner شرکت بوئینگ رخ داده بود. در مورد شرکت سامسونگ باتری های معیوب باعث شد برخی گوشی های همراه در هنگام شارژ شدن دچار آتش سوزی شوند.

به دلیل این که انفجار باتری های گوشی گلکسی نوت ۷ ادامه پیدا کرد این مسئله باعث شد تا شرکت سامسونگ جمع آوری تمام گوشی های نوت ۷ خود را از بازار اعلام کند. زیرا کاربران ادعا کردند که یک گوشی آتش گرفته به یکی از اتاق های هتلی در استرالیا صدمه زده بود. علاوه بر این یکی دیگر از این گوشی ها در ماشینی در ایالات متحده آتش گرفت.

آیا این معضل بسیار جدی است؟

در یک کلام باید گفت نه چندان. زیرا در طول سال، میلیون ها باتری lithium-ion تولید می شوند که تنها تعداد بسیار محدودی از آن ها دچار انفجار می شوند.

در شروع این ماه سامسونگ گزارش هایی دریافت کرد که حدود ۳۵ حادثه در ارتباط با باتری گوشی گلکسی نوت ۷ آن ها رخ داده است.

Yasuda گفت: در حال حاضر نمی توان هیچ اظهارنظری کرد که مشکل به وجود آمده برای باتری سامسونگ مانند مشکل به وجود آمده برای سایر باتری ها است.

چنانچه تولیدکنندگان باتری شرکت سامسونگ، این باتری ها را به تولیدکنندگان دیگر بفروشند، ممکن است چنین اتفاقاتی برای محصولات شرکت های دیگر نیز به وجود آید.

شرکت سامسونگ و سایر تولیدکنندگان درباره استفاده از این نوع باتری ها چه فکری می کنند؟

باید گفت که این معضل جدید به شهرت سامسونگ صدمه خواهد زد و از طرفی دیگر به منافع مالی این شرکت نیز ضربه وارد خواهد کرد. زیرا سامسونگ در حال حاضر خود را در رقابتی تنگاتنگ با آیفون اپل و رقبای چینی خود می بیند. تجارت موبایل بخش بسیار بزرگی از سهام شرگت سامسونگ را تشکیل می دهد. بنابراین سامسونگ بر روی این بخش از کسب و کار خود حساب بسیار ویژه ای باز کرده است.

این مسائل باعث خواهند شد تا تولیدکنندگان باتری های دستگاه های مختلف فشار بیشتری را احساس کنند و درک کنند که چطور باترهای امن تری برای دستگاه های کوچک تر تولید نمایند.

Guy Marlair، کارشناس امنیت می گوید: ما همیشه در تلاش هستیم که به همان اندازه که باتری ها کارایی بیشتری داشته باشند امنیت خود را نیز حفظ کنند.

او هم چنین می افزاید: هر اندازه که کارایی باتری افزایش می یابد، تراکم انرژی در یک فضای کوچک بالا تر می رود و در نتیجه مدیریت این قضیه از لحاظ امنیتی نیز سخت تر است.

ارسال نظر