امیدها برای درمان بیماری آلزایمر افزایش یافت

یافته‌های مطالعه صورت گرفته توسط موسسه فناوری ماساچوست نشان می‌دهد که بیماران آلزایمر می‌توانند حافظه از دست داده خود را به دست آورند و آن را بازسازی کنند

امیدها برای درمان بیماری آلزایمر افزایش یافت

به گزارش کلیک، دانشمندان یافته‌اند بیمارانی که در مرحله اولیه بیماری آلزایمر قرار دارند اتفاقاتی را که به تازگی رخ داده است نمی‌توانند به یاد آورند اما با این وجود آن اتفاق هنوز در مغز وجود دارد؛ اما مشکل این است بیماران نمی‌توانند به راحتی آن را به یاد آورند.

خیلی نزدیک اما خیلی دور!

دانشمندان تشخیص داده‌اند حافظه اپیزودیک (خاطراتی که در گذشته برای فرد در زمان و مکان خاصی رخ داده است) در بیماران آلزایمری دچار زوال می‌شود و دلیل آلزایمر چه اختلال در کدگزاری و سازمان دهی داده‌های اپیزودیک باشد و چه اختلال در بازیابی حافظه ذخیره شده باشد، این حافظه همچنان مبهم باقی می‌ماند.

دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست در مطالعه جدید خود با موفقیت توانستند از طریق ابزار مصنوعی با استفاده از روشی که اپتوژنتیک (تکنیک پیشرفته تصویر برداری) نامیده می‌شوند، آن حافظه‌ها را تحریک کردند. اگر چه این تکنیک نمی‌تواند در مورد انسان مورد استفاده قرار گیرد، اما اطلاعات ارزشمندی را فراهم کرده است که می‌تواند در آینده در درمان زوال حافظه در مراحل اولیه بیماری آلزایمر کمک کننده باشد.

موضوع مهم این است که این آزمایش اثبات مفهوم (نمونه‌ای صرفا برای اثبات وجود یا امکان پذیری چیزی) است. سوسونو تانِگاوا که در این مطالعه صاحب نظر است اذعان کرده است که چنین آزمایشی نشان دهنده این موضوع است که وقتی فردی رویدادی را فراموش می‌کند به معنای این نیست آن حادثه در مغز هم پاک شده است، آن اتفاق هنوز در مغز وجود دارد، مساله چگونگی دوباره به یاد آوردن آن اتفاق است.

از دست دادن سریع حادثه

تانگاوا یافته است که سلول‌های خاصی را در قسمت اَسبَک مغز وجود دارد که خاطرات خاص را ذخیره می‌کند. افراد این گروه به این نکته پی برده‌اند که می‌توانند این سلول‌ها را دستکاری کنند به گونه‌ای که می‌توانند برای درمان افرادی که دچار اختلال حافظه نادرست (فرد اتفاقی را به خاطر می‌آورد که حقیقتاً رخ نداده است) شده‌اند، مورد استفاده قرار گیرند و یا در به یاد آوردن اتفاقاتی که در گذشته رخ داده است، کمک کنند و یا می‌توانند ارتباط عاطفی حاضر در هر یک انواع حافظه را تغییر دهد.

آن‌ها در طول یکی از تحقیقات خود پی به این نکته بردند که موش‌های که در آزمایش مورد استفاده قرار گرفته‌اند، حوادثی را که قبل از یک اتفاق مضطرب کننده یا یک آسیب برای آن‌ها رخ داده است، نمی‌توانند به خاطر آوردند، اما با وجود اینکه حافظه خود را از دست داده‌اند، می‌توانند دوباره آن را بازسازی کنند. با توجه به این موضوع محققان به دنبال راهی هستند که بتوانند این امر را در مورد بیمارانی که در مرحله اولیه بیماری آلزایمر هستند، نیز محقق کنند.

محققان دو گروه از موش‌ها را مورد آزمایش قرار دارند، گروهی که بیماری آلزایمر از طریق مهندسی ژنتیک در آن‌ها ایجاد شده بود و گروه دیگری که سالم بودند

به موش‌ها که در یک محفظه بودند یک شک الکترونیکی از طریق پا وارد شد؛ یک ساعت محققان مجددا موش‌ها را در آن محفظه قرار بودند و موش‌های هر دو گروه ترس خود را نشان دادند اما بعد از یک هفته دوباره موش‌ها را در محفظه قرار دارند اما این بار مشاهده شد که فقط موش‌های سالم ترس خود را نشان می‌دهند و این موضوع نشان دهنده این بود که موش‌های مبتلا به آلزایمز شک الکتریکی را فراموش کرده‌اند.

منبع: techtimes

ارسال نظر